Objectius,
horitzons...
Què ens proposem,
què volem... (Objectius, intencions... finalitats... desitjos...
o potser horitzons,
en el sentit que sempre serà possible continuar apropant-nos, millorant...)
El "TReC" vol ser un
espai de REFLEXIÓ i de COMUNICACIÓ REFLEXIVA, INVESTIGACIÓ...
sobre qualsevol tema interessant, amb la finalitat de millorar
les nostres vides i societats.
-
Una finalitat del TReC seria la que ve expressada en una frase,
escrita a la porta del lavabo d'un bar:
"La qüestió no es convèncer,
sinó fer pensar".
Des del TReC volem, entre altres, anar
millorant el seu disseny
com a eina de reflexió personal i col·lectiva,
(és a dir, entre diferents persones, amb diferents opinions...)
aplicable a qualsevol temàtica, o
a qualsevol tema concret.
De fet, volem anar reflexionant sobre totes les qüestions que caldria abordar per tal de fer possible canvis que resultin positius per a tothom (i tota dona), que solucionin realment les problemàtiques actuals sense crear-ne de noves...
QUINS TEMES tractem
- Ens interessa qualsevol
tema o qualsevol eina que pugui repercutir
en millorar les nostres vides personals i/o el funcionament de les
nostres societats
(dues qüestions que segurament estan bastant relacionades).
Per exemple,
pot resultar tan important
- solucionar el problema del "repartiment
de les feines de la llar",
- com solucionar els grans temes de "socioeconomia" o de "política".
Obrirem per tant un LLISTAT
amb els diferents temes, problemàtiques,
etc.,
que no s'haurien d'oblidar si realment volem
investigar millores prou completes .
- Si voleu veure quins
temes hem començat a treballar,
us invitem a visitar el "MAPA de TEMES" del TReC.
CONDICIONS de participació
De moment l'única condició per participar
al TReC
és procurar tenir en compte el seu "Codi
ètic" de funcionament.
(Us recordem que també podeu contribuir a millorar aquest codi amb els
vostres suggeriments).
Altres PREGUNTES
- Què implica
COORDINAR UN TEMA(en temps, dedicació,
despeses...)
NOTA: Si
vols fer altres preguntes,
les pots fer amb la tecla de "Suggeriments".
Altres REFLEXIONS
sobre els tallers de REFLEXIÓ...
RESUMS
- Reflexionar a distància
no vol pas dir que en alguns casos
no podrem trobar-nos i conèixer-nos personalment, travar amistats...(Ampliació)
- Un suggeriment: preneu-vos això del TReC més o menys com es pren un joc. (Ampliació)
- Una expressió juvenil i no tan juvenil: "¡NO me COMAS el COCO!". Pensar no està de moda...
- Encara que tenen una certa part de raó la gent que opina així:
Quan ens posem a pensar, pensem
molt incorrectament, amb una LÒGICA que resulta MASSA "APLASTANT"...
-I si perdrem amistats
amb aquests jocs tan reflexius? Com ho podríem evitar?
Potser amb activitats de "Prevenció de conflictes"...??
(Ampliació = 3
pantalles)
- Reflexions sobre el tipus de LLENGUATGE que fem servir
- Quin TIPUS de llenguatge...(Ampliació)
- Intents de llenguatge "NO SEXISTA", o menys sexista...(Ampliació)
- Reflexions per a GENT INTEL·LECTUAL, empresària, universitària...(Ampliació)
- Reflexions sobre el llenguatge VERBAL i el llenguatge ESCRIT...: avantatges, inconvenients de cadascú d'ells, i sinèrgies entre ells (poden ser complementaris) (Ampliació)
Reflexionar a distància no vol pas dir necessàriament que no podrem trobar-nos si ho volem, conèixer-nos personalment, travar amistats...
En qualsevol moment podem
preparar trobades, reunions reals...
però com que ja anirem reflexionant a distància, aquestes reunions
poden ser de caràcter més lleuger,
no sempre tan intel·lectuals o "de treball" (encara que tampoc tenen
d'estar vedats els temes de treball,
i es pot aprofitar per passar, comentar, etc., un llibre, uns papers...
