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Apreciado Alfredo:
Perdona per haver-te tingut com mig "aparcat" aquests darrers dies en què m'he dedicat a la impossibilitat d'accedir a certs documents que es deuen conserver en l'Arxivum Romanum Societatis Iesu (ARSI). Aquests "certs documents" serien les cartes que el P. Arrupe va rebre, des de diversos sectors jesuítics d'Espanya, quan es va fer públic que en el seu primer viatge a Espanya com General de la Companyia faria una visita a Franco.
Acceptant (quin remei em queda!) les normes d'accés de l'Arxiu em quedava tanmateix una pregunta:
Em sembla que la pregunta no deixa de tenir la seva lògica, encara que el més lògic seria deixar de fer canonitzacions. Hi estàs d'acord?
Anem ja als nostres quefers..
I per començar: no et preocupis si "no te sientes capaz de atender a toda ella", a tota aquesta certa pluralitat de temes que van sortint. Recorda els dos consells meus. El primer diu: "Deixa els links per a una segona lectura", per tal de no perdre el fil de l'explicació. El segon fa: "No tots els likns t'han d'interessar". Que cada lector vagi elegint...
El meu punt de sortida seria Adolf Harnack (1851-1930): Vita Christi scribi nequit. Aquesta afirmació de 1874 fou reafirmada el 1906 per Albert Schweitzer en publicar geschichte der leben jesu forschung (Investigación sobre la historia de la vida de Jesús).
I a partir d'aquí dono llibertat a cadascú per fer la seva pròpia "foto" de Jesús. Demanaria, exigiria
Recupero ara trossos d'aquesta carta a José Mª Vigil comentant coses del seu llibre teología del pluralismo religioso, llibre que havíem escollit per anar-lo comentant en el nostre petit grup.
Seguimos comentando tu libro en el grupo, a trancas y barrancas, por causa de los turnos de trabajo, de los familiares enfermos, de los viajes, etc, etc...
El último día una del grupo presentaba el capítulo 10. Discutí un poco. Te explico en lo que no estaba de acuerdo.
En el punto A (Aspectos bíblicos. Primer Testamento) no tengo nada a objetar, sobre todo después de tu auto-corrección final: "Lo que «Dios ha revelado a la humanidad" o ésta ha llegado a percibir".
No estoy de acuerdo en la división entre el punto B (Aspectos jesuánicos) y el C (Aspectos neotestamentarios), que lleva consigo una división de los evangelios del resto del Nuevo Testamento.
Pienso que a Jesús de Nazaret llegamos a través de todas las fuentes o documentos (canónicos o no) que tenemos sobre él. De todo este conjunto no podemos sacar una figura "unitaria" de Jesús, pero tampoco la sacaríamos de sus subconjuntos: ni del conjunto "neotestamentario", ni del conjunto "evangélico", ni del conjunto "sinóptico".
El primer paso sería, pues, enfrentarnos a todo este "batiburrillo" sobre Jesús. El segundo paso es "seleccionar", pero seleccionar bien para que surja un retrato "no esquizofrénico" de Jesús. Suelo pedir en mis charlas que cada uno se haga su "retrato" de Jesús.
Por ejemplo: les digo que Jesús, como todo hombre, murió una sola vez, y que murió de una sola manera. ¿Murió gritando (evbo,hsen o` VIhsou/j fwnh/| mega,lh|) su abandono por Dios, a lo Marcos? ¿Murió testificando (fwnh,saj fwnh/| mega,lh| o` VIhsou/j ei=pen) su entrega al Padre, a lo Lucas? ¿Murió a lo Juan como "Señor", sabiendo que ya estaban cumplidas todas las cosas (eivdw.j o` VIhsou/j o[ti h;dh pa,nta tete,lestai()? Cada uno de nosotros debe elegir, o imaginarse con "libertad evangélica" (la que tuvieron los evangelistas), otra manera de morir acorde con su "retrato" propio.
Otro ejemplo que alguna vez he puesto: elegir entre la presentación programàtica de Marcos (Mc 1, 14-15) en donde se habla de la "cercanía del Reino de Dios" y la de Lucas (Lc 4,17-20) en donde no se habla del "Reino de Dios", y saber por qué Lucas no sigue a Marcos.
El punto B de tu libro (Aspectos jesuánicos) sería tu "retrato" de Jesús y creo que cumple las normas de no ser "esquizofrénico", pero no sé cómo puedes decir:
Queremos mirar directamente a Jesús de Nazaret, a esta persona histórica concreta, no a la imagen que sobre él se construyó posteriormente en virtud de la fe.
