Ir a la versión castellana |
Vols veure les cites del AT
en el seu text hebreu? |
Si no el veus,
doble click... |
Pàgina preparada per
a una resolució de 1024 x 768 |
|
Del naixement dels déus al naixement del Crist |
|||
La imaginación profética |
|
|||
|
Jesús, hijo de mujer |
|||
El nacimiento del Mesías |
|
|||
Walter
Brueggemann
La imaginación profética
(1986)
Traduït per Jesús García-Abril |
És un llibre escrit el 1978
(fa més de vint anys!!), quan encara no havia desaparegut la indignació
estudiantil dels anys seixanta, per un americà del nord, professor
d'Antic Testament i Degà del Eden Theological Seminary, a
Webster Groves, Missouri.
...creixent nombre de les meves germanes que, per fi, veuen com és acceptat el seu accés al ministeri. |
|||
I afegeix que ...si aquest llibre és diferent, es deu al fort impacte que la naixent consciència femenina està produint en el nostre pensament teològic L'aportació d'en Brueggemann era veure com la figura profètica de Moisès representa una oposició i una alternativa al règim faraònic (règim d'opressió i d'injustícia, règim en què l'establishment diu que "tot va bé", i en què per a seguir "anant bé" ha de seguir recreant les estructures d'opressió; des d'ell mateix no té capacitat de canvi a situacions de justícia, etc, etc...). L'alternativa no pot venir del "sistema" (faraons, mags, endevinaires, capatassos...), ni dels que pateixen resignadament el sistema, sinó dels que saben "gemegar i cridar des del fons del seu esclavatge" (Ex 2, 23) i estan decidits a utilitzar la força ("Ja sé que el rei d'Egipte no us deixaré sortir si no és per la força", Ex 3, 19). Aquesta oposició al "sistema faraònic" i a una "religió del triomfalisme estàtic" i a una "política d'opressió i explotació" gràcies a la alternativa possible d'una "religió (?) de la llibertat de Déu" i a una "política de justícia i compassió" queda reflectida en el càntic profètic de Moisès i en el seu verset final: ".d[,w: µl;[ol] Jl¿m]yI hw:hyÒ." (Ex 15,18), que sempre deixar anar -per a qui és bon entenedor- un "...i no el Faraó" |
||||
I aquí (i segueixo copiant el que escrivia a un dels meus amics) aquest professor de l'Antic Testament i degà de Eden Theological Seminary, tot un americà, dóna la raó al nostre estimat i mai prou plorat Karl Marx: No serem capaços de comprendre la força de la imaginació profètica si no arribem a captar la connexió entre la religió del triomfalisme estàtic i la política d'opressió i d'explotació. Karl Marx va saber copsar aquesta connexió quan va observar que la crítica de la religió és la crítica fonamental i la que ha de conduir a la crítica de la llei, de l'economia i de la política I en nota a peu de pàgina, afegeix: L'afirmació programàtica de Marx, a la seva Crítica a la Filosofia del Dret d'en Hegel és aquesta: "Així, doncs, la crítica del cel es transforma en crítica de la terra, la crítica de la religió en crítica de la llei, i la crítica de la teologia en crítica de la política. La veritat és que entre David i Salomó van carregar-se la alternativa mosaica (ves a saber si aquesta alternativa va arribar a funcionar algun dia), però va continuar sent el "somni" d'uns quants (aquest "somni" encara dura avui). M'agradaria fer veure que aquest somni perviu a través del llenguatge simbòlic (els càntics), que recuperen -seleccionant- els símbols de la tradició que encara tenen força en el moment actual. |
||||
Lectures que ja pots anar fent: |
Rellegir o tornar a cantar els càntics de l'evangeli de la infància de Lluc (el Benedictus, el Magnificat, el Gloria in excelsis, el Nunc dimittis, sota aquesta perspectiva és una de les fites d'aquesta "catequesi nadalenca". |
|||
D'aquest bisbe cristià
de l'Església Episcopaliana, també de l'Amèrica del
Nord, ja en vam parlar l'any passat. Si voleu, podeu tornar a llegir la
seva biografia (amb alguns detalls nous, però encara incompleta).
Segueix la tradició dels grans bisbes "catequistes". Recordem
que la seva preocupació és superar una concepció fonamentalista
i una interpretació literalista de la Bíblia. És un
procés que ell mateix ha fet, ("lentament, molt lentament, però
al mateix temps amb pas segur") al llarg d'una vida de lectura i estudi
diari de la Bíblia. |
John
Shelby Spong
Jesús, hijo de mujer
(1993)
Traduït per José M. Pomares Ediciones Martínez Roca |
|||||
El que ell ha anat rebent,
ho vol entregar als seus feligresos:
Veure la veritat del
mites rebutjant el prendre al peu de la lletra la seva explicació...
Valorar aquests temes tan intemporals com són els naixements virginals,
les encarnacions, les resurreccions físiques i les ascensions còsmiques,
que una i altra vegada apareixen en las narratives religioses de tots els
pobles del món... Separar l'experiència que nosaltres -els
cristians- havíem condensat en la paraula Pasqua de Resurrecció,
de la interpretació que aquesta experiència havia rebut a
les Escriptures i tradicions cristianes, les quals havien copiat molt lliurement
la mitologia dels pobles antics. I això ho vol fer com "pastor", primer en el seu càrrec
de vicari o rector de parròquia, més tard com bisbe elegit
per la diòcesi de Newark (Nova Jersey)
Al mateix temps m'he
submergit en la lectura de les ciències físiques i de les
obres d'aquells teòlegs que gosen incorporar als seus escrits teològics
tot el saber del pensament contemporani, com poden ser Don Cuppit, Thomas
Sheeban, Hans Kung, Rosemary Ruether, Arthur Peacock, David Jenkins, Diogenes
Allen, Theilhard de Chardin, Elisabeth Schüssler-Fiorenza...
A més a més,
mai he deixat de fer de la Bíblia el meu llibre de lectura bàsic,
amb els comentaris i estudis de Raymond Brown, Michael Goulder, Edward
Schillebeeckx, Phillis Trible, Jane Schaberg, Elaine Pagels...
No puc escapar a una
tensió interior. Per vocació, sóc bisbe; per "hobby"
´intento ser un estudiós i un autor. Diuen que els autors
erudits han estudiat durant llargs anys les coses que han escrit, però
aquestes intuïcions mai no arriben més enllà dels cercles
acadèmics. Un bisbe, home o dona, pel sol fet de pertànyer
al poble és una persona pública, un símbol de la vida
de l'Església, de la seva confessió i de la seva unitat.
Així, doncs, com bisbe he presentat els punts de vista dels erudits
a l'atenció del públic, he ofert al debat públic les
diverses teories especulatives, he explorat obertament les normes del comportament
ètic i he invitat a l'Església i al món a un diàleg
a la recerca d'un nou consens teològic o creient. El mateix Spong ens diu que a l'escriure l'any 1992 Nascut de dona
volia suggerir la possibilitat de que les narracions del naixement de Jesús
que troben en els evangelis de Mateu i de Lluc haguessin estat creats com
a resposta a l'acusació de que Jesús era fill il·legítim.
Qui sàpiga com llegir aquests textos evangèlics, hi podrà
descobrir indicis d'aquesta acussació .
Però també ens diu que, al llarg de tot aquest llibre, només
ha perseguit una cosa: un coneixement més profund de Déu
a la mesura que aquest coneixement ens és revelat en Jesús
de Natzaret
Recerco aquest Crist
revelador a través de les llegendes del seu naixement... He seguit
obertament algunes possibilitats esbalaïdores. He anat molt més
enllà de la lletra bíblica... Alguns quedaran astorats i
potser ofesos... Em fa pena causar dolor als creients senzills, però
no ho faig a la lleugera, ja que no puc creure que la ignorància
bíblica serveixi a la llarga a la causa del Crist. Ja fa temps que
tinc decidit que no cal sacrificar la veritat per a protegir els dèbils
i els religiosament insegurs. Veig altres homes i dones, que només
poden trobar a l'Església un déu massa petit per a que sigui
per a ells el Déu de la vida... Per a aquest llibre vol destacar i agrair la seva dependència envers
dues persones: un home i una dona.
En primer lloc, el doctor
Raymond E. Brown, al que considero el principal erudit mundial sobre el
Nou Testament. Cada any tinc el costum d'escollir un dels grans llibres
teològics o bíblics per a estudiar-lo en profunditat,
i el considero com el meu mestre. The Birth of the Messiah (El Naixement
del Messies) d'en Raymond Brown va ser l'elegit l'any 1986. Cada dia, tres
o quatres planes, resseguint totes les seves referències, prenent
notes, dialogant amb ell... Ara em limito a reconèixer simplement
que els pensaments que intento popularitzar amb aquest llibre troben les
seves principals arrels més en Brown que en cap altre llibre. Això
no vol dir que estigui totalment d'acord amb ell...
Però també diu:
Malgrat que, al meu entendre,
el professor Brown és la màxima autoritat en qüestions
del Nou Testament, no n'arriba a treure les conclusions ineludibles exigides
per la seva erudició de que el naixement d'una dona verge no és
més que un invent teològic de Lluc. Com catòlic-romà
que és, es veu obligat a disciplinar constantment la seva erudició,
al servei de l'ensenyament i del dogma oficial de la seva tradició.
