Més INFORMACIONS sobre el TReC
 
Què vol dir "TReC" Quins TEMES tractem
Objectius, horitzons... CONDICIONS de participació
l'AUTORA del TReC... CODI ÈTIC del TReC
...i les seves OPINIONS FINANÇAMENT del TReC
Altres REFLEXIONS Altres PREGUNTES



 
Què vol dir TReC
La paraula TReC es forma
amb les PRIMERES LLETRES del nostre Taller de Reflexió i Comunicació.
També la podeu considerar
com una adaptació al català del verb anglès "to TREK"
.
"Trekking" vol dir, segons un diccionari,
"viatje en carromatos (cada una de les jornades)".
Però actualment aquesta paraula la fan servir les agències de viatges
per indicar les EXCURSIONS (de més d'una jornada),
en les quals es demana al viatger que deixi els avions, autobusos, etc.,
i es posi a caminar. Són típics per exemple els "trekings"
per països muntanyosos, com ara el Nepal, etc.


Objectius, horitzons...

Què ens proposem, què volem... (Objectius, intencions... finalitats... desitjos... o potser horitzons,
en el sentit que sempre serà possible continuar apropant-nos, millorant...)

El "TReC" vol ser un espai de REFLEXIÓ i de COMUNICACIÓ REFLEXIVA, INVESTIGACIÓ... sobre qualsevol tema interessant, amb la finalitat de millorar les nostres vides i societats.

- Una finalitat del TReC seria la que ve expressada en una frase,
escrita a la porta del lavabo d'un bar:
"La qüestió no es convèncer, sinó fer pensar".

Des del TReC volem, entre altres, anar millorant el seu disseny
com a eina de reflexió personal i col·lectiva,
(és a dir, entre diferents persones, amb diferents opinions...)
aplicable a qualsevol temàtica, o a qualsevol tema concret.

De fet, volem anar reflexionant sobre totes les qüestions que caldria abordar per tal de fer possible canvis que resultin positius per a tothom (i tota dona), que solucionin realment les problemàtiques actuals sense crear-ne de noves...

AMPLIACIÓ (6 pantalles)

QUINS TEMES tractem

- Ens interessa qualsevol tema o qualsevol eina que pugui repercutir
en millorar les nostres vides
personals i/o el funcionament de les nostres societats
(dues qüestions que segurament estan bastant relacionades).

Per exemple, pot resultar tan important
- solucionar el problema del "repartiment de les feines de la llar",
- com solucionar els grans temes de "socioeconomia" o de "política".
Obrirem per tant un LLISTAT amb els diferents temes, problemàtiques, etc.,
que no s'haurien d'oblidar
si realment volem investigar millores prou completes .

- Si voleu veure quins temes hem començat a treballar,
us invitem a visitar el "MAPA de TEMES" del TReC.


CONDICIONS de participació

De moment l'única condició per participar al TReC
és procurar tenir en compte el seu "Codi ètic" de funcionament.
(Us recordem que també podeu contribuir a millorar aquest codi amb els vostres suggeriments).


 
   


Altres PREGUNTES

- Què implica COORDINAR UN TEMA(en temps, dedicació, despeses...)

NOTA: Si vols fer altres preguntes,
les pots fer amb la tecla de "Suggeriments".


Altres REFLEXIONS
sobre els tallers de REFLEXIÓ...

RESUMS

- Reflexionar a distància no vol pas dir que en alguns casos
no podrem trobar-nos
i conèixer-nos personalment, travar amistats...(Ampliació)

- Un suggeriment: preneu-vos això del TReC més o menys com es pren un joc. (Ampliació)

- Una expressió juvenil i no tan juvenil: NO me COMAS el COCO!". Pensar no està de moda...

- Encara que tenen una certa part de raó la gent que opina així:
Quan ens posem a pensar, pensem molt incorrectament, amb una LÒGICA que resulta MASSA "APLASTANT"...

-I si perdrem amistats amb aquests jocs tan reflexius? Com ho podríem evitar?
Potser amb activitats de
"Prevenció de conflictes"...??