José María: esta frase no es propia de ti; más bien, podría llevar la firma de los hermanos Vigil, los de un tal jesús. No hay enlace directo entre nosotros y Jesús de Nazaret; aunque nos pese hemos de pasar por las imágenes (no por "la imagen") que sobre él se construyeron posteriormente en virtud no sólo de la fe, sino de las condiciones y necesidades socio-político-religiosas de las diversas comunidades.
La presentación que haces de Jesús yo a veces la pongo en duda:
...un campesino galileo, que prácticamente no salió de los confines de su propia tierra, que no conocía nada de las grandes religiones ni de otras culturas diferentes de las presentes en su zona.
Hay un cierto consenso en que Jesús curaba, que era un "sanador".
La pregunta que nos hemos de hacer los que no queremos recurrir al fácil truco de "los milagros" es ésta: ¿dónde aprendió a curar? ¿dónde aprendió el oficio de sanador? No soy partidario de los "grandes viajes" (Jesús en la India), pero no excluiría una estancia de Jesús en Egipto (sin poder precisar ni motivos ni tiempo) en donde hubiera podido entrar en contacto con las comunidades de terapeutas (de sanadores) de las que nos habla Filón. Allí también hubiera podido entrar en contacto con ciertas tradiciones budistas...
Els terapeutes
segons Filó d'Alexandria
Un "campesino galileo" también debería dar explicación de las amistades que tenía en Jerusalén, amistades que sus discípulos galileos desconocían...
Pero aunque Jesús no fuera un campesino galileo en estado puro, sería para nosotros igualmente imposible "preguntar a su propia vida y a su palabra" y, más imposible todavía, preguntarle por problemas que en su contexto no existían.
Me parece, sin querer ofender a nadie, que es un cierto "infantilismo cristiano" el querer encontrar en Jesús respuestas a las cuestiones actuales de nuestro occidente cristiano. Y más todavía, si por ignorancia del contexto histórico de Jesús consideramos las "respuestas de Jesús" como únicas y exclusivas de él. Por ejemplo, las "feministas" pueden sacar mucho jugo del hecho de que en el grupo itinerante de Jesús participaran también las mujeres (Lc 8, 1-3), pero ¿sabemos si había otros grupos itinerantes? ¿sabemos si en estos otros grupos participaban también las mujeres?
Estoy de acuerdo (me gustaría más decir: puedo estar de acuerdo) con lo que tú y otros afirmáis como "indiscutible":
Esto es indiscutible: el sueño, la Causa, la utopía, el ideal, el centro... de la vida y de la persona de Jesús fue el Reino de Dios, y el Dios del Reino, como una sola realidad dual.
Y mi pregunta es: ¿qué tipo de Reino anunció Jesús que le llevó a ser ejecutado por los romanos que ocupaban su tierra? Y otra pregunta que ya conoces: ¿qué tipo de Reino anunció Jesús que después los "cristianos universalistas" prescindieron de él?
Potser una pregunta
com aquestes sobre el Regne va estar a punt de fer que José Mª Díez-Alegría (segon per la dreta) s'aixequés de la meva taula. (Engrandir foto) |
Si "Vita Christi scribi nequit", es poden escriure tantes vides de Jesús com un (o una) vulgui.
Afegir el parèntesi (o una) es deu al fet que, intentant trobar a on surt allò de la "Vita Christi" d'en Harnack, m'ha sortit la vita christi de sor Isabel de Villena, a qui desconeixia totalment. Veig que aquesta monja valenciana del segle XV, abadessa del monestir de la Trinitat, pot ser considerada com una de les primeres feministes que van escriure sobre Jesús, encara que omple més pàgines amb la verge Maria que amb Jesús.
En parlar sobre Jesús ens caldria oblidar la paraula "indiscutible".
Qui fa l'efecte de tenir les coses molt clares és en Puente Ojea, qui no s'esporugueix de penetrar en l'íntim pensament de Jesús.
