VOCABULARI
- ABSTINÈNCIA: Llei eclesiàstica
que priva en certs dies de menjar o de consumir algun producte com carn,
ous, llet o derivats d'aquests productes. Antigament eren vetats la carn,
els ous, la llet i els seus derivats tota la Quaresma
fins al matí del Dissabte de Resurrecció i tots els divendres
de l'any i les témpores. N'estaven exceptuats els infants i els malalts.
A Espanya es va aconseguir un indult que mitigava aquesta abstinència
i quedava reduïda als Divendres de Quaresma i témpores, i posteriorment
es va permetre el prendre ous i lacticinis. Aquest indult consistia en un
document que pressuposava la adquisició de la Butlla
de la Santa Croada. Podien disfrutar d'aquest indult els pobres.
- AGONIES: Penitents
de la processó que duen en una mà un crucifix i a l'altra
una espelma apagada, amb els braços en creu, i que tenen sentit penitencial.
- AGRUPACIÓ: Nom abreujat de
l'Agrupació d'Associacions de Setmana Santa de Tarragona que va néixer
l'any 1928 amb una denominació
lleugerament diferent: "Agrupación de Asociaciones Pro-Fiestas
de Semana Santa de Tarragona" i amb la finalitat de promoure i intensificar
els actes de la Setmana Santa, potenciant-los; va ser impulsada pel canonge
Jaume Sabaté i Poblet essent aprovada oficialment per decret de 26
de març de 1930. En l'actualitat l'agrupació té la
missió de coordinar els actes de les diferents confraries, tenir
cura de l'edició del seu programa propi, i gestionar unitàriament
qüestions d'interès general de la Setmana Santa tarragonina.
- AIGUA BENEITA: Una tradició de la província
eclesiàstica tarraconense marcava que durant el temps que Jesucrist
era mort es buidaven totes les piques d'aigua beneita de les esglésies.
Ja que no es podia beneir res, en haver mort l'autor de "tota benedicció".
Les piques es tornaven a omplir el Dissabte Sant.
- ANDADOR: L'"andador" o "viader" era un
càrrec de la junta de les germandats amb finalitats socials o mutualistes
que es dedicava a recaptar les quotes dels associats, i també tenia
cura de l'ordre de la processó.
- ARMAT: Guàrdia romana que
té la missió d'obrir la processó i que abans d'aquesta
procedeix a la recollida dels diferents misteris.
Es composa actualment de 42 membres. El 1958 es produeix el canvi del vestuari
dels armats i la reforma dels vells de 1940 obrint-se una subscripció
entre institucions i algunes confraries. Un cop acabades les reformes (possiblement
l'any 1959) el nombre d'armats ascendirà a un capità manaies,
el tocador del pifre, 4 tabals, 32 soldats i 4 portants d'atxes. El seu
vestuari consta de sandàlies, mitges, cuirassa, escut portat a esquerra,
llança a dreta i casc, amb una capa vermella. Les seves evolucions
segueixen ritmes diversos segons la rapidesa o lentitud escaient, a part
dels sons dels instruments que els acompanyen les passes que fan i el so
de les llances en tocar terra han esdevingut característics de la
processó tarragonina.
- ARRENGLERADOR: Són els encarregats
de l'ordre, vigilància i correcte desenvolupament de la processó
o actes religiosos a cura de la congregació. Els arrengleradors de
la Sang són els que coordinen el desenvolupament
de la processó. A inicis de segle XIX només podien ser arrengleradors
de la Sang els dos Priors,
Administrador i Secretari eren els únics que podien portar vergues
juntament amb els majorals. Un litigi sobre
el pas dels arrengleradors de la Sang, es generà
el 1748 quan els notaris s'oposaren a que arrengleradors de la
Sang passessin per les seves files, deixant d'assistir el col·lectiu
notarial a la processó per aquest motiu. Anys abans, el 1737 un plet
semblant es suscità entre la Sang i la
Confraria de Sant Jordi dels Cavallers, perquè els cavallers no volien
deixar passar per les seves files als arrengleradors de la
Sang, però finalment el Vicari General dóna la raó
a la Sang. Quan la processó està
ja al carrer, els arrengleradors de la Sang
tenen l'obligació de marcar les directrius oportunes als de les altres
associacions per la bona marxa de la desfilada. Les diferents confraries
i germandats tenen l'obligació de tenir
com a mínim dos arrengleradors propis que s'han de disposar al principi
i al final de les seves files.
- ASPIRANTS: Són aquelles persones
que per l'edat no poden formar part encara de la confraria.
El 1863 el primer penó dels aspirants de la
Sang o fadrins menestrals surt a la processó. El 1904 es constitueix
l'"Asociación de Jóvenes
Aspirantes a la Congregación de la Purísima Sangre",
fent-se càrrec del pas de la Flagel·lació.
Seguint el seu exemple altres confraries i germandats
cediran l'ús dels misteris a les seves
respectives seccions d'aspirants com s'esdevé amb l'Oració
de l'Hort. El 1940 es crea la secció aspirants dels Natzarens,
on hi podia entrar qualsevol menor de 17 anys. El 1958 es crea la secció
d'aspirantes de la Soledat, fins a
l'edat de 14 anys, que l'any següent ja assisteixen a la processó
del dissabte Sant.
- ASSOCIACIÓ: Habitualment emprat per designar l'Associació
d'Antics Alumnes del Col·legi La Salle.
- ATXA: Les atxes, són una mena
de ciris llargs i gruixuts, de forma quadrada amb quatre blens. Són
de majors dimensions que els blandons, i eren els grans ciris de cera que
es duien a la processó fins l'any 1987 quan es produí la substitució
del sistema d'atxes de cera pel de petroli. A causa de les pressions municipals,
per evitar la brutícia causada per la cera als paviments dels carrers
i tenint en compte principalment el nou de la coca central de la Rambla
Nova, s'impulsà aquest canvi. Del nou model es van adquirir un total
de 1.200 "atxes" de cartró pintat de blanc i 600 "blandons",
amb un cost total de 3.240.000 ptes. Aquell any només els nens petits
van usar els ciris. Les atxes podien ser de diferent coloració segons
l'ús que estimava millor cada confraria, el més habitual no
cal dir que era però el blanc. En el cas dels Natzarens
a finals dels anys 50, els que assistien a la processó destapats
se'ls lliurava un atxa blanca i als que ho feien amb capuç les atxes
verdes i vermelloses, que indicaven la filera esquerra i dreta respectivament.