(Ampliació = 3 pantalles)

- Reflexions sobre el tipus de LLENGUATGE que fem servir

- Quin TIPUS de llenguatge...(Ampliació)
- Intents de llenguatge "NO SEXISTA", o menys sexista...(Ampliació)
- Reflexions per a GENT INTEL·LECTUAL, empresària, universitària...(Ampliació)
- Reflexions sobre el llenguatge VERBAL i el llenguatge ESCRIT...: avantatges, inconvenients de cadascú d'ells, i sinèrgies entre ells (poden ser complementaris) (Ampliació)

 

Reflexions sobre els Tallers de reflexió (AMPLIACIONS)

Reflexionar a distància no vol pas dir necessàriament que no podrem trobar-nos si ho volem, conèixer-nos personalment, travar amistats...

En qualsevol moment podem preparar trobades, reunions reals...
però com que ja anirem reflexionant a distància, aquestes reunions poden ser de caràcter més lleuger,
no sempre tan intel·lectuals o "de treball" (encara que tampoc tenen d'estar vedats els temes de treball,
i es pot aprofitar per passar, comentar, etc., un llibre, uns papers...

 Aquestes trobades hauràn de ser de caràcter no "necessari", no "obligatori":
que vagi qui pugui, i/o vulgui fer-ho...



 

UN CONSELL: preneu-vos el TReC més o menys com es pren un joc:
seriòsament en molts aspectes, però al mateix temps amb sentit de la diversió, esportivitat, desdramatitzant al màxim, i recordant que al menys en aquest joc les regles es poden fins i tot anar canviant (per millorar-les, afinar-les...) si ens posem abans d'acord,
i que en aquests jocs tan relacionats amb la vida mateixa
caldrà preveure sempre excepcions justificades a qualsevol idea, teoria, normativa, opinió...

 


I si perdrem amistats amb aquests jocs tan reflexius??

Vivim en entorns on es considera massa important per a l'AMISTAT la coïncidència d'OPINIONS,
i la no coincidència sovint resulta una dificultat per relacionar-se amistosament.

Quan viatgem i quan coneixem gent d'altres països, podem comprovar que no sempre és així:
a França, per exemple, molta gent s'ho passa bé i reforça la seva amistat
discutint a fons sobre qualsevol tema, argumentant des d'opinions no coincidents durant bones estona. Hem conegut bastants argentines/ns a qui també agrada arribar al fons de les argumentacions...

Però aquí, a casa nostra, tenim més problemes en aquest sentit. Per exemple,
entre persones amb formació acadèmica, encara que no estiguin d'acord amb el que diu un col·lega,
sovint s'ho callen. Ho fan perquè sovint una opinió diferent és considerada com un atac personal,
en lloc de ser considerada com una agradable o al menys interessant ocasió de contrastar les idees que es tenen. Aleshores s'és massa primmirat en aquest sentit.

Deu ser una de les raons de què a casa nostra, entre amistats,
no es parla massa profundament de qüestions d'opinió
. I és que, sobretot amb la política,
però també amb altres temes, acostumem a exaltar-nos exageradament.
Potser la raó és que identifiquem massa les nostres opinions amb la nostra persona
(o les opinions de l'altra persona amb l'altra persona...).

Sovint considerem, a més, que canviar d'opinió és com canviar de jaqueta, una espècie de traïció... Amb la qual cosa encara ho posem més difícil això de "pensar" prou "seriòsament" per millorar aquestes opinions, o si s'escau fins i tot modificar-les. En general acostumem a opinar bastant visceralment, i/o passionalment, i/o orgullosament, i/o a partir de l'adhesió cega a un grup, i massa poc racionalment.

Per altra banda, el fet de no parlar massa de coses serioses obre un ample espai a conversacions i activitats més lúdiques, però no per això poc importants en la relació entre les persones.
De fet, som (encara que cada dia menys) un país en què l'amistat continua jugant un paper important.
I no voldriem, des del TReC, que s'haguès de malmetre una sola amistat per "culpa nostra".
Molt probablement, no hauria valgut la pena.

COM PODRÍEM EVITAR-HO?
Potser, entre altres, proposant-nos unes quantes coses:

- El més important seria NO IDENTIFICAR a les PERSONES amb les seves OPINIONS,
que no són més que alguns productes entre altres de la seva ment. I començar per nosaltres mateixœs...

