logo-parc-cultural-foia Pintures Rupestres: Ulldecona

Composició


El més interessant pel que fa a la composició és l'abric I perquè és el que ha conservat més figures en bon estat i perquè la majoria d'aquestes figures formen part d'una gran escena de cacera    La composició del plafó esquerre de l'esmentat abric ja la hem analitzat en presentar-lo. Hem reservat per aquest apartat l'estudi de les relacions entre les figures del plafó dret per ser el més significatiu pel que fa a la composició.

El tema principal de la composici s la cacera d'un grup de crvols. De la manera com es troben situats els arquers i de l'organitzaci de l'escena es pot deduir que els caadors segueixen una estratgia d'encerclament i emboscada. Aquesta hiptesi s encara ms plausible si relacionem aquest plaf amb les restes que s'han conservat del plaf esquerre s una escena molt dinmica. Els crvols es troben en dos petits grups, envoltats i perseguits per nombrosos caadors que els disparen fletxes.

En el primer grup trobem els cérvols 40, 50,63, 68 i 67 i un animal indeterminat, el 62, que hom ha identificat amb un cànid. També podríem incloure en aquest grup més avançat el caprí 69 (si cliqueu sobre la  imatge superior podreu veure-la ampliada). Aquests animals són encerclats i atacats per diversos grups d'arquers. A l'esquerra del plafó, els arquers 37, 38, 39, 41, 42, 43 i 44 tapen la fugida dels animals més avançats (el 40 i el 50). En la foto inferior no podem veure aquests arquers ni el cérvol 40, però sí la resta del grup.

A la part superior d'aquests cérvols hi ha dos grups d'arquers: els 49, 59, 60 semblen disparar sobre els animals d'aquest primer grup, mentre que el 58, 66 i 65 semblen esperar per tallar la retirada als cérvols que formen el segon grup: 73, 82, 83 i 87.

A la part de sota dels cérvols d'aquest primer grup trobem una altra escena de cacera de la qual ens n'han desaparegut algunes figures a causa de la degradació de la paret. La formen els arquers 47 i les restes 53, 54,  i 55. És possible que les restes 48 (que no veiem a la foto) formessin també part d'una escena més gran, però pel que ens n'ha quedat no ho podem afirmar. pel que sembla l'arquer 47 està a punt de caçar un caprí del qual només ens n'han quedat les banyes. És significatiu el fet que la fletxa de l'arquer ja ha estat disparada. També és possible que formi part d'aquesta escena la figura 52, que sosté un objecte a la mà que podria ser una pedra. Sembla que l'artista que el creà aprofità el relleu de la paret per crear l'efecte que es troba situat en un pla superior per llençar aquesta pedra.
Més a la dreta tenim la figura 71, que per l'acció del braç dret, sembla que estigui relacionat amb aquesta escena, tot i que també podria estar relacionat amb la principal.

L'arquer 70 també sembla relacionat amb l'escena principal.

En aquesta composició cal destacar la figura 51, que podria ser una dona. per la seva situació sembla relacionada amb l'escena principal, però la seva posició estàtica fa entendre que està observant la cacera.

El segon grup de crvols es troba amb el pas barrat, com ja hem dit, pels arquers 58, 65, 66 i 72. Tamb els barra el pas l'arquer 74, la postura del qual ens fa pensar que es troba amagat o assegut en algun lloc. El grup de crvols s atacat tamb pels arquers 78, 79,80 i 81, a la part superior i ms a la dreta tenim les restes d'un figura, la 91, que tamb pot ser un arquer relacionat amb aquesta escena.

La figura 90, situada més amunt i a la dreta no sembla relacionada amb l'escena principal, pel fet de trobar-se massa allunyada, encara que també podríem pensar que estigui perseguint els cérvols i formi part de l'escena. Pot servir per espantar-los i fer-los anar cap al lloc on els altres arquers es troben.

A la dreta del plafó tenim quatre figures que tampoc no semblen formar part de l'escena de la cacera. Són la 93, 94, 95 i la 92.   L'animal 92 no participa de l'escena dinàmica de la fugida dels cérvols i la persecució per part dels arquers, ja que és un exemplar que ha estat abatut. Ens ho fa pensar la posició de les potes i la seva posció vertical. No hi ha cap figura que sembli relacionada amb aquest animal.
El cérvol 94 és també un exemplar especial, ja que és la única figura de tot el conjunt que només ha estat siluetejada.

Els dos arquers que semblen relacionats amb el crvol sn ben diferents pel que fa a l'aspecte com pel que fa a l'actitud. Mentre que el 95 sembla que corri darrera quelcom, el 93 est esttic. Aquest arquer s tamb una figura emblemtica del conjunt ja que destaca pels trets anatmics que t la seva cara i per la macroceflia que sembla reflectir.

A sota de la figura 83 hi ha encara un altre grup de figures que semblen relacionades entre elles i allunyades de l'escena principal. Sn la 85 i les restes 77 i 86.

Si bé hem tractat de les diferents escenes com a fets aïllats per analitzar millor la composició del plafó, el que és indubtable és que totes les figures estan relacionades per un fet en comú: formen part d'una escena de caça que es devia anar completant al llarg del temps i per les mans de diferents artistes, si jutgem per les diferències estilístiques que podem observar entre les figures i per alguns repintats de figures, i que no podrem jutjar completament a causa de les deterioracions i pèrdues que han sofert les pintures.
Encara que hem tractat més àmpliament el plafó principal de l'abric I, hi ha altres abrics en què podem apreciar una certa composició entre algunes figures que s'han conservat en bon estat. En l'explicació dels diferents abrics en tenim alguns detalls.



Qui som? | Mapa del lloc mapa del lloc | Altres | correu | Web creat el 01/01/2006 | Membre de wiccac | Última modificació:

©2006 Toni Forcadell Vericat: Creative Commons License Aquesta obra està sota una llicència Creative Commons. Visió: Mozilla Firefox 1024x768

Valid HTML 4.01 Transitional Valid CSS! spam softcatalà tinet 36