Ir a la versión castellana |
Necesitaràs
l'Acrobat Reader
Si no el tens, doble click... |
Pàgina
preparada per a una
resolució de 1024 x 768 |
|
Només text |
|
Capítol
XII
Per anar acabant... Secció Primera Els que eren superiors també recorden: Urbano Valero, Provincial d'Espanya |
|||||||||||
|
Contingut d'aquest capítol | |||||||||||
* Els que eren superiors també recorden: Urbano Valero |
Resum de la conversa mantinguda a Salamanca el dia 22 d'abril amb el P. Urbano Valero, Provincial d'Espanya des del 20 de gener de 1970 fins el 4 de setembre de 1975. Abans havia estat Provincial de Castella i després fou Rector de la Universidad Pontificia de Comillas (Madrid).
Fa justament 40 anys, en aquests darrers dies d'abril, quin era el seu estat d'ànim? Angoixat, estressat pel treball, preocupat pel que podia passar, content de joia per la propera visita del P. Arrupe a Espanya?
Más bien de todo un poco, pero predominaba lo último. Nos enfrentábamos con tres problemas: el de la vera Compañía [la verdadera Compañía], las previstas reacciones de Misión Obrera y la visita a Franco.
El meu treball es limita a les reaccions del grup de Missió Obrera davant de la visita del P. Arrupe a Franco. És veritat que el tema de la vera Compañía m'interessa… Per cert, és veritat que tots els Provincials d'Espanya van dimitir en bloc?
Sí, sí… Presentamos nuestros cargos al P. Arrupe y así se lo comunicamos al Papa Pablo VI
Però la gent no se'n va assabentar. Jo mateix no ho vaig saber fins que ho vaig llegir en un llibre d'en Manuel Alacalá.
Es verdad. Yo lo comenté en la Congregación General del año 1975 (la XXXII) y muchos de los PP. Congregados no lo sabían….
Per a vostès, era més greu el problema de la vera Compañía que el que podia suscitar la Missió Obrera, ¿no?
Por mi parte yo me sentía más seguro ante el problema de la vera Compañía que ante la Misión Obrera: yo nunca había tenido ante mí a un jesuita obrero. En este viaje del P. Arrupe a España el problema gordo no era el de Misión Obrera…
Els lector del meu web, almenys una gran part d'ells, no sabran que fou això de la vera Compañía. Podria vostè, molt breument dir el que va ser? Sap si a Internet es pot trobar alguna cosa sobre la vera Compañía?
Un cierto número de jesuitas pidió al P. Arrupe vivir en comunidades homogéneas bajo un superior mayor propio dependiente de él. Las cosas se fueron complicando porque no obtenían respuesta, llegando a su momento crítico cuando Monseñor Casimiro Morcillo presentó el asunto en la Conferencia Episcopal como si se tratara de crear una provincia autónoma. Fue un fenómeno que duró unos años y se fue disolviendo más o menos con el paso del tiempo. Sobre él informa ampliamente Gianni La Bella en el libro "Pedro Arrupe, General de la Compañía"
Abans del viatge del P. Arrupe, li van arribar ja algunes reaccions contra la seva visita a Franco?
Sí, me llegaron. Los de la comunidad de Cadarso me invitaron a comer y al final me metieron una encerrona con este tema.
Anem a pams... En el primer capítol del meu treball, resumeixo unes pàgines d'un article d'Alfonso Alvarez Bolado sobre l'evolució històrica de la Companyia a Espanya en aquells anys (entre 1936 i 1989):
La entrevista de Arrupe con el Generalísimo que tenía “carta de hermandad” con la Compañía era inevitable como previsible era el haz de cartas que el General recibe, cuestionando la conveniencia de la entrevista
Està vostè d'acord amb aquesta afirmació del P. Alvarez Bolado?
Era inevitable por los antecedentes que Arrupe tenía con Franco. Si cada vez que Arrupe había venido a España había acudido a ver a Franco para pedirle dinero para el Japón, ahora siendo General le parecía que no podía dejar de pasar a saludarlo y reiterarle su agradecimiento. Me pareció y me parece un motivo muy puesto en razón.