Altres anys el color vermell es substituí pel negre.
- BACALLÀ: Denominació
popular del vel quaresmal que era una cortina blanca que tapava el presbiteri
de banda a banda i que quan es deia la missa s'alçava pel mig quedant
en forma triangular d'on prenia el nom de "bacallà". Des
de la setmana de Passió fins al Dissabte
Sant. No s'ha de confondre amb els draps morats que tapaven els retaules
i les imatges.
- BANDERERS: Els que duen les diferents
banderes de cadascuna de les associacions que intervenen en la processó.
El banderer principal de la processó és el que porta la Bandera
de la Sang.
- BRANDONS: També anomenat
"blandó". Gran ciri amb un ble únic, de gruix considerable,
per dur a les processons. Els blandons eren d'ús per als aspirants
o seccions infantils de les diferents associacions, a diferència
de les atxes que eren pels congregants
o confrares. Actualment en desús a la
processó de Tarragona, d'ençà el nou sistema de petroli.
- BUTLLA DE LA SANTA CROADA: Era un
sumari de les indulgències i privilegis el primer dels quals es donà
als que reconqueriren Tarragona del poder dels sarraïns. Després
els papes concediren aquestes indulgències als que anaven a la conquesta
de Terra Santa i després als que ajudaven amb les seves almoines
al sosteniment dels Llocs Sants. Com que aquestes indulgències es
consignaren en un butlla, aquesta prengué el nom de Butlla de la
Santa Croada. A la nostra península es donava també un "Indult"
que permetía menjar carn, ous i lacticinis els dies de quaresma
i tots els divendres de l'any, fora dels divendres de quaresma.
Els pobres gaudien del privilegi sense adquirir l'Indult. Amb la Butlla
es guanyaven les Indulgències i amb l'Indult es gaudia del privilegi.
- CABO: Nom popular del cap de fila
dels armats, que per la seva antiguitat en el
cos i de vegades per la seva alçada encapçala cadascuna de
les dues fileres en les que es disposa la formació.
- CADIRES: Un dels elements que antigament
anaven units al trajecte de la processó eren les cadires que es disposaven
tot al seu llarg per que els espectadors poguessin còmodament asseguts
contemplar la processó. Ja des de ben aviat, i sobretot després
de dinar, els veïns s'afanyaven a treure al carrer cadires i disposar-les
davant de les cases, a les voreres, convertint els carrers en una exposició
improvisada de les més variades tipologies de cadires. N'hi havia
de seriades, cadires de menjador, altres de cuina, o cadires de braços,
tots aquesta variació de mobles feia avinent classes socials i expressions
artístiques. Avui dia, pocs són els carrers conserven encara
la tradició de treure cadires al pas de la processó, l'organització
hi disposa cadires que es lloguen, tant a veïns com a forasters.
- CAMPANES: Des del Dijous
Sant fins al Dissabte Sant les campanes
dels temples emmudien per remarcar el dol de l'església, per la mort
de Crist.
- CANDELETES DE LA VERA-CREU: Eren
les que es posaven a les creus que adornaven l'altar major de la Catedral
en l'acte de les vespres de les setmanes de Passió i Santa. Un cop
acabat l'acte es repartien als assistents perquè es deia que tenien
no sé quantes virtuts contra el dimoni, llamps i tempestats i sobretot
eren eficaces per fer "ventoses" quan es tenia dolor o s'estava
costipat.
- CAPITÀ MANAIES: És el personatge principal de
la cohort romana o dels armats.
El seu nom prové de ser el capità dels "manaies",
nom pel qual es coneixien i es coneixen encara en alguns indrets els armats.
Aquest nom ve de "Manaia" que és la destral doble que junt
amb el manac de vergues lligades portaven els
lictors. La seva vestimenta el distingueix de la resta de components del
grup. És un dels personatges més típics i característics
de la processó del Sant Enterrament. La seva missió específica
es de instruir als nous armats sobre les "passades",
la reverència i les dues marxes, al temps que vetlla per que tots
els soldats marxin al mateix temps.
- CAPUÇ: Prenda que forma part
de la vestimenta d'algunes congregacions i
germandat i que en certs casos és optativa.
Els aspirants tenen prohibit usar aquest complement.
- CARAMELLES: Les corals tarragonines sortien als carrers a partir
de la nit del Dissabte de Glòria, a cantar
fent evocació de l'alegria de la Resurrecció. Fa molts anys
que la Societat Coral l'Àncora i més recentment algunes altres
corals tarragonines han mantingut viva la tradició de les caramelles
durant el Dissabte de Glòria i el Diumenge
de Pasqua. Després de la reforma litúrgica les caramelles
comencen al sortir de la Vetlla Pasqual.
- CARAMELS: La reglamentació de l'Agrupació
d'Associacions sobre la processó prohibeix explícitament
el repartiment de caramels durant la desfilada processional. Malgrat això
sempre se n'han donat.
- CARRAU: És un instrument
de fusta usat pels infants per fer soroll, els dies de Setmana Santa. Es
composa d'una rosca de fusta, encara que també pot ser de llauna,
al voltant de la qual giren unes llengüetes, que en moure la rosca
de dent en dent produeixen un soroll considerable.
- CERA: Engloba tant les atxes, com
els brandons i els ciris. La seva distribució
es fa entre altres maneres en diversos punts propers al punt de partida
de la processó, com ara l'entrada de la casa de Natzaret
o altres edificis públics veïns, segons les confraries.