El carácter de inminencia de la futura instauración del Reino escatológico-mesiánico y la urgencia de la reconversión de quienes aspirban a entrar en sus recompensas constituyen elementos genuinos del mensaje de Jeús (p.32)
Lo auténtico y cierto es que el Nazareno abrigaba la absoluta convicción de que el Reino estaba al llegar, a la mano, y que sería un impresionante acontecimiento visible y datable, tangible y público. (p. 36)
De ahí que los movimientos revolucionarios desnaturalizan el carácter escatológico y palengenésico del Reino de Dios, tal como aparece en la mente de Jesús. (p. 47)
Los escritores eclesiásticos habían perdido contacto con la empresa real y el pensamiento genuino del Nazareno, que se caracterizó por una hostilidad radical a los paganos y apóstatas, y a cuantos apareciesen como confabulados contra su ministerio público (p. 52)
Gonzalo Puente Ojea
el mito de cristo
La seva "foto" de Jesús compleix sobradament les meves exigències i s'ajusta bastant a la que jo em faig, la qual per haver llegit ja fa anys el seu IDEOLOGÍA E HISTORIA. LA FORMACIÓN DEL CRISTIANISMO COMO FENÓMENO RELIGIOSO- alguna cosa li haurà manllevat.
El mateix puc dir de la teva "foto", però m'agradaria repassar-la una mica per si quedessin aquells "serrells" per discutir com passa a totes les negociacions ja quasi tancades.
(1) Comenzó su vida pública con un rito de lavatorio en aguas del Jordán a manos de un predicador o maestro, Juan de nombre, que le traspasó algunos adeptos propios (comentario profano: hizo de telonero de Jesús, le pasó el micrófono).
Jo trauria el parèntesi, ja que Joan té vida pròpia
Alliberem Joan,el Baptista,
de les masmorres cristianes
(2) Maestro él mismo, predicó un reino de Dios, llamó al arrepentimiento y al amor en una enseñanza sencilla, no filosófica o abstracta, sino ajustada a la comprensión del pueblo y a menudo ilustrada con parábolas. Sus palabras se dirigían al pueblo de Israel, cuya religión pretendió purificar, acaso reformar. No parece haber tenido la idea o la conciencia de una misión universal, ni haber dirigido su mensaje a todos los pueblos conocidos o desconocidos. Antes, al contrario, vio su papel como limitado a Israel.
Per començar faria un petit canvi (ja saps que vaig ser professor de gramàtica): un article indeterminat (un reino) per un article determinat (el reino), el regne -que segons l'evangeli de Mateu- Joan el Baptista ja havia predicat. Un altre petit canvi: ni l'un ni l'altre "prediquen un regne de Déu", sinó "la proximitat del regne de Déu".
Mt 3, 2 | Convertiu-vos,
que el Regne del cel és a prop. |
|
Metanoei/te\
h;ggiken ga.r h` basilei,a tw/n ouvranw/nÅ |
||
Mt 4, 17 | Convertiu-vos,
que el Regne del cel és a prop |
|
Metanoei/te\
h;ggiken ga.r h` basilei,a tw/n ouvranw/n |
"El regne de Déu" ja se sabia el que era, ho sabia ja Judas el Galileu, de qui vaig parlar a la carta anterior. Jahvè com a únic Déu, rei, senyor, dèspota d'Israel: "Jo seré el vostre Déu i vosaltres sereu el meu poble".
I en aquest "Regne de Déu" no hi havia cabuda pels romans: ja pots suposar que a aquests no els queien massa bé els predicadors d'un tal regne i menys si proclamaven "la seva proximitat". I és molt possible que sense aquests romans ens haguéssim quedat sense la famosa frase d'Alfred Loisy: "Jesús anuncià el Regne i...".
Es pot parlar del Regne de Déu
sense parlar dels romans?
En aquest segon paràgraf posaria en dubte la paraula "reformar": la de Jesús (la que els documents atorguen a Jesús) seria una veu més dintre del pluralisme de parers existent dintre del ventall farisaic. I estaria molt d'acord amb la darrera frase: "vio su papel como limitado a Israel", a les dotze tribus.
(3) A diferencia de otros maestros religiosos, su predicación duró corto tiempo, un año o poco más, tiempo suficiente, sin embargo, para reunir un pequeño grupo de discípulos, doce en número simbólico, que le seguían a todas partes y que acaso por encargo suyo se aplicaron luego a difundir sus enseñanzas.
Veig que afavoreixes una cronologia sinòptica: una única anada a Jerusalem, després d'un curt temps de predicació a Galilea. No descartaria jo una cronologia joànica: diverses pujades a Jerusalem.