- Ens podem proposar, al principi del procés, de continuar éssent amics/gues com abans,
encara que les nostres opinions no siguin les mateixes.
Potser ens podem reservar el dret de tornar al punt on érem abans si la cosa se'ns complica.
De vegades funciona.

- Si en un moment donat (amb o sense raó) ens sentim atacats, insultats, no respectats, menyspreats, etc., CONVÉ bastant DIR-HO,
sinó es queda la sensació enquistada i tard o aviat té conseqüències inesperades i desagradables.
Tampoc ens cal fer-ho immediatament: ens podem donar algun dia per tal d'enraonar-ne millor.
El fet d'utilitzar el llenguatge escrit treu urgència, passa a no ser una qüestió de memòria
(quan és "de viva veu" és fàcil no recordar-se'n desprès ni de la quarta part del que s'ha dit,
ni del context, que acostuma ser molt important,
també és més difícil quedar d'acord sobre el to en què s'han dit les coses...


Practicar la "PREVENCIÓ de CONFLICTES"

COM es pot fer en el nostre cas?
Proposem la LECTURA prèvia i comentada desprès per totes/tots i readaptada a cada cas
(sigui directament o "a distància", per escrit) de:

- Les reflexions sobre el TReC
-La proposta del BIP "Prevenció i acceptació de conflictes" (autor: Jordi Giró).
- El CODI ÈTIC del TReC
-Proposem també l'exercici d'imaginar i posar en comú altres conflictes que ens sembla poden aparèixer en cada cas concret (MÉS sobre PREVENCIÓ de CONFLICTES)

Quin tipus de LLENGUATGE fem servir al TReC

Procuraro, sempre que sigui possible (o sigui gairebé sempre) utilitzar un llenguatge directe,
fàcil de llegir
,
de vegades, si s'escau, fins i tot un xic divertit,
ja que entenem que prou seriosos són els ordenadors i els papers, com per afegir-ne més, de serietat.

Vull fer servir un llenguatge una mica col·loquial, a més a més,
ja què és amb aquest tipus de llenguatge com acabem parlant amb la gent que tenim a prop
sobre qualsevol d'aquests temes
(a no ser que estiguem entre gent molt especialitzada en algun tema).

El qual no té res a veure amb la qualitat dels escrits i de les argumentacions,
la qual, per altra banda tampoc queda garantida, ni molt menys,
(de vegades queda fins i tot queda camuflada la seva absència)
quan fem servir un llenguatge més tècnic i/o complicat.


Assatjos de llenguatge "no sexista"

Veureu també que contínuament faig proves de formes menys "sexistes" d'escriure.
Esperem que aquestes proves no us maregin massa.
Vosaltres podeu continuar fent proves, o no fer-ne cap, sobretot no us amoïneu per això...!

Una de les proves que veureu més sovint és simplement la d'esmenar les dones abans que els homes,
a l'inrevés del que es fa actualment molt sovint a casa nostra.
Penso que les dones, desprès de segles de sotmetiment a molts nivells,
ens trobem amb un món que està construït per homes i adreçat a homes,
i cal donar suport a la idea que tenim el nostre espai i el nostre paper, probablement prou decisiu,
per col·laborar en la correcció de tants de desequilibris,
segurament originats en part per la nostra absència en la seva construcció.

 

Reflexions sobre el llenguatge adreçades a
GENT INTEL·LECTUAL, UNIVERSITÀRIA, del mòn EMPRESARIAL...

Els escrits "científics" (volem dir, acceptats com a tals pels entorns acadèmics, universitats etc.),
o "tècnics" (jurídics, empresarials, etc.)
es caracteritzen per resultar bastant il·legibles
per a qualsevol persona que no sigui de la mateixa subespecialitat,
fins i tot del mateix departament universitari, empresarial, escola filosòfica...
No es tracta doncs d'un llenguatge massa apropiat quan ens volem comunicar
amb persones que treballen altres especialitats o cap d'elles.

Així i tot, sovint farem servir expressions tècniques que ens ajudin a expressar-nos,
i les procurarem fer servir amb precisió, i explicar el seu significat
(sovint al nostre "Calaix de les paraules").