- CIRI PASQUAL: Era el ciri que il·lumina l'ambó
per les lectures de la Vetlla Pasqual, després
se li va donar el símbol de Crist ressuscitat. Antigament al ciri
pasqual quan es beneia se li enganxaven cinc grans d'incens en memòria
de les Cinc Llagues de N.S. Després de la renovació litúrgica
s'ornamenta amb els cinc grans d'encens, l'"Alpha" i la "Omega"
i l'any. L'ofrena del ciri pasqual modernament té lloc el Diumenge
de Rams durant la missa Pontifical que es celebra a la Catedral, i la duen
a terme rotativament cadascuna de les associacions que intervenen en la
Setmana Santa de Tarragona. La congregació
oferent el fa ornamentar per un artista local.
- CIRINEU,
EL: Nom popular del pas "Segona caiguda" de la R.
Germandat de Jesús Natzarè i que és la representació
de Simó de Cirene que segons Sant Lluc li feren portar la Creu de
Crist.
- CISMA CONFRATERNAL: Escissió en una confraria
o congregació que té com a resultat
la creació de dues noves entitats diferenciades. El cas més
conegut vinculat a la Setmana Santa és el que es suscità a
la Sang amb la divisió de l'entitat en
una associació gremial amb finalitat industrial i una altra de caràcter
únicament espiritual.
- COBRE-COSSOS: Llenç de roba que servia per embolcallar
els cadàvers dels pobres desemparats, activitat a la qual es va obligar
la congregació de la Sang des dels seus
primers temps.
- COHORT ROMANA: Companyia de soldats
romans, deu de les quals formaven una legió. Equivalent a "armats".
- CONFRARE: Membre de ple dret d'una
confraria.
- CONFRARE FORÇAT: Antigament les confraries
tenien una divisió entre confrares de gràcia
i forçats. Els primers eren els que venien obligats a pertànyer
a la confraria per raons professionals, i que
participaven plenament de les dues vessants de l'entitat, la de regulació
i protecció de l'activitat industrial corresponent, i també
el culte i participació en actes litúrgics.
- CONFRARE DE GRÀCIA: Aquella
persona que estava inscrita en un gremi només
en l'aspecte espiritual. La seva finalitat per tant no era gremial o professional,
sinó que s'hi havia donat d'alta únicament per les activitats
religioses o de caritat que s'hi practicaven.
- CONFRARIA: Associació de
fidels amb finalitat religiosa. Les confraries de Setmana Santa són
aquelles que participen dins en els actes litúrgics i piadosos de
d'aquests dies; i espècialment concorren a la processó del
Divendres Sant.
- CONGREGACIÓ: Vegeu Confraria.
- CONGREGANT: Persona que és
membre d'una pia unió de fidels, o congregació.
- CONGREGANT PREDILECTE: Distinció honorífica que
es fa a congregants que han excel·lit per
algun motiu remarcable en el si d'aquesta entitat.
- CONSILIARI: Prevere que té cura en l'aspecte espiritual
d'una confraria o associació.
- COQUETES DE DIJOUS SANT: Eren un producte alimentici, similar
a una coca petita, que elaborat amb blat, oli d'oliva, sucre i aigua destil·lada
de roses que s'oferien als disciplinants que participaven en la processó
per tal de que es reanimessin.
- CORDONISTES: Persones que acompanyen el banderer
o pendonista portant els cordons de la bandera o estendard. Els cordonistes
els invita el banderer.
- CREU DELS PENITENTS: És el
principal dels símbols dels penitents.
La peça actual data de 1940 i va ser un obsequi a la
Sang per part del fuster Lluís Àvila Roca. També
anomenada Creu de la Passió o dels Improperis
obre la desfilada d'aquests elements a la processó
del Divendres Sant. Segons Salvat i Bové aquest element es documenta
d'ençà 1729, quan rep l'encàrrec de fer-la Anastasi
Boxó, ignorant-se si el seu ús es remuntava a major antiguitat.
- CUCURULLA: Caputxó en forma
cònica de certa llargada que duen els confrares
en la processó del Divendres Sant. Cobreix
el rostre i és de teixit al qual li dona forma i volum un cartró
disposat en el seu interior.
- DEJUNI: Reducció en el menjar
durant els dies de penitència imposats per l'església. El
Ritual tarraconense manava que s'havia de dejunar els dimecres, divendres
i dissabte que no fossin festius de totes les setmanes de Quaresma;
dels vint anys als seixanta.
- DIMECRES DE CENDRA: Primer dia de la Quaresma,
quan té lloc la cerimònia de la imposició de la cendra
en la qual el sacerdot pronunciava les paraules: "Memento, homo, quia
pulvis es, et in pulverem reverteris", és a dir: "Recorda't
home, que ets pols, i que en pols has de tornar". La cendra en qüestió
ha d'estar segons la tradició feta dels rams beneits de l'any anterior
i ha d'ésser imposada en el cap dels fidels en forma de creu. Simbolitza
un ritus oriental de dolor i penitència. Antigament solament s'imposava
la cendra als pecadors públics que se sotmetien al ritus i eren trets
del temple després de la imposició. La reconciliació
es feia el matí del Dijous Sant. Amb
el temps molts s'unien per humilitat als pecadors públics en aquest
ritus d'on va passar a tots els fidels.
- DIJOUS SANT: Fins 1858 era el dia
en el qual es celebrava la processó del Sant
Enterrament. Aquest dia la litúrgia contempla la instal·lació
dels monuments, l'ofici
de tenebres o "fasos" i el lavatori
dels peus als pobres. El Dijous Sant antigament era un dia de gran festa.
D'aquí ve la dita: "Tres Jueves hay en el año que relucen
más que el sol: Jueves Santo, Corpus Christi i el dia de la Ascensión".
Les Ordenances Municipals prohibien l'ús de carruatges i vehicles
el Dijous i el Divendres Sant. Així l'article
corresponent en vigència els anys de la Dicatdura de Primo de Rivera
deia: "Queda en absoluto prohibida la circulación de coches,
carros y toda clase de vehículos después de las doce del día
del Jueves Santo hasta la una de la tarde del siguiente Viernes, excepto
en el caso de tener que salir de la ciudad u otro muy urgente o preciso,
a juicio de la Autoridad Municipal".
- DISCIPLINANT: Penitents que durant
els dies de Setmana Santa o actes litúrgics processionals anava fuetejant-se
a si mateix.