Jn 2, 13 | Era a prop la Pasqua dels jueus,
i Jesús va pujar a Jerusalem. . |
|
Kai. evggu.j h=n to. pa,sca tw/n VIoudai,wn(
kai. avne,bh eivj ~Ieroso,luma o` VIhsou/jÅ |
||
Jn 5, 1 | Després d'això,
en ocasió d'una festa dels jueus, Jesús pujà a Jerusalem. |
|
Meta. tau/ta
h=n e`orth. tw/n VIoudai,wn( kai. avne,bh VIhsou/j eivj ~Ieroso,lumaÅ |
||
Jn 7, 2 | Però era a prop la festa jueva dels Tabernacles,
...ell també hi va pujar, no públicament, sinó d'amagat. |
|
h=n de. evggu.j h` e`orth. tw/n VIoudai,wn h` skhnophgi,aÅ
ÅÅÅto,te kai. auvto.j avne,bh ouv fanerw/j avlla. Îw`jÐ evn kruptw/|Å |
||
Jn 12, 12 | L'endemà,
la gran gentada que havia vingut a la festa, quan van saber que Jesús arribava a Jerusalem |
|
Th/| evpau,rion
o` o;cloj polu.j o` evlqw.n eivj th.n e`orth,n( avkou,santej o[ti e;rcetai o` VIhsou/j eivj ~Ieroso,luma |
Una cronologia sinòptica (una única pujada a Jerusalem) deixa moltes coses sense explicar: l'amistat de Jesús amb aquella família de Betània (Mc 14, 3ss), aquella "gran sala, a dalt, ja tota preparada" (Mc 14, 15)... I potser, i sobretot, ens quedaríem sense explicar quin grup ("un grup summament culte i refinat", en paraules de J.D. Crossan) havia estat l'autor del document que podríem anomenar Evangeli de la Passio i Justificació del Just, que serà assumit per Marc (i a partir d'aquest per Mateu i Lluc) i Joan.
Em pregunto ara (no tenint consciència d'haver-lo llegit enlloc) si el paràgraf que menciona el grup de dones, que "quan ell estava a Galilea el seguien i el servien" (Mc 15, 40-41), no seria un afegit de Marc. La mateixa pregunta valdria per l'escena joànica de les dones a prop de la creu de Jesús, amb el posterior diàleg d'aquest amb la seva mare i amb el deixeble que estimava (Jn 19, 25-27).
(4) Vivió, actuó y predicó al margen de cualquier connivencia con los poderes políticos y religiosos.
Aquí no tinc res a dir. Però aquest "al margen" no hauria de portar-nos a veure'l com "un llanero solitario".
(5) Aunque procedía de Galilea, y allí discurrió la mayor parte de su vida, en algún momento se trasladó a Jerusalén, donde tuvo lugar el choque frontal con la aristocracia sacerdotal y los doctores saduceos, escépticos, materialistas.
En part ja està contestada. "¿Choque frontal?" Per les seves doctrines? Pel seu col·laboracionisme amb el poder ocupant? Va sortir Jesús en defensa del baix clergat?
(6) Sin buscarlo, atrapado en los enredos entre los judíos y el Imperio, acabó crucificado por los romanos, aunque no es seguro que los detalles todos de este final coincidieran con las referidas por los evangelistas. Son poco creíbles, desde luego, sus comparecencias ante Herodes y ante Pilatos.
Canviaria les primeres paraules: "Habiéndose metido en los enredos...". No repeteixo el que vaig dir a la carta anterior. I totalment d'acord a dir que el seu "final" no coincideix amb el que refereixen els evangelistes.
I ens caldria tenir la gosadia de plantejar (i donar resposta a) aquestes dues preguntes:
(7) En último acto significativo de su vida, celebró una cena con sus amigos con intenso sentido ritual, a semejanza de como antes había empezado su predicación con un rito de bautismo.
Jo no faria molts esforços per defensar aquest "último acto significativo de su vida". Fou executat durant les festes de Pasqua, malgrat el parer dels gran sacerdots i dels ancians del poble? (Mt 26, 5)?. Va morir a Jerusalem, "la que mata els profetes" (Lc 13, 34; Mt 23, 37), segons el Document Q? No convenia que un profeta no morís fora de Jerusalem (Lc 13, 33)?
J.D. Crossan, a la vista de la doble eucaristía de la Didajé (una eucaristia del pa i del vi, sense rastre de banquet pasqual, de Darrer Sopar, o de simbolisme de la Passió) ja afirmava que tots aquests elements "no provenien d'una institució solemne, formal i definitiva del mateix Jesús".