Aquestes trobades hauràn de ser de
caràcter no "necessari", no "obligatori":
que vagi qui pugui, i/o vulgui fer-ho...
UN CONSELL: preneu-vos
el TReC més o menys com es pren un joc:
seriòsament en molts aspectes, però al mateix temps amb sentit
de la diversió, esportivitat, desdramatitzant al màxim, i recordant
que al menys en aquest joc les regles es poden fins i tot anar canviant (per
millorar-les, afinar-les...) si ens posem abans d'acord,
i que en aquests jocs tan relacionats amb la vida mateixa
caldrà preveure sempre excepcions justificades a qualsevol idea, teoria,
normativa, opinió...
I si perdrem amistats amb aquests jocs tan reflexius??
Vivim en entorns on es
considera massa important per a l'AMISTAT la coïncidència d'OPINIONS,
i la no coincidència sovint resulta una dificultat per relacionar-se
amistosament.
Quan viatgem i quan coneixem gent d'altres països,
podem comprovar que no sempre és així:
a França, per exemple, molta gent s'ho passa
bé i reforça la seva amistat
discutint a fons sobre qualsevol tema, argumentant des d'opinions no coincidents
durant bones estona. Hem conegut bastants argentines/ns a qui també agrada
arribar al fons de les argumentacions...
Però aquí, a casa nostra, tenim més
problemes en aquest sentit. Per exemple,
entre persones amb formació acadèmica, encara que no estiguin
d'acord amb el que diu un col·lega,
sovint s'ho callen. Ho fan perquè sovint una
opinió diferent és considerada com un atac personal,
en lloc de ser considerada com una agradable o al menys interessant ocasió
de contrastar les idees que es tenen. Aleshores s'és massa primmirat
en aquest sentit.
Deu ser una de les raons de què a casa nostra,
entre amistats,
no es parla massa profundament de qüestions d'opinió.
I és que, sobretot amb la política,
però també amb altres temes, acostumem a exaltar-nos exageradament.
Potser la raó és que identifiquem massa les nostres opinions
amb la nostra persona
(o les opinions de l'altra persona amb l'altra persona...).
Sovint considerem, a més, que canviar d'opinió és com canviar de jaqueta, una espècie de traïció... Amb la qual cosa encara ho posem més difícil això de "pensar" prou "seriòsament" per millorar aquestes opinions, o si s'escau fins i tot modificar-les. En general acostumem a opinar bastant visceralment, i/o passionalment, i/o orgullosament, i/o a partir de l'adhesió cega a un grup, i massa poc racionalment.
Per altra banda, el fet de no parlar massa de coses
serioses obre un ample espai a conversacions i activitats
més lúdiques, però no per això poc importants
en la relació entre les persones.
De fet, som (encara que cada dia menys) un país en què l'amistat
continua jugant un paper important.
I no voldriem, des del TReC, que s'haguès de malmetre una sola amistat
per "culpa nostra".
Molt probablement, no hauria valgut la pena.
COM PODRÍEM
EVITAR-HO?
Potser, entre altres, proposant-nos
unes quantes coses:
- El més important seria NO
IDENTIFICAR a les PERSONES amb les seves OPINIONS,
que no són més que alguns productes entre altres de la seva ment.
I començar per nosaltres mateixs...
- Ens podem proposar,
al principi del procés, de continuar éssent
amics/gues com abans,
encara que les nostres opinions no siguin les mateixes.
Potser ens podem reservar el dret de tornar al punt on érem abans si
la cosa se'ns complica.
De vegades funciona.
- Si en un moment donat (amb o sense raó)
ens sentim atacats, insultats, no respectats, menyspreats,
etc., CONVÉ bastant DIR-HO,
sinó es queda la sensació enquistada i tard o aviat té
conseqüències inesperades i desagradables.