- DISSABTE SANT: Actualment dia alitúrgic,
d'espectació de la Resurrecció de Crist, que acaba amb la
Vigília Pasqual. Antigament les cerimònies
de la Vigília Pasqual es celebraven al
matí i al cant del Glória es tocaven les campanes, d'aquí
vé que s'anomenés "Dissabte de Glória".
- DIVENDRES SANT: Dia en el qual es
commemora la Mort i Passió de Nostre Senyor. A la litúrgia
antiga d'aquest dia es feia el cant del "Passio" l'adoració
de la Vera-Creu i la comunió del celebrant.
D'aquesta funció se'n deia missa de "Pressantificats".
Actualment hi ha l'acció litúrgica al migdia. També
es celebra des de 1859 la processó del Sant
Enterrament.
- ECCE
HOMO: Paraules llatines que volen dir: "Heus ací l'home"
i que referint-se a Jesucrist va pronunciar Pilat quan el va presentar al
poble. A la Setmana Santa de Tarragona s'identifiquen amb la imatge d'aquest
nom de la Germandat homònima.
- ERMITA DE LA SALUT: A aquest temple de les proximitats de Tarragona
es dirigien antigament alguns Via Crucis (concretament
dels Natzarens, del 1928) o processons
de rogatives.
- ESCAPULARI: Prenda que forma part de l'hàbit o vesta
d'algunes confraries o alguna de les seves seccions.
Antigament, tenia lloc l'acte d'imposició dels escapularis als aspirants,
celebració que s'ha recuperat en temps recents.
- ESPATLLES: Dur un pas
a "espatlles" o a "coll" és la forma habitual
de dir que tot el pes d'un d'aquests elements de la processó és
dut a pes amb la força dels portadors
i sense auxili de rodes ni altres sistemes que permetin desplaçar-lo
amb major comoditat.
- ESTACIONS: Cadascuna de les XIV parts del Via
Crucis.
- FARIGOLA: Una antiga tradició
deia que la muntanya del Calvari va omplir-se tota de farigola el dia de
la Mort de Nostre Senyor. Per tant la farigola collida aquell dia, Divendres
Sant, tenia grans virtuts guaridores o al menys que si es guardava per
temps no li queia la fulla. A Tarragona era costum sortir el matí
de Divendres Sant als camps i muntanyes de les
rodalies a collir farigola i també romanill. Encara actualment algunes
persones mantenen aquesta bella tradició
- FASOS: Soroll que es feia a l'església
i en sortir d'aquesta el Pagesos i el Divendres
Sant amb fustes, matraques, carraus
o bastons. Els excessos als quals s'arribava en degenerar aquesta tradició
van fer recomanable la seva supressió. L'origen del soroll era que
el res s'acabava en sec, sense que el president acomiadés d'assemblea
i aleshores donava un cop damunt la cadira que va ser l'origen del terrabastall
posterior que el feien durar fins que es treia de darrera l'altar la únic
ciri blanc que havia quedat encès del tenebrari.
Al soroll se li va donar molts significats, un era el terratrèmol
per la mort de N.S. i el Ritual deia: "Lo rumor dels Fasos significa
aquell tumulto y estrèpit gran, amb que los jueus prengueren a Cristo
en lo hort de Gethsemaní, i los cops, vituperis i escarnis cruels
i ruidosos que sufrí lo Senyor en sa Passió". Primerament
els cops es mantenien dins del temple, per la qual cosa s'hi arribaven a
disposar fustots on es poguessin donar cops, però més tard
fora del temple els infants i joves s'apressaven a recórrer la ciutat
fent una sorollada i posant en perill portes de cases i comerços.
La prohibició definitiva arribà de la disposició de
l'arquebisbe Tomàs Costa l'any 1906.
- FLAGEL·LACIÓ: És el càstig que va
ser infligit a Jesucrist possiblement en el Pretori de Jerusalem. Es tractava
de l'aplicació al condemnat d'unes cordes o corretges amb nusos o
boles de metall que anaven subjectes a un mànec. A la nostra processó
el misteri de la Flagel·lació és conegut també
amb el nom dels "assots",
en relació amb aquest instrument de tortura.
- FORMIGUES: Una llegenda popular del segle XIX tarragoní
deia que a partir de migdia de Dijous Sant i
fins al toc de glòria del Dissabte de Resurrecció
no es podia fer neteja a les cases, ja que en aquest cas apareixien tota
classe de formigues i insectes, segons les versions tot l'any.
- FUNCIONS QUARESMALS: Actes litúrgics i piadosos que
tenien lloc durant la Quaresma.
- GANFARONS: Penons que es portaven
junt amb els vituperis de Setmana Santa. Servien també en l'acte
de "la Vera-Creu".
- GASTADORS: Antigament fins no fa gaires anys un piquet de soldats
de l'exèrcit, escollits que tenien aquest nom per la corpulència
i marcialitat i que acompanyava el pas del Sant
Sepulcre.
- GERMÀ: Membre d'una germandat.
Però també s'aplica als "germans"
de les Escoles Cristianes.
- GERMANDAT: Associació amb
finalitats religioses únicament o també d'auxili mutu.
- GITANOS: La intervenció d'aquest col·lectiu ciutadà
a la Setmana Santa de Tarragona ha estat bastant limitat, però val
a dir que durant els anys 1750-1751 i 1753 es van fer càrrec del
misteri de l'Ecce Homo. També
durant molt de temps van ser llogats per portar els misteris.
- GOLILLA: Peça de roba, a manera d'ornament, que duen
al coll, alguns congregants de confraries,
quan no duen cucurulles.