I abans de Crossan, el 1926, segons he llegit aquests dies a Puente Ojea (el mito de cristo), Hans Lietzmann (Messe und Herrenmahl), ja demostrava que "la institución de la eucaristía no pertenece a las palabras de Jeús en la Última Cena" i, ja pel seu compte, Puente Ojea segueix:
Cualquiera podía ver, aún antes de Lietzmann, que la comunidad original no celebraba el memorial sacramental de la muerte de Jesús, sino sólo la piadosa costumbre judía de la "fracción del pan" que el Nazareno practicó con sus discípulos (Mc 6, 41; 14, 22; Lc 24, 30), lo que corroboró Didaché 9, 3 y 14,1.
A la meva "Catequesi eucarística", publicada a partir del 2003, seguia a Eugen Drewermann:
La eucaristía tampoco la podemos atribuir a Jesús. Siendo Jesús un judío queda totalmente excluido que durante la última cena hubiera dado pan a sus discípulos diciendo: "Esto es mi cuerpo que será entregado por vosotros", ni que hubiera tomado el cáliz diciendo: "Esto es mi sangre".
Que Jesús haya organizado una cena pascual tal y como se relata, se puede refutar con el simple hecho de que los días anteriores a su muerte era, en cierto sentido, un perseguido que no podía entrar ya en el Templo. Es totalmente inverosímil que haya querido establecer una institución o un sacramento en oposición a la religión de su pueblo. En otros términos, es altamente problemático pensar que la última cena pueda entenderse como un hecho histórico a la manera de la teología dogmática de la Iglesia.
Alguns textos d'Eugen Drewermann
a "Dios inmediato"
No li hauria estat més fàcil a Pau que, en comptes de dir que "ho havia rebut del Senyor" (VEgw. ga.r pare,labon avpo. tou/ kuri,ou) (1Cor 11, 23), dir als corintis com Pere, en aquells quinze dies que van estar junts a Jerusalem (Gal 1, 18), el va acompanyar a "la gran sala, del pis alt, ja tota preparada" (Mc 14, 15) i allà li explicà com el Senyor els havia repartit el pa, i el vi?
De què van parlar,
aquells 15 dies,
Pere i Pau?
Sembla que Pere tampoc li va parlar de Judes, el traïdor...
Encara segueix havent-hi "Renans" en el nostre temps i si a tu et resulta sorprenent Carlos Fuentes (no arribo a saber qui pot ser, és el novel·lista mexicà?, és el frare franciscà, a qui acabo de trobar per internet?), a mi em va resultar sorprenent, ja fa temps, que un reconegut teòleg, en un cafè de Santiago (no de Xile, sinó de Compostel·la), em digués: "Si encuentras uno mejor, me paso".
I alguna volta m'he preguntat:
¿Qui fou aquell home o aquella dona, que va fer una pregària al "Senyor Jesús el Messies" (ku,rioj VIhsou/j Cristo.j) tot oblidant-se d'afegir "a glòria de Déu Pare" (eivj do,xan qeou/ patro,j)?
I em vaig comprar (malgrat la seva grossària i el seu preu) el llibre señor jesucristo. la devoción a jesús en el cristianismo primitivo de Larry W. Hurtado, publicat per Ediciones Sígueme (2008). (Títol original: Lord Jesus Christ. Devotion to Jesus in Earliest Christianity, 2003)
...a la recerca d'aquell boig (o possiblement boja) que, en alguna d'aquelles comunitats entusiastes dels primers temps, repletes dels dons de l'Esperit Sant, va començar a "donar culte" a la figura humana de Jesús de Natzaret i com era que cap responsable d'aquella comunitat, originàriament d'un furibund "monoteisme", no li va parar els peus al primer moment.
I també alguna vegada m'he preguntat, sense fer entrar "intervenciones sobrenaturales", per les causes sòcio-politico-culturals-religioses de per què avui, en el nostre món occidental hereu de l'imperi romà, som "de Crist" i no "de Mitra". Alguns diuen que la partida fou molt renyida, sense arribar a concretar si es va guanyar en el temps reglamentari, en el temps afegit, a la pròrroga o a la tanda de penals.
La resposta ben bé podria ser "la triple fagocitació" que menciones.
Certament, avui podríem ser "mitraics", afirmant -com encara consta a les parets de les catacumbes de santa Prisca
Aquesta sang no és la sang de Jesús "vessada per muolts" (to. evkcunno,menon u`pe.r pollw/n), sinó la sang del toro còsmic creador de vida.
I altres feien coses semblants...
(El banquet cultual de Mitra)
Ben cordialment
Miquel
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 8 desembre 2022 |
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