Tampoc ens cal fer-ho immediatament: ens podem donar algun dia per tal d'enraonar-ne
millor.
El fet d'utilitzar
el llenguatge escrit treu urgència, passa a no ser una qüestió
de memòria
(quan és "de viva veu" és fàcil no recordar-se'n desprès
ni de la quarta part del que s'ha dit,
ni del context, que acostuma ser molt important,
també és més difícil quedar d'acord sobre el to
en què s'han dit les coses...
Practicar la "PREVENCIÓ de CONFLICTES"
COM es pot fer en el nostre
cas?
Proposem la LECTURA prèvia i comentada desprès per
totes/tots i readaptada a cada cas
(sigui directament o "a distància", per escrit) de:
- Les reflexions
sobre el TReC
-La proposta del BIP
"Prevenció i acceptació de conflictes" (autor: Jordi Giró).
- El CODI ÈTIC del TReC
-Proposem també l'exercici d'imaginar i posar
en comú altres conflictes que ens sembla poden aparèixer
en cada cas concret (MÉS
sobre PREVENCIÓ de CONFLICTES)
Quin tipus de LLENGUATGE fem servir al TReC
Procuraro, sempre que sigui possible (o sigui gairebé
sempre) utilitzar un llenguatge directe,
fàcil de llegir, de vegades, si s'escau, fins i tot un xic
divertit,
ja que entenem que prou seriosos són els ordenadors i els papers, com
per afegir-ne més, de serietat.
Vull fer servir un llenguatge una mica col·loquial,
a més a més,
ja què és amb aquest tipus de llenguatge
com acabem parlant amb la gent que tenim a prop
sobre qualsevol d'aquests temes (a no ser que estiguem entre gent
molt especialitzada en algun tema).
El qual no té res
a veure amb la qualitat dels escrits i de les argumentacions,
la qual, per altra banda tampoc queda garantida, ni molt menys,
(de vegades queda fins i tot queda camuflada la seva absència)
quan fem servir un llenguatge més tècnic i/o complicat.
Assatjos de llenguatge "no sexista"
Veureu també que contínuament faig
proves de formes menys "sexistes" d'escriure.
Esperem que aquestes proves no us maregin massa.
Vosaltres podeu continuar fent proves, o no fer-ne cap, sobretot
no us amoïneu per això...!
Una de les proves que veureu més sovint és
simplement la d'esmenar les dones abans que els homes,
a l'inrevés del que es fa actualment molt sovint a casa nostra.
Penso que les dones, desprès de segles de sotmetiment a molts nivells,
ens trobem amb un món que està construït per homes i adreçat
a homes,
i cal donar suport a la idea que tenim el nostre espai i el nostre paper, probablement
prou decisiu,
per col·laborar en la correcció de tants de desequilibris,
segurament originats en part per la nostra absència en la seva construcció.
Reflexions sobre
el llenguatge adreçades
a
GENT INTEL·LECTUAL, UNIVERSITÀRIA, del mòn EMPRESARIAL...
Els escrits "científics" (volem dir,
acceptats com a tals pels entorns acadèmics, universitats etc.),
o "tècnics" (jurídics, empresarials, etc.)
es caracteritzen per resultar bastant il·legibles
per a qualsevol persona que no sigui de la mateixa subespecialitat,
fins i tot del mateix departament universitari,
empresarial, escola filosòfica...
No es tracta doncs d'un llenguatge massa apropiat quan ens volem comunicar
amb persones que treballen altres especialitats o cap d'elles.
Així i tot, sovint farem servir expressions
tècniques que ens ajudin a expressar-nos,
i les procurarem fer servir amb precisió, i explicar el seu significat
(sovint al nostre "Calaix
de les paraules").
Exemples:
- Diem "Calaix de les PARAULES" a la nostra secció sobre TERMINOLOGIA,
o GLOSSARI,
ja que aquestes paraules no són usuals o conegudes per molta gent
amb la qual també ens interessa comunicar-nos.