- GREMI: Associació de caire
professional que uneix els membres d'un col·lectiu d'industrials o
comerciants determinat. Els principals gremis de la Tarragona dels inicis
de l'època moderna eren: El de Sant Jordi de cavallers i militars,
el de Santa Magdalena dels hortolans, el de Sant Marc de sabaters, el de
Santa Tecla de cuiraters, pellicers i assaonadors, el de Sant Pere de Pescadors,
el de Sant Eloi de mestres ferrers, el de Sant Josep de fusters i boters,
el de Sant Miquel Arcàngel de teixidors, el de Sant Antoni de Pàdua
de paraires, el de Sant Pons dels hostalers, taverners i revenedors, el
de Sant Llorenç de pagesos i bracers, el de Sant Josep i nom de Jesús
de mestres de cases, el de Nostra Senyora del Candeler i Sant Simeó
dels forners i bastaixos o macips de ribera, el de Nostra Senyora de la
Encarnació i l'Arcàngel Sant Gabriel de sastres i similars,
el de la Santíssima Trinitat de fadrins menestrals, el de Santa Llúcia
de corders i soguers, el de Sant Salvador de mercaders i botiguers, el de
Sant Lluís de sastres joves, el de Sant Lluc de notaris i procuradors,
el de Sant Cosme i Sant Damià d'apotecaris i el de la Sang de Jesucrist
de espardenyers i esparters. Els gremis, tenien a part de la seva finalitat
industrial una important vessant religiosa que va dur a molts d'aquests
esmentats a participar en festivitats i celebracions litúrgiques
com les de la Setmana Santa.
- GUANTS: Complement d'ús obligatori a moltes associacions
(per l'assistència a la processó); segons el seu color distingueixen
els socis de nombre dels aspirants. Els aspirants
en el cas dels Natzarens els duen
blancs i negres els sòcis de nombre tant siguin homes com de la Secció
de Maries del Calvari.
- GUÀRDIA CIVIL: Antigament obria la processó la
guàrdia civil a cavall, a la qual seguien els "armats".
Quan aquest grup muntat havia acabat ja el seu itinerari tornava a la baixada
de Misericòrdia per esperar el pas del Sant
Crist de la Sang al qual donava escorta fins al final de la processó.
- HORA SANTA: Hora d'adoració
i oració al Santíssim que es fa la nit del Dijous
Sant, en commemoració de l'agonia de Nostre Senyor a l'hort de
Getsemaní.
- IMPROPERIS: Són els objectes
que duen els penitents a la processó
i són tant antics com aquesta, representen els instruments de la
Passió de Nostre Senyor. El més important és l'anomenat
"Creu dels Improperis, de la Passió,
o dels Penitents" que els engloba tots. Els que segueixen fins
un total de 214, que n'hi ha actualment són: sis sibil·les,
el càntir de la Samaritana, la bossa de Judes, dues llanternes, tres
creus petites, un calze, l'espasa de Simó Pere i l'orella de Malco,
cadenes, mà de ferro, gall, les 30 monedes, vestit blanc, el gerro
de la palangana, vestit de púrpura, columna, corda, vuit assots,
corona d'espines, canya verda, el balcó de Casa Pilat, el tinter
de Pilat, sentència, les creus al coll, Verònica, títol
de la Creu, clau de la mà dreta, clau de la mà esquerra, clau
dels peus, dos martells, dues tenalles, rellotge de sorra, vint-i-cinc agonies
(és a dir els braços estesos en creu amb un petit crucifix
a la dreta i una espelma apagada a l'esquerra), túnica, tres daus,
un vas amb vinagre, una esponja, la llança, cinc plats amb cendra,
lluna, sol, cinc llagues, sis escales, quatre tovalles, dos llençols,
el sudari i una creu de nusos. Els congregants
de la Sang que volen algun improperi o avalar
alguna persona que no sigui congregant per que
el pugui dur a la processó del Divendres
Sant, han de fer la seva sol·licitud per escrit amb antelació
suficient segons uns terminis que fixa habitualment la
Sang. En cas de extraordinària abundància de peticions
es realitza un sorteig per fer-ne la distribució entre els sol·licitants.
Els portants dels improperis es reuneixen abans de la processó a
l'església de la Santíssima Trinitat, on sols hi poden entrar
els penitents després de mostrar la butlleta,
i amb la caputxa posada, per conservar l'anonimat,
els fan una breu plàtica preparatòria, ja que la major part
assisteixen com a penitents per una prometença
feta.
- ITINERARI: L'itinerari de la processó
del Sant Enterrament de Tarragona ha sofert al llarg dels temps diversos
canvis importants en el seu recorregut urbà. En el seu origen, (segle
XVI) sortia de la plaça del Rei, passant pels carrers Portella, Granada,
Palau Arquebisbal, Pla de la Seu, Escales de la Seu, Major, la Nau i retornant
a Natzaret. Sofrí limitacions imposades
pels vicaris generals i arquebisbes que la volgueren escurçar per
diferents motius. A finals del segle XVIII passa ja per la plaça
de la Font, a inicis del segle següent ja transita per la Rambla Vella.
A mitjans del segle XIX la processó pateix les dificultats del seu
pas per la volta de Salvi, al carrer Escrivanies Velles. I el 1886 la processó
incorpora la baixada de Misericòrdia i passa per primer cop per la
Rambla Nova. En cas de "seu vacant" la processó no tenia
que passar per davant del palau arquebisbal ni per tant pels carrers Sant
Pau, Pla de Palau, Mare de Déu del Claustre
ni Escrivanies Velles, encara que aquesta norma no hagi estat contemplada
el darrer segle. A mesura que la processó anava arribant al seu punt
de destí i els confrares es començaven
a dirigir a les seves cases, es manava que ho fessin per carrers diferents
als quals passava encara part de la processó, per evitar el mal efecte
que causava el desordre dels confrares de retorn
i sense el capuç.
- JOVES: La distinció entre
"joves" i "vells" és especialment típica
en els gremis de major solera com el de Pagesos,
que manté els joves al voltant del pas de la Pietat
i els vells al voltant del Sant Sepulcre.
- LAVATORI DELS PEUS: Cerimònia
que te lloc el Dijous Sant a la tarda a la Catedral
juntament amb el Sermó del Mandat. I
que commemora quan Jesús rentà els peus als seus deixebles.
Antigament el Sr. Arquebisbe rentava els peus als canonges a la capella
del Corpus Christi i els canonges rentaven els peus a trenta pobres al Claustre.
Després els donaven dinar al refetor. Actualment el lavatori es fa
dintre la missa del Dijous Sant a dotze residents
de les Germanetes.
- LLISTA DE SOCIS: Molts dels programes de Setmana Santa de les
diferents associacions, i preferentment aquelles que tenien una finalitat
mutualista, reproduïen llistats dels socis per antiguitat i categories
o seccions. Actualment els llistats encara es publiquen però amb
menor freqüència.
- LLORITO: Ermita de les proximitats
de la Ciutat de Tarragona ubicada al cim de la muntanya del mateix nom on
es troba el santuari de la Mare de Déu del Loreto. És el lloc
de destí del Via Crucis
que organitza la Germandat del Sant Ecce
Homo i l'Associació Juvenil Loreto la matinada del Divendres
Sant. Antigament aquest santuari extramural de Tarragona era el punt de
destí d'algunes processons de rogatives
en petició de pluja.
- LLOTGES: A la Rambla Nova es disposaven antigament a part de
les cadires una mena de llotges que permetien
contemplar la processó còmodament. Abans de la guerra n'hi
havia un centenar, més tard i fins l'any 1984 es seguien col·locant.
En algunes ocasions se'n posaven també al pla de la Seu. Del seu
arrendament per l'ocasió en tenia cura el Sindicat d'Iniciatives
i Turisme, l'agrupació o l'ajuntament.
- MAGINETS:
Denominació popular de la Confraria
de Sant Magí Màrtir de Barcelona.
- MAJORAL: Càrrec directiu
seglar de la Congregació de la Sang.
També s'aplica a la persona encarregada de la direcció dels
portants del misteri
en algunes confraries.
- MANTELLINA: Prenda del vestuari femení que cobria el
cap fins a mitja espatlla, normalment de teixit molt fi i de color negre.
Per l'assistència de les senyores a la processó de la
Soledat es recomana encara dur vestit fosc amb el complement de la "mantilla"
o vel.
- MAREJANTS: Nom popular
de la Societat Marítima i Protectora.
- MARIES DEL CALVARI: Secció
de senyores de la Reial Germandat de Jesús
Natzarè.
- MATAR JUEUS: Nom que es donava també al soroll del fional
de les maitines o "fasos" de Setmana
Santa. El que causava major preocupació era el del Dimecres Sant
sobretot als veïns del carrer Major.
- MATRAQUES: Instrument de fusta de
gran simplicitat que acompanya la bandera de lla
Sang a l'inici de la processó. Les matraques s'usaven també
durant els dies de Dijous i Divendres
Sant quan no podien tocar les campanes.
- MENJABLANC: Postre tarragoní que apareix descrit com
a típic dels Dijous Sant que es donava
als pobres al refetor de la Seu de Tarragona, després del "Mandato".
Era un plat elaborat amb farina d'arròs, llet d'ametlles, sucre i
ratlladures de llimona, i es consumia especialment aquests dies sants a
causa de que no contenia llet, ni derivats, cosa prohibida en aquestes festivitats.
- MISERERE: Salm que s'inicia amb aquesta paraula.
- MISTERI: Cadascun dels també
anomenats passos que surten a la processó.
Són una mena de tabernacles damunt dels
quals hi ha disposades figures que representen escenes de la passió
de Nostre Senyor, en forma d'imatges que poden ser totes esculpides, o en
part esculpides i vestides de roba. Desfilen sobre rodes o són portades
a coll per membres de les confraries, o
germandats corresponents. La paraula misteri
es pot referir també a cadascuna de les divisions o apartats del
Rosari, que tracta de la vida, passió i mort de Jesucrist i la Mare
de Déu.
- MONA: Producte de pastisseria que
es reparteix tradicionalment els darrers dies de la Setmana Santa per ésser
consumit especialment el dia de Pasqua. Antigament
hi havia el costum que l'ajuntament fes un repartiment de "mones"
per als infants el diumenge de Pasqua a les 11 del matí segons consta
per exemple els anys 1928 o 1947. Les mones tenen el seu origen en les coques
amb ous durs i altres dolços que els padrins oferien als seus fillols
amb motiu d'aquesta festivitat. Coincidint amb la sortida al camp per anar
a menjar la "mona" antigament hi tenien lloc aplecs, amb ballada
de sardanes, a indrets com l'Oliva o el Llorito.
L'origen de la "mona" era derivada de la beguda feta amb llet
i mel que els padrins antigament oferien als neòfits després
del baptisme com a símbol d'haver arribat a la terra promesa que
vessava llet i mel, que era l'Església de Déu.
- MONTEPIU: Els anomenats "Monte
Píos", o Monts de Pietat constituïen una part important
del funcionament de les congregacions, germandats
i confraries de l'antiga Setmana Santa. Eren
entitats unides a les mateixes i tenien la finalitat social d'atenció
econòmica principalment a malalts, persones necessitades o difunts
i les seves famílies, previ pagament d'unes quotes. Evidentment les
seves funcions van esdevenir obsoletes a partir de l'implantació
de la Seguretat Social per part de l'Estat. La Germandat
de Jesús Natzarè encara conserva una Secció de
socors mutus continuadora de l'antic "Monte Pío".
- MONUMENT: És el lloc on es
reserva el Sagrament el Dijous Sant per l'endemà
que no hi haurà missa. Per la commemoració de la institució
de l'Eucaristia davant seu es fa oració i s'ornamenta segons el pontifical
amb flors i llums. Aquesta devoció porta a visitar els monuments
de les diferents esglésies de la ciutat. Els sagraris
apareixen ornamentats amb les palmes del Diumenge de Rams i il·luminats
especialment. Antigament es construïen a l'altar major fora de la Seu
que el fei a la capella del Santíssim. L'any 1940 el Dr. Rial posà
en vigor el manament que es fes en un altar lateral segons el ritual, prescindint
d'un costum centenari, cosa que obliga a canviar en ocasions la col·locació
dels bancs de l'església. Les famílies tarragonines acudien
a la visita dels monuments abillats amb les seves millors gales o vestits
de festa. Mentre durava l'exposició del Santíssim Sagrament
en el monument el tabernacle de l'altar major de l'església havia
de romandre amb la porta oberta per que no hi hagués dubte de que
era buit i privar per tant que fos objecte d'adoració, ja que no
contenia res.
- MÚSICA SACRA: Durant els dies de la Setmana Santa solen
tenir lloc concerts de música religiosa, que organitzen les diferents
entitats participants en els altres actes.
- NATZARÈ, EL: Nom de la figura
fundacional del pas de la Germandat de
Jesús Natzarè, que datava del 1698, i rebia també
els noms de "La Verònica" o "El pas del jaiet".
Des de 1903 fins a 1906 el pas dels Natzarens
contenia aquesta una única imatge que dóna nom al conjunt.
- NATZARENS, ELS: Denominació
popular de la Reial Germandat de Jesús
Natzarè de Tarragona i els seus membres.
- NATZARET: És l'església
seu de la Reial i Venerable Congregació
de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist de Tarragona
que es troba a la Plaça del Rei. Té la porta principal avui
sense ús al carrer de Natzaret. És el punt de partença
i retorn de la processó del Divendres Sant. És anomenada també
església de la Sang.
- OFICI DE TENEBRES: Són les
Maitines i Laudes del Dijous, Divendres
i Dissabte Sant. Antigament les presidia un
gran canelobre en forma triangular ornamentat amb ciris vermells tants com
salms es recitaven. El del capdemunt era blanc. S'apagava un ciri després
de cada salm. Al final s'apagaven totes les llums de l'església i
en acabar el Benedctus s'amagava darrera l'altar la candela blanca, deixant
en tenebres l'església, en acabar l'oració començava
el soroll que durava fins que sortia la candela. Aquest ritus antic es celebrava
de manera força espectacular a la Seu, ja que els ciris que s'empraven
eren de grans dimensions (arribant a més de 3 metres d'alçada)
fins al nombre de 25, que més tard es reduïren a 15 amb la implantació
del cerimonial romà. Al tenebrari com al soroll se li donaren molts
significats com que el nombre de 15 significava els dotze apòstols
i les tres Maries que seguiren al Senyor, a la lectura de cada Salm se'n
apagava una, a excepció de la darrera que acabat el Benedictus s'amagava
darrera l'altar. Aquest darrer ciri que restava encès era la representació
de la figura de Crist, en tant que llum inextingible o la representació
de la Mare de Déu que sempre restà en Esperança.
- ORDINACIONS: Reglament o estatuts d'una confraria,
gremi o congregació
antiga.
- ORELLETES: També anomenades "rotllos", eren
una espècie de bunyols o llaminadures, que eren típics dels
dies de Setmana Santa a Tarragona. Es feien amb ous, farina, sucre i llevat.
La pasta s'estirava damunt del genoll i es posava a fregir i es remenava
amb una canya, per això quedava un bony al mig.
- PALMES: Branca de palmera que es
beneeix el Diumenge de Rams. I que podia anar guarnida amb llaminadures
i estar decorada artísticament, representant capricioses formes.
La resta de l'any s'acostumava a penjar dels balcons i finestres de les
cases. Una palma de plata la du el Sant Sepulcre al seu extrem final superior.
- PAS: És un terme equivalent
a Misteri i que designa per tant cadascun dels
grups de figures al·lusives a la Passió de Jesucrist que desfilen
processionalment en alguns Via Crucis i Processons.
- PASQUA DE RESURRECCIÓ: Celebració
considerada pel Ritual "la primera solemnitat de l'any y la solemnitat
de les solemnitats, com l'anomena l'Església". Antigament al
matí hi havia el Rosari de l'Aurora al final del qual es rifava un
anyell.
- PASSADES: Passos que donen els armats
diferenciats pels seus moviments i que poden ser de diversos tipus segons
la seva evolució: "passada d'un i de dos", "creu",
"cadena"; la "doblada" de quatre, i la reverència.
- PASSIó: El penúltim diumenge de Quaresma s'anomena
Diumenge de Passió, i la setmana següent Setmana de Passió.
Antigament durant aquest temps es cobrien amb vels totes les imatges de
les esglésies i es posava el "bacallà".
- PENITENTS: Els penitents són
dins la processó del Divendres Sant aquells
homes o dones que ofereixen a Déu com a obra de pietat l'anada a
la processó de "penitent", per agraïment a un favor
rebut o en el sentit de súplica per una gràcia desitjada.
La seva presència a la processó és regulada per la
Sang, que controla el repartiment dels símbols de la passió
i improperis. Antigament, tant sols era permesa
l'assistència de dones a la processó si participaven com a
penitents.
- PEREGRINACIONS QUARESMALS: Romiatges a un santuari, en el cas
de Tarragona, eren comuns fins al segle XVII, les anades a Santa Magdalena
del Bell·lloch o Sant Pere de Sescelades.
- PIETAT: Nom del misteri
de la Mare de Déu amb Jesús als braços, propietat del
Gremi de Pagesos.
- PITET: Part de la vestimenta d'alguna germandat
com la dels Natzarens.
- PLA DE PALAU: En aquest punt del
recorregut de la processó es fa la salutació dels armats
i passos a l'arquebisbe el qual en aquest lloc
s'incorpora a la desfilada processional en companyia dels capitulars.
- PORTA CREU: Misteri que era l'antecedent
del pas fundacional que du actualment la Germandat
dels Natzarens. A finals del segle XVII aquest misteri va ser construït
per la confraria de mestres corders i representava Jesús amb la creu
al coll.
- PORTANT: Són les persones
que duen a coll o espatlles els diferents passos,
antigament havien estat majoritàriament remunerats, però actualment
són tots voluntaris.
- PORTANT D'ATXES: Cadascun dels quatre
personatges que es disposen davant dels armats,
que amb vestit diferent tenen la missió d'obrir pas a la processó
i il·luminar el camí.
- PREDICADORS DE QUARESMA: També anomenats "quaresmers"
eren oradors sagrats que durant el període de la Quaresma
predicaven la paraula de Déu i els sermons del "Mandato"
i de la "Bufetada".
- PREFECTE: El càrrec de prefecte de la
Sang és d'elecció per part de l'arquebisbe entre els canonges
de la Seu de Tarragona congregants de la Sang,
i és equivalent a president. El prefecte és per tant la primera
autoritat protocolàriament de la congregació
de la Sang i la que presideix la processó
del Sant Enterrament.
- PREGÓ DE SETMANA SANTA: Donant
inici a les activitats i celebracions de la Setmana Santa Tarragonina, al
saló del Plenaris de l'Ajuntament té lloc habitualment el
Diumenge de Rams l'acte del Pregó. Es tracta de la lectura per part
d'una persona que hagi excel·lit en algun aspecte, d'un text referent
a Tarragona i específicament sobre els dies sants. Des de fa prop
d'una trentena d'anys l'ajuntament acostuma a publicar els pregons.
- PREGONER: Antigament era el pregoner municipal el que assistia
i anunciava la processó del Sant Enterrament.
com es documenta l'any 1718. Aquest personatge aleshores precedia la processó.
Actualment la figura del pregoner és la persona encarregada de la
lectura i redacció del pregó de Setmana
Santa, que és un acte organitzat entre l'ajuntament i l'Agrupació
d'Associacions de Setmana Santa. Llistat dels pregoners:
1949- José Cusidó Piñol
1950- José Martínez Peñalver
1951- Enrique Olivé Martínez
1952-
1953- Valentín Monte Ortea
1954- Josep-Andreu del Nen Jesús
1955- Rafael Sanromà Anguiano
1956- José Maria Sánchez de Muniaín
1957- Joan Roset i Mestres
1958-
1959- Anselmo Allué de Horna
1960- Martín Oliva de Priego
1961- Alejandro Sanvisens Marfull
1962- Joaquim Icart i Leonila
1963- Miquel Melendres i Rué
1964- Blas Piñar López
1965- Carles Sentís i Anfruns
1966- Josep Maria de Muller i d'Abadal
1967- Esteve Busquets i Molas
1968- Joan A. Maragall i Noble
1969- Santiago Udina i Martorell
1970- Josep Maria de Porcioles i Colomer
1971- Pere Segú i Martín
1972- Juan Gich Bech de Careda
1973- Esteve Bassols i Montserrat
1974- Josep Puigvert i Guarro
1975- Pilar Careaga de Lequerica
1976- Tomàs Pelayo Ros
1977- Joan Salvat i Bové
1978- Josep M. Babot i Dasca
1979- Lluís Bonet i Punsoda
1980- Josep M. Recasens i Comes
1981- Miquel Barbarà i Anglès
1982- Rafael Nadal i Company
1983- Olga Xirinacs i Díaz
1984- Lluís Delclòs i Soler
1985- Miquel Estradé i Ciurana
1986- Tomàs Olivar i Duro
1987- Joaquin Ruiz-Giménez Cortés
1988- Xavier Ricomà i Vendrell
1989- Fèlix Pons Irazazabal
1990- Hugh Thomas
1991- Joaquim Xicoy i Bassegoda
1992- Josep Gomis i Martí
1993- Joan Martí i Castell
1994- Luís del Olmo
- PRESSANTIFICATS: La Missa de Pressantificats,
actualment és l'acció litúrgica que se celebra el Divendres
Sant. En ella es du a terme la lectura de la Passió, la pregària
de l'Església, la solemne adoració de la creu i la comunió.
Antigament com que no hi havia missa aquesta acció litúrgica
prenia el nom de "presantificats", però era una contradicció
ja que sense consagració no hi pot haver missa.
- PRIOR: Càrrec superior d'una
confraria. En el cas de la la
Sang el prior és el sacerdot responsable de les funcions litúrgiques
i piadoses de la confraria.
- PROCESSÓ DE LA PONCELLA: Era una processó organitzada
en el sí de la Sang (confraria de la
Soledat) que responia a les freqüents causes pies que tenien com
a objecte dotar donzelles per maridar. La processó seria l'acte públic
i religiós en el qual es solemnitzaria aquest costum antic. El sistema
de elecció de les noies agraciades amb aquesta dotació econòmica
era per sorteig.
- PROCESSÓ DEL SANT ENTERRAMENT:
L'acte de major convocatòria entre tots els de la Setmana Santa tarragonina.
Té lloc d'ençà 1859 el Divendres
Sant, amb anterioritat s'havia celebrat el Dijous
Sant. Segons recollien ja d'antic els estatuts de la
Sang, la processó s'entendrà que ha estat realitzada en
el moment que surt de l'església el Sant
Crist de la Sang. Essent la Reial i
Venerable Congregació de la Puríssima Sang de N.S. Jesucrist
la que organitza la processó té per reglament disposat que
en junta general ordinària s'hagi de tractar la proposta de sobre
si s'ha de celebrar o no la processó del Sant Enterrament. La
Congregació invita a les autoritats eclesiàstiques i civils
i a les demés confraries a l'assistència a la processó,
la qual cosa és un dret que constitueix una mena de ritual protocolari
en plena vigència. La direcció de la processó és
competència estatutària del càrrec de secretari de
la Sang.
- PROCESSÓ DE LA SANTA ESPINA: La tarda del Divendres
Sant i per l'interior de la Catedral tenia lloc aquesta processó
un cop finalitzat l'Ofici de Tenebres. En ella
es retia culte a la relíquia de la Santa Espina. En els anys 1932
a 1936 es va restaurar, no ha tingut vigència després de la
guerra.
- PROGRAMA DE SETMANA SANTA: Cadascun dels opuscles o fulletons
que tenen la missió de contenir el programa, d'activitats que tenen
lloc els dies sants a Tarragona. Poden ser generals com els que edita l'Agrupació
d'Associacions de Setmana Santa o el de l'Ajuntament o particulars de
cadascun dels gremis o confraries
que participen a la Setmana Santa. Inclouen habitualment col·laboracions,
de caire històric, religiós o literari.
- PROHOMS: Representants o comissionats dels antics gremis
que en tenien cura de l'administració i que assumien la seva defensa
davant altres instàncies en cas de conflicte.
- QUARESMA: Quaranta dies de dejuni
i penitència, començats a comptar a partir del Dimecres de
Cendra, com a preparació per la festa de Pasqua.
- QUARANTA HORES: Celebració litúrgica de devoció
en honor a Jesús Sagramentat que a