Això fa que li sigui difícil seguir el que li dicta la seva
erudició quan aquesta el condueix a conclusions inacceptables per
a la seva església, o a plantejar qüestions crítiques
que semblen apuntar en una direcció contrària. La segona persona és
Jane Schaberg, professora de religió a la Universitat de Detroit.
En quant el vaig veure anunciat, tot seguit vaig comprar el seu llibre
The
Illegitimacy of Jesus (La il·legitimitat de Jesús), el
qual també em va ser recomanat per Phyllis Trible, del Seminari
Unionista de Nova York. L'obra de Jane Schaberg em va donar una nova llum
sobre les narracions de la nativitat, prova de com l'Església podria
enriquir-se si comencés a escoltar el que tenen a dir les dones,
aquest grup antigament rebutjat i ignorat d'una manera tan àmplia
per aquesta mateixa Església. Com escolta una dona,
una teòloga bíblica feminista, les tradicions de la nativitat
escrites, narrades i interpretades històricament només per
homes? Com podem evitar els prejudicis patriarcals i masculins a
l'hora d'escoltar, llegir i interpretar aquesta història d'una manera
més objectiva? Ella em va obrir, a les Sagrades Escriptures, uns
camins que jo mai n'havia somniat. En l'interior del bisbe Spong, aquest diàleg entre Brown i
Schaberg produeix una forta tensió i, al mateix temps, uns fruits:
els que ell ofereix amb aquest llibre als seus lectors.
Per a mi, Schaberg és
un meravellós correctiu a tot el que diu Brown. Ella, és
cert, gaudeix d'una gran llibertat per a investigar, mentre que Raymond
Brown es troba, segons la meva opinió, molt més lligat -molt
més del que ell pot reconèixer- pel dogmatisme de la seva
tradició catòlico-romana.. Ella ens ofereix una perspectiva
feminista d'aquesta invenció masculina de la "Verge Maria".
|
Raymond
E. Brown
El Nacimiento del Mesías
(1982)
Traduït per T. Larriba Ediciones Cristiandad |
La presentació ja està mig feta. Ens faltaria afegir que és un sacerdot de la Societat de Sant Sulpici, catòlic, professor -avui dia, emèrit- de Nou Testament en el Seminari Teològic Unionista, a la ciutat de Nova York. Diguem també que ha estat membre de la Pontifícia Comissió Bíblica. Acabem dient que el seu llibre és "un clàssic" catòlic sobre el tema, però que, malgrat els vint anys que ens separen d'ell, les seves qüestions i les seves idees no han arribat encara al públic catòlic de missa dominical. |
|||||||
En el seu temps, aquest llibre va ser rebut amb aquests i semblants adjectius: extraordinari, definitiu, magistral, tot un clàssic des d'avui... El mateix R. Brown ens diu que ...l'argument central d'aquest llibre és que les narracions de la infància són un vehicle digne del missatge evangèlic; cadascuna d'elles conté, com en miniatura, el que és essencial de l'evangeli: que Déu s'ha fet present a nosaltres en el seu Messies, el que va caminar sobre aquesta terra". Ja hem vist el que el bisbe Spong diu sobre Raymond E. Brown. Però què pensa el sacerdot catòlic R.E. Brown sobre el bisbe episcopalià John Shelby Spong? A principis de setembre escrivia així al meu amic Mingo Melero: Vayamos a otras cosas. Hoy he comprado un libro de Raymond E. Brown, Jesús en el Nou Testament, y después he ido recordando que ya lo tenía en casa (y no sé de dónde) en su versión original, An introduction to New Testament Christology. En el tren lo he empezado a leer. En el capítulo segundo, Diversos enfocaments de la cristologia del Nou Testament, (Various approches...), menciona los siguientes:
Y he encontrado la siguiente mención a J.S.Spong. ¿La quieres en inglés o en catalán? Al hablar del "Liberalisme acadèmic":
Y aquí añade una nota:
La pregunta ahora es: ¿quién atacó antes? ¿Brown a Spong? ¿O Spong a Brown? El Born of a woman es de 1993 y el de la cristología es del 94. Una afirmació del propi Brown sobre el seu llibre obre les portes al quart autor: "Estudiaré el significat fonamental de l'escena bíblica: com està estructurada, com encaixa dintre de la teologia i el missatge de l'evangelista i com aquest, al construir l'escena, pot haver-la extret del material preevangèlic o del bagatge de l'antic Testament". |
|
|
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat Juliol 2003 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |
Temes teològics Temes bíblics Temes eclesials Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000) Catequesi eucarística (2006) Catequesi sobre el Parenostre (2012) Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro Resumint pàgines de Georges Morel Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014) Sants i santes segons Miquel Sunyol
Spong, el bisbe episcopalià (2000) Teología Indígena (2001) Fernando Hoyos (2000-2016) Amb el pretext d'una enquesta (1998)