- Diem "COM es fa" en puestos de dir "Metodologia", etc.
OBJECTIUS, HORITZONS... (AMPLIACIÓ)
1. Aquest taller vol ser un espai d'experimentació de noves formes de COMUNICACIÓ REFLEXIVA sobre qualsevol tema d'interès personal i/o social, en un moment en què sovint no trobem prou canals, temps, etc., per reunir-nos i fer-ho directament.
2. Vol ADAPTAR-SE a les
PREFERÈNCIES i a la DISPONIBILITAT de temps
de la gent que hi participi, ja que així donarem un caire més
descansat, lúdic i motivat
al poc temps que probablement podreu dedicar-hi, en raó de l'atrafegada
existència que,
qui més qui menys, portem.
No voldria pas significar en cap cas més estrès,
més "obligacions"....
3. Un altre horitzó, en la mateixa línia,
és QUE NO"ATABALI" de treball
a les persones o equips que coordinin temes, grups, llistats...
4. Vol intentar que hi
càpigue QUALSEVOL MODALITAT d'aportació.
Volem que el funcionament del taller no sigui un corsé o un fre a aportacions
que puguin ser interessants.
Hauria de poder recollir tant un comentari sobre un llibre o una conferència,
com una reflexió personal, més o menys llarga (encara que
quan més curta i ben plantejada, millor...),
com una bona frase, com un poema o un dibuix, sobre qualsevol
tema d'interès personal i/o social.
5. Al mateix temps, hem d'anar posant a punt
un bon sistema per a la CLASSIFICACIÓ
de les aportacions, per tal de facilitar més tard la seva
utilització.
6. Procurarem també que
CAP APORTACIÓ es vagi a la PAPERERA definitivament,
per si de cas algun dia pot resultar útil, tornant-la en tot cas a qui
la fa si no està prou llegible, etc.
7. I un altre objectiu important és facilitar
al màxim la utilització del Taller,
de manera que les coses siguin fàcils de trobar, consultar, completar,
comentar...
Els materials recomanats pel TReC procuraran oferir a qui els consulti
la màxima COHERÈNCIA i FACILITAT de LECTURA
(Ampliació).
8. Vol aprofundir en la
mecànica de les CONVERSES reflexives
(veure el seu Taller temàtic "
COMUNICACIÓ REFLEXIVA").
En aquest sentit fem nostres algunes intencions de Josep Maria Terricabras en el seu llibre "Atreveix-te a pensar": "... no volem només assajar opinions i idees, sinó que volem sobretot invitar a l'assaig ... estimular la cooperació intel·lectual ... Això reclama una certa complicitat ... No es tracta, però, de complicitat en els resultats, sinó en la recerca, no en els pensaments fets, sinó en el procés de pensar. ... hi ha les ganes de promoure una determinada manera de pensar, que s'oposa a l'obscuritat però també a la superficialitat i que, per tant, està decidida a fer bandera, alhora, de la claredat i del rigor..."
9.Vol fomentar (sense obligar...!) la RELACIÓ entre les PERSONES que hi participen.
10. Vol facilitar la participació a persones que no disposin d'EQUIPAMENTS informàtics.
11. Orientarem la nostra activitat cap a la generació
i contrastació de
PROPOSTES viables per un món responsable i solidari. En aquest
sentit ens segueixen interessant molt, per exemple, els resultats del Fòrum
Català per Repensar la Societat, (al qual vaig treballar)
el qual recull propostes innovadores per millorar la societat.
Podeu visitar el seu Banc Interactiu de Propostes (BIP).
12. Caldrà també contemplar en totes
les nostres activitats uns principis i criteris bàsics,
que conformen el CODI ÈTIC del TReC
.
Anirem estudiant progressivament quins són i com
es concreten en el nostre cas.
13. NO haurem de DESANIMAR-NOS
en la primera dificultat, i al mateix temps
hem de procurar anant SOLUCIONANT els PROBLEMES que es vagin presentant.