Ya sabes que Franco fue un "bienhechor" de la Compañía. Sin él no estaríamos hablando en esta habitación…
També podem considerar la República com una gran "benefactora". Sense l'expulsió, molts jesuïtes haguessin mort…
A València, el P. Arrupe va defensar la seva visita a Franco per un deure de gratitud.
Conozco a esta autoridad civil española a quien voy a visitar, personalmente. Ha sido un bienhechor nuestro en el Japón; gran bienhechor del Japón. Yo me siento obligado. No quiero dar la motivación. Pero estos son algunos de los motivos que he tenido que considerar.
Sembla que el seu agraïment no es devia només als diners rebuts, sinó perquè Franco, a petició d'Arrupe i fent-li confiança, va concedir "papers" a uns jesuïtes hongaresos que, fugits del seu país, estaven al Japó totalment indocumentats
Este detalle no lo sabía; bien puede ser cierto.
Sense aquest desig personal del P. Arrupe de visitar Franco, vostès haguessin estat més "tranquils"?
Pues quizás sí…
Com Provincial d'Espanya, va comunicar vostè alguna vegada al P. Arrupe o a la Cúria de Roma (al P. Blajot, l'Assistent d'Espanya) els "perills" d'aquesta visita?
Sí, sí; para él estaba todo claro. Conocía muy bien la situación.
A les actes d'una reunió dels Provincials d'Espanya (de mitjans del mes de març), al parlar de la preparació del viatge del P. Arrupe a Espanya, hi ha aquest incís: "si se puede obtener". Qui tenia més interès en aquesta visita: Franco, Arrupe, la Companyia d'Espanya?
Fue un interés personal del P. Arrupe. Y, una vez que su intención trascendió al público, ya no era posible volver atrás por las oposiciones expresadas. Aparte de ello, la posición personal de Arrupe, como General de toda la Compañía, iba más allá de los problemas exclusivamente españoles.
En el segon capítol, cercant una "composició de lloc" històrica, he seguit la tesina de Jesús Giménez sobre la Missió Obrera. En un dels capítols trobem aquest títol:
Misión Obrera versus superiores de la Compañía. 1970:
Un hecho importante acaecido en el mes de abril inaugura un año de enfrentamientos con los superiores.
És l'any 1970, amb els seus dos fets (la visita d'Arrupe al maig i la fallida reunió dels PP. Provincials amb Missió Obrera de desembre) el punt àlgid del desequilibri entre els superiors i la Missió Obrera?
Pero ya iba viniendo de antes. Recuerdo la reunión de Villa San José: reunión de PP. Provinciales con algunos de la Misión Obrera (Borri y Armentia) a principios de septiembre de 1968. Quedamos impactados por el tema de la lucha de clases: ellos lo tenían asimilado; nosotros no llegábamos a comprenderlo. Hubo un desfase de comprensión. No se quedaron a comer con nosotros.
La reunió a Villa San José
Segons les Actes
Segons la tesina de Jesús Giménez
Carta de Ignacio Iglesias a José Mª Borri
La fallida reunió de desembre no entra dintre del tema. Consta que vostè es va prendre amb interès la preparació d'aquesta reunió: hi va viatjar fins a Sabadell (Borri estava a la clínica després d'un accident), però sembla que vostè va prometre més del que els Provincials estaven disposats a donar: anar a la reunió havent respost per escrit un qüestionari.
Los Provinciales querían esperar y ver, no querían comprometerse a nada por adelantado.
Hi ha molts papers sobre aquesta reunió, però ara això no toca...
El que toca són les reaccions del grup de Missió obrera, que per entendre-les bé cal situar-les en un context més ampli, ja que Missió Obrera no fou l'únic grup que va reaccionar. Un grup de jesuïtes catalans va escriure, ja al mes de febrer, una carta al P. General per a advertir-lo dels perills de la seva visita a Franco. Aquesta carta li va ser lliurada a Arrupe pel P. Sobreroca (no signant de la carta). Arrupe, sembla ser que sense llegir-la, va dir que la hi enviessin a vostè. Recorda aquesta carta?