Exemples:
- Diem "Calaix de les PARAULES" a la nostra secció sobre TERMINOLOGIA, o GLOSSARI,
ja que aquestes paraules no són usuals o conegudes per molta gent
amb la qual també ens interessa comunicar-nos.
- Diem "COM es fa" en puestos de dir "Metodologia", etc.
 
 

OBJECTIUS, HORITZONS... (AMPLIACIÓ)

1. Aquest taller vol ser un espai d'experimentació de noves formes de COMUNICACIÓ REFLEXIVA sobre qualsevol tema d'interès personal i/o social, en un moment en què sovint no trobem prou canals, temps, etc., per reunir-nos i fer-ho directament.

2. Vol ADAPTAR-SE a les PREFERÈNCIES i a la DISPONIBILITAT de temps
de la gent que hi participi, ja que així donarem un caire més descansat, lúdic i motivat
al poc temps que probablement podreu dedicar-hi, en raó de l'atrafegada existència que,
qui més qui menys, portem.
No voldria pas significar en cap cas més estrès, més "obligacions"....

3. Un altre horitzó, en la mateixa línia, és QUE NO"ATABALI" de treball
a les persones o equips que coordinin temes, grups, llistats...

4. Vol intentar que hi càpigue QUALSEVOL MODALITAT d'aportació.
Volem que el funcionament del taller no sigui un corsé o un fre a aportacions que puguin ser interessants.
Hauria de poder recollir tant un comentari sobre un llibre o una conferència,
com una reflexió personal, més o menys llarga (encara que quan més curta i ben plantejada, millor...),
com una bona frase, com un poema o un dibuix, sobre qualsevol tema d'interès personal i/o social.

5. Al mateix temps, hem d'anar posant a punt un bon sistema per a la CLASSIFICACIÓ
de les aportacions
, per tal de facilitar més tard la seva utilització.

6. Procurarem també que CAP APORTACIÓ es vagi a la PAPERERA definitivament,
per si de cas algun dia pot resultar útil, tornant-la en tot cas a qui la fa si no està prou llegible, etc.

7. I un altre objectiu important és facilitar al màxim la utilització del Taller,
de manera que les coses siguin fàcils de trobar, consultar, completar, comentar...
Els materials recomanats pel TReC procuraran oferir a qui els consulti
la màxima COHERÈNCIA i FACILITAT de LECTURA (Ampliació).

8. Vol aprofundir en la mecànica de les CONVERSES reflexives
(veure el seu Taller temàtic " COMUNICACIÓ REFLEXIVA").

En aquest sentit fem nostres algunes intencions de Josep Maria Terricabras en el seu llibre "Atreveix-te a pensar": "... no volem només assajar opinions i idees, sinó que volem sobretot invitar a l'assaig ... estimular la cooperació intel·lectual ... Això reclama una certa complicitat ... No es tracta, però, de complicitat en els resultats, sinó en la recerca, no en els pensaments fets, sinó en el procés de pensar. ... hi ha les ganes de promoure una determinada manera de pensar, que s'oposa a l'obscuritat però també a la superficialitat i que, per tant, està decidida a fer bandera, alhora, de la claredat i del rigor..."

9.Vol fomentar (sense obligar...!) la RELACIÓ entre les PERSONES que hi participen.

10. Vol facilitar la participació a persones que no disposin d'EQUIPAMENTS informàtics.

11. Orientarem la nostra activitat cap a la generació i contrastació de
PROPOSTES viables per un món responsable i solidari
. En aquest sentit ens segueixen interessant molt, per exemple, els resultats del Fòrum Català per Repensar la Societat, (al qual vaig treballar)
el qual recull propostes innovadores per millorar la societat.
Podeu visitar el seu Banc Interactiu de Propostes (BIP).

12. Caldrà també contemplar en totes les nostres activitats uns principis i criteris bàsics,
que conformen el
CODI ÈTIC del TReC .
Anirem estudiant progressivament quins són i com es concreten en el nostre cas.

13. NO haurem de DESANIMAR-NOS en la primera dificultat, i al mateix temps
hem de procurar anant SOLUCIONANT els PROBLEMES que es vagin presentant.

14. Qualsevol persona (o grup de persones) ha de poder fer els seus Tallers,
en contacte amb aquest TReC o pel seu compte.

X. ALTRES OBJECTIUS SUGGERITS (aquest llistat queda obert:
podem continuar reflexionant sobre nous objectius, finalitats, etc., que serien desitjables).

Ampliació de l'objectiu 7

Els materials del TReC procuraran oferir a qui els consulti
la màxima COHERÈNCIA,FACILITAT de LECTURA...
Procurarem doncs, d'acord amb qui els aporta, que els ESCRITS siguin:

  • - CLARS i COHERENTS (fàcils d'entendre)

  • - Tan BREUS com sigui possible o convenient,
    - Prou ORDENATS, si són prou llargs amb un ÍNDEX,
    i APARTATS CURTS , amb frases remarcades, etc.
    - Quan són una mica llargs, amb "RESUMS + ampliacions"
    - I, sempre que resulti oportú, explicarem al principi d'un escrit
    les "OPINIONS" que en ell es reflecteixen, de forma breu, clara i entenedora.

    LLISTAT: El CODI ÈTIC del TReC (** Nota) (Veure també...)


    - Entenem com a criteri ètic insoslaïable
    el RESPECTE (envers les altres persones, envers l'entorn...).
    I l'adaptació d'aquest criteri a les activitats del TReC constitueix la base del nostre codi ètic,
    que us ampliem a continuació, i que deixem com a Llistat Obert, ja que, segurament, l'experiència i les vostres aportacions ens aniran indicant canvis, millores, complements, adequacions...

    - En segon lloc, no hauríem de perdre mai de vista que, segurament, 
    CAP IDEA SORTIDA DE CERVELL HUMÀ  NO ÉS PROU BONA 
    com per ser aplicable sempre i en igual forma
    i a tota persona, indret, circumstància, etc. 
    "Mai no és igual, fora del laboratori del científic".  Es tracta 
    d'una de les assumpcions bàsiques que ha d'estar present 
    entre les Normes per anar fent les nostres Normes de Lògica
    segons les quals reflexionem
    .

    - Sense perdre de vista tampoc que MASSA CONSIDERACIONS aparentment ètiques,
    o massa estrictes (sobretot quan són més moralistes que ètiques)
    PODEN RESULTAR finalment massa LIMITANTS
    de la nostra llibertat de pensament i d'expressió
    .

    - Potser la POCA FLEXIBILITAT
    (falta de capacitat per comprendre la complexitat de cada situació concreta,
    i desig de què la Realitat s'adapti a les nostres idees i planificacions, i no a l'inrevés)
    serà el que més ens pot fer equivocar en aquesta vida.

    - I en general, NO DONAREM més IMPORTÀNCIA a les TEORIES i IDEES que a les entitats reals (persones concretes, animals, medi ambient...). Fer teories que matxaquen a les entitats reals també es pot considerar poc ètic.

    - És clar que haurem d'estar atents per NO INSULTAR ni menysprear mai cap persona ni col·lectiu. Si ho fem, encara que sigui involuntàriament, hauríem de retractar-nos. Tot es pot dir sense insults ni menyspreus, i el llenguatge que farem servir no ha de ser feridor o desqualificador de la persona, en tot cas només de les seves opinions.

    - NO IDENTIFICAREM el valor profund d'una PERSONA
    AMB ALLÒ QUE DIU o FA
    .
    Sobretot quan critiquem allò que diu o fa. Els nostres pensaments i actuacions són productes nostres, no són la nostra essència. Exemple: és més respectuós si et dic que tens comportaments o idees autoritàries, que si et dic que ets autoritàri/a...

    - Dins del respecte a les persones incloem la consideració de qualsevol persona
    com UN FI EN ELLA MATEIXA
    , més que com un mitjà per aconseguir alguna cosa.

    - No fer AFIRMACIONS QUE HAURIEN de SER només SUPOSICIONS,
    sobretot en relació  als  PENSAMENTS i/o SENTIMENTS d'una altra persona
    ...

    Sempre hem de considerar-les com a interpretacions nostres, no com a realitats.

    - Les CRÍTIQUES constructives hauríen de ser rebudes com un TRESOR intel·lectual,
    el qual no vol dir que no les podrem replicar tot el que considerem necessari. Però també podrem desemmascarar les crítiques que intenten atacar la nostra persona, o massa destructives...

    - I nosaltres FAREM CRÍTIQUES constructives, no destructives ni consistents en atacs personals.

    - No farem servir RIDICULITZACIONS.
    El qual no vol dir que hagim de renunciar a un sentit respectuós de l'humor, per exemple).

    - PROCURAR SER COHERENTS, lògics, raonables... és un important signe de respecte envers les persones interlocutores. Expressat d'una altra manera, intentarem que la nostra forma de pensar i expressar el que pensem s'adequï a la Realitat (veure AMPLIACIÓ).

    - Anirem lliurant el que escrivim d'injustícies, dequalificacions, insolidaritats, generalitzacions excessives, "Bopos"...

    - No fer SIMPLIFICACIONS ni DEDUCCIONS massa ARRISCADES, o al menys adVERTIR que ho són.

    - Si algú t'envia un e-mail o CARTA PRIVADA, no l'utilitzis en un debat públic sense el seu CONSENTIMENT, o al menys fes-ho sense dir el seu origen.

    - Quan enviïs e-mails, cartes, etc., no facilitis ADRECES que la gent no ha manifestat que vol donar, respecta aquest aspecte de la intimitat.

    - Quan es veu clar que hi ha hagut faltes ètiques, encara que siguin velades, o involuntàries, o inconscients,  convindrà ADMETRE-LES i procurar REPARAR-LES, canviant el text si es tracta d'un escrit i disculpant-se. I també autoanalitzant quins sentiments o idees, potser bastant inconscients, ens fan insultar, faltar a la lògica, etc. etc.



    Nota: Ens inspirem, entre altres, per escriure aquest apartat:
    - en l'article de Jordi Bigas i Montse Peirón "Empresas responsables",
    aparegut a la revista "Integral" del desembre 1998
    - en el Codi Ètic de Democràcia.web (http://www.democraciaweb.org),
    eina de participació ciutadana a la qual col·laboren
    el Parlament de la Generalitat de Catalunya, la Fundació Jaume Bofill, etc..
    - en les Normes d'Ús de les Llistes de Distribució de la xarxa Iris
    - etc.



    Com es podria FINANCIAR el TReC?

    He volgut posar totes aquestes idees, eines, coneixements, etc. a la vostra disposició
    de forma gratuïta ("FREE"), com tantes altres coses que es troben navegant per Internet.
    Tanmateix, i NOMÉS en el CAS que us VAGI molt BÉ,
    s'admeten COL·LABORACIONS ECONÒMIQUES.

    Compte corrent del TReC: 2100-0825-25-0200199840

    La "WebMàster" necessita uns 1.000 € mensuals per poder viure
    (en pessetes sortia bastant més barata),
    per tal de PODER DEDICAR-S'HI MÉS (avui per avui li puc dedicar molt poc temps).
    Així que, podria "VIURE del TReC",
    si es donguéssin parcialment algunes de les següents possibilitats:

    - 10 persones, institucions etc. posèssin 100 euros/mes cadascuna, o
    - 20 persones, institucions etc. posèssin 50 euros/mes, o
    - 40 persones, institucions etc. posèssin 25 euros/mes, o
    - 100 persones, institucions etc. posèssin 10 euros/mes, o

    Potser algun/e/s us animareu a contribuir en alguna d'aquestes modalitats.

    TAMBÉ M'OFEREIXO (de forma remunerada) per organitzar, coordinar, etc.:

    - "FIC'S" (Fòrums d'Innovació Col·lectiva),
    amb grups de persones que tenen (o s'interessen per) una mateixa "problemàtica"
    i que volen buscar-n'hi solucions creatives col·lectivament
    (poden ser mestresses de casa, estudiants,
    grups de gent preocupada pel medi ambient, o per qualsevol altre tema, etc.).

    - Sessions de "PREVENCIÓ" i de "RESOLUCIÓ de CONFLICTES",
    amb grups de gent que treballen (o treballaran) junts,
    o que conviuen (millor encara, que conviuran) en una mateixa casa, etc.

    - Altres temes relacionats amb la COMUNICACIÓ (innovacions metodològiques, etc.).



    NOTA: Des del TReC t'ho agraïrem si...:
    ens comuniques el que trobis de millorable en aquests escrits
    (continguts, formes de dir les coses, ortografia, o el que sigui).
    VEURE: "Suggeriments"