14. Qualsevol persona
(o grup de persones) ha de poder fer els seus Tallers,
en contacte amb aquest TReC o pel seu compte.
X. ALTRES OBJECTIUS SUGGERITS
(aquest llistat queda obert:
podem continuar reflexionant sobre nous objectius, finalitats, etc., que serien
desitjables).
Ampliació de l'objectiu 7
Els materials del TReC procuraran oferir a qui els
consulti
la màxima COHERÈNCIA,FACILITAT de LECTURA...
Procurarem doncs, d'acord amb qui els aporta, que els ESCRITS
siguin:
- CLARS i COHERENTS (fàcils d'entendre)
- Tan BREUS com sigui possible o convenient,
- Prou ORDENATS, si són prou llargs amb un ÍNDEX,
i APARTATS CURTS , amb frases remarcades, etc.
- Quan són una mica llargs, amb "RESUMS + ampliacions"
- I, sempre que resulti oportú, explicarem al principi d'un escrit
les "OPINIONS" que en ell es reflecteixen, de forma breu, clara i entenedora.
LLISTAT:
El CODI ÈTIC del TReC
(**
Nota) (Veure
també...)
- Entenem com a criteri ètic insoslaïable
el RESPECTE (envers les altres persones, envers l'entorn...).
I l'adaptació d'aquest criteri
a les activitats del TReC constitueix la base del nostre codi ètic,
que us ampliem a continuació, i que deixem com a Llistat Obert, ja que,
segurament, l'experiència i les vostres aportacions ens aniran indicant
canvis, millores, complements, adequacions...
- En segon lloc, no hauríem de perdre mai
de vista que, segurament,
CAP IDEA SORTIDA DE CERVELL HUMÀ NO ÉS
PROU BONA
com per ser aplicable sempre i en igual forma i a tota persona, indret,
circumstància, etc.
"Mai no és igual, fora del laboratori del científic". Es
tracta
d'una de les assumpcions bàsiques que
ha d'estar present
entre les Normes per anar fent les nostres Normes de Lògica,
segons les quals reflexionem.
- Sense perdre de vista tampoc que MASSA
CONSIDERACIONS aparentment ètiques,
o massa estrictes (sobretot quan són més moralistes
que ètiques)
PODEN RESULTAR finalment
massa LIMITANTS
de la nostra llibertat de pensament i d'expressió.
- Potser la POCA FLEXIBILITAT
(falta de capacitat per comprendre la complexitat de cada situació concreta,
i desig de què la Realitat s'adapti a les nostres idees i planificacions,
i no a l'inrevés)
serà el que més ens pot fer equivocar
en aquesta vida.
- I en general, NO DONAREM més IMPORTÀNCIA a les TEORIES i IDEES que a les entitats reals (persones concretes, animals, medi ambient...). Fer teories que matxaquen a les entitats reals també es pot considerar poc ètic.
- És clar que haurem d'estar atents per NO INSULTAR ni menysprear mai cap persona ni col·lectiu. Si ho fem, encara que sigui involuntàriament, hauríem de retractar-nos. Tot es pot dir sense insults ni menyspreus, i el llenguatge que farem servir no ha de ser feridor o desqualificador de la persona, en tot cas només de les seves opinions.
- NO IDENTIFICAREM el valor
profund d'una PERSONA
AMB ALLÒ QUE DIU o FA. Sobretot quan critiquem allò
que diu o fa. Els nostres pensaments i actuacions són productes nostres,
no són la nostra essència. Exemple:
és més respectuós si et dic que tens comportaments o idees
autoritàries, que si et dic que ets autoritàri/a...
- Dins del respecte a les persones incloem la
consideració de qualsevol persona
com UN FI EN ELLA MATEIXA, més que com un mitjà per
aconseguir alguna cosa.
- No fer AFIRMACIONS QUE
HAURIEN de SER només SUPOSICIONS,
sobretot en relació als PENSAMENTS i/o SENTIMENTS d'una altra
persona...
Sempre hem de considerar-les com a interpretacions nostres, no com a realitats.