Pues no, no la recuerdo.
Ells seguint les instruccions d'Arrupe se la van enviar, però també van escriure una segona carta al P. Arrupe posant al sobre la paraula "SOLI". Era una manera de dir-li: "La llegiràs vulguis o no".
Algo recuerdo, algo me diría Blajot... Si la recibí (lo que se envía se recibe) estará en el archivo de Madrid...
A la carta li venen a dir: Si ha d'anar a veure a Franco, millor que no vingui. Hi ha una altra frase una mica dura: li diuen que els seus consultors no tenen ni idea...
Se atreven a manifestarle que entre quienes le aconsejan más inmediatamente quizás no se da siempre ni el conocimiento vivo ni la sensibilidad suficiente para captar el alcance de los problemas.
Era verdad. ¿Qué iban a saber de la situación española, tan particular y tan complicada, un canadiense, un americano, un húngaro americanizado, un italiano? ¿Qué iban a decirle a Arrupe si éste les decía que siempre lo había ido a ver? El P. Arrupe probablemente no tuvo los mejores consultores para este asunto… A veces, por bueno, hasta llegó a meter al propio "enemigo" en casa…
Quan Arrupe defensa aquesta visita a Franco diu que ho ha consultat amb tothom, també amb els d'Espanya
...que esta decisión que yo he tomado, no por presión, sino libremente, después de consultar y a personas responsables de España y a personas responsables de toda la Compañía.
Pel que vostè ha insinuat abans, sembla que la visita a Franco els va arribar ja com una decisió presa. O hi havia a Espanya, a part dels Provincials, altres "persones responsables"?
No recuerdo que se nos hubiese consultado sobre este asunto... Se había comentado varias veces, pero nada más.
A vegades m'he preguntat com és que, suposada la categoria dels qui hi signaven, Arrupe no hagués donat una resposta personal a la carta (a les dues cartes) o no hagués convocat a algú d'ells per a parlar de l'assumpte.
Hubiese entrado dentro de la manera de ser de Arrupe, pero eran años para él de una gran actividad... Estuvo sumamente ocupado con reuniones de Provinciales y visitas a otras Provincias; y creo que para él el tema no estaba en primer plano.
Seguim endavant. Al mes de juny la reunió dels PP. Provincials d'Espanya es va tenir d'una manera extraordinària a Roma amb el P. General. Un dels temes (el segon) fou "Missió Obrera". S'hagués parlat d'ella si no hagués passat el que va passar?
Sí, ciertamente, ya que queríamos dar una mirada global a la Compañía en España, y no podíamos dejar fuera a la Misión Obrera
Això és el que va sortir publicat, resum de les actes de la reunió:
2º. Misión Obrera.
Los PP. Provinciales comenzaron este tema dando cuenta, cada uno, de los jesuitas en el trabajo que hay en su Provincia; sólo sacerdotes, serán unos 30. Pensaron luego en el mismo trabajo apostólico que es la Misión Obrera. Si todo trabajo apostólico de vanguardia ha de tropezar con dificultades, no podía ser excepción éste que puede considerarse en las avanzadas del apostolado con el mundo del trabajo. Ha habido defecciones, desviaciones y posturas duras, menos conformes con la vida de jesuita; pero estas anomalías no pueden borrar lo que hay de sacrificio y de entrega apostólica en los que entregan su vida en un puesto tan difícil.
Quizás ha habido poca selección y poca formación teológica, sociológica y política para afrontar las difíciles situaciones que se presentan en este campo. Con frecuencia estos hombres se han sentido aislados y desatendidos; siendo así que su aportación puede ser valiosa en el campo teológico y pastoral, por el conocimiento directo que aportan, y en todo otro apostolados por las vivencias que traen de un mundo marginado de Dios; y porque su vida interpela a la de otros jesuitas.