- Les CRÍTIQUES
constructives hauríen de ser rebudes com un TRESOR intel·lectual,
el qual no vol dir que no les podrem replicar tot el que considerem necessari.
Però també podrem desemmascarar les crítiques que intenten
atacar la nostra persona, o massa destructives...
- I nosaltres FAREM CRÍTIQUES constructives, no destructives ni consistents en atacs personals.
- No farem servir RIDICULITZACIONS.
El qual no vol dir que hagim de renunciar a un sentit
respectuós de l'humor, per exemple).
- PROCURAR SER COHERENTS, lògics, raonables... és un important signe de respecte envers les persones interlocutores. Expressat d'una altra manera, intentarem que la nostra forma de pensar i expressar el que pensem s'adequï a la Realitat (veure AMPLIACIÓ).
- Anirem lliurant el que escrivim d'injustícies, dequalificacions, insolidaritats, generalitzacions excessives, "Bopos"...
- No fer SIMPLIFICACIONS ni DEDUCCIONS massa ARRISCADES, o al menys adVERTIR que ho són.
- Si algú t'envia un e-mail o CARTA PRIVADA, no l'utilitzis en un debat públic sense el seu CONSENTIMENT, o al menys fes-ho sense dir el seu origen.
- Quan enviïs e-mails, cartes, etc., no facilitis ADRECES que la gent no ha manifestat que vol donar, respecta aquest aspecte de la intimitat.
- Quan es veu clar que hi ha hagut faltes ètiques, encara que siguin velades, o involuntàries, o inconscients, convindrà ADMETRE-LES i procurar REPARAR-LES, canviant el text si es tracta d'un escrit i disculpant-se. I també autoanalitzant quins sentiments o idees, potser bastant inconscients, ens fan insultar, faltar a la lògica, etc. etc.
Com es podria
FINANCIAR el TReC?
He volgut posar totes aquestes idees, eines, coneixements,
etc. a la vostra disposició
de forma gratuïta ("FREE"),
com tantes altres coses que es troben navegant per Internet.
Tanmateix, i NOMÉS en el CAS que us VAGI molt BÉ,
s'admeten COL·LABORACIONS ECONÒMIQUES.
Compte corrent del TReC: 2100-0825-25-0200199840
La "WebMàster" necessita uns 1.000 € mensuals per
poder viure
(en pessetes sortia bastant més barata),
per tal de PODER DEDICAR-S'HI MÉS (avui
per avui li puc dedicar molt poc temps).
Així que, podria "VIURE del TReC",
si es donguéssin parcialment algunes de les següents possibilitats:
- 10 persones, institucions etc. posèssin 100 euros/mes cadascuna, o
- 20 persones, institucions etc. posèssin 50 euros/mes, o
- 40 persones, institucions etc. posèssin 25 euros/mes, o
- 100 persones, institucions etc. posèssin 10 euros/mes, o
Potser algun/e/s us animareu a contribuir en alguna d'aquestes modalitats.
TAMBÉ M'OFEREIXO (de forma remunerada) per organitzar, coordinar, etc.:
- "FIC'S" (Fòrums d'Innovació Col·lectiva),
amb grups de persones que tenen (o s'interessen per) una mateixa "problemàtica"
i que volen buscar-n'hi solucions creatives col·lectivament
(poden ser mestresses de casa, estudiants,
grups de gent preocupada pel medi ambient, o per qualsevol altre tema, etc.).- Sessions de "PREVENCIÓ" i de "RESOLUCIÓ de CONFLICTES",
amb grups de gent que treballen (o treballaran) junts,
o que conviuen (millor encara, que conviuran) en una mateixa casa, etc.- Altres temes relacionats amb la COMUNICACIÓ (innovacions metodològiques, etc.).
NOTA:
Des del TReC t'ho agraïrem si...:
ens comuniques el que trobis de millorable en aquests escrits
(continguts, formes de dir les coses, ortografia, o el que sigui).
VEURE:
"Suggeriments"