Es un mundo que exige hombres de gran talla humana y espiritual y de seria formación teológica y socio-política, que sepan mantener su consagración a Dios y actuar apostólicamente, en un ambiente particularmente difícil.
Las conclusiones a las que llegaron los PP. Provinciales, ratifican, en primer lugar, que la Compañía promueve y acepta este ministerio como propio suyo. Y siente la obligación de garantizar su buen resultado y permanencia. Por ello pareció conveniente elaborar próximamente, con los asesoramientos necesarios, unas directrices que orienten, basándose en la experiencia pasada, la vida y la labor de los jesuitas en el trabajo.
Entretanto que estas directrices se elaboran, se adoptaron como medidas provisionales: no permitir los autodestinos en este ministerio -como en cualquier otro-; no enviar al trabajo, en el futuro, de modo habitual y permanente y a jornada completa, a estudiantes de la Compañía -sí, experiencias cortas-; que todos hagan vida de equipo sacerdotal, con garantías de espiritualidad, revisión de vida, Eucaristía; que todos tengan alguna actividad específicamente evangelizadora; que tengan contactos con jesuitas de otros ambientes; que con los sacerdotes dedicados al trabajo manual, convivan otros que trabajen en ambientes afines, pero que no trabajen manualmente.
Es una visión un tanto edulcorada de lo que se dijo. El conjunto de los Provinciales éramos un poco más duros y críticos respecto de la Misión Obrera.
Recorda si el P. Arrupe va intervenir al tractar-se aquest tema?
Seguramente, sí. Siempre lo hacía después de haber escuchado a todos.
I aquest document, és lletra d'en Torres Gasset?
Yo creo que sí, pero no puede pertenecer a esta reunión. En el 70 el Provincial de Catalunya era Rifà...
És veritat. En el 71, quan em vaig al Tchad el Provincial era en Rifà; quan vaig tornar el 74, ja era en Torres Gasset...
Lo que se dice también pega bien a Torres Gasset. Entre todos nosotros era el que comprendía mejor a la Misión Obrera, era el más cercano… Sintió mucho la salida de Borri
Es va sentir traït?
Traicionado, no. Pensaba que podría seguir adelante...
Borri va morir en ple estiu. Després es va fer un acte públic a Sabadell. Vaig trobar a faltar jesuïtes. Si no m'equivoco només hi érem en Isidre Ferreté, que era com de la família, i jo. Pel que Borri havia representat no sols a Missió Obrera, si no a la Província...
Una pregunta que faig a tots. Passats aquests quaranta anys, com es veuen aquells esdeveniments? Estaven justificades les reaccions contra la visita a Franco? Es van passar? Es veuen ara les coses d'una altra manera?
Por supuesto, se ven de manera diferente, con más calma y sosiego y más positivamente por parte de todos. En la reunión de Gijón, yo mismo dije públicamente lo que la Compañía de Jesús debía a la Misión Obrera, a pesar de todas las congojas que nos hicieron pasar.
La reunió de Gijón: Són les "Jornadas Fe-Justicia" de la Companyia de Jesús a Espanya, celebrades els dies 28-30 de desembre de 1990
A vegades em pregunto: qui va fer més per la renovació de la Companyia? Arrupe o els que van sortir durant el seu mandat?
Todos hicieron algo. Arrupe hizo muchísimo y supo aprovechar las aportaciones de los demás. El, ciertamente, era un hombre de formación clásica jesuítica, tanto en lo religioso como en lo político, pero junto a esto supo estar "abierto".
M'ha agradat aquesta conversa. Veig que vostè es considera "arrupista", però sense caure en el "culte a la personalitat". Com jo.
"Culto a la personalidad", no, pero sí con una gran estima y veneración por él.
Aquells dies també era notícia... | Pròxim
Capítol
(i el darrer)
|
|
diario de barcelona, 5 de maig de 1970 |
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 30 maig 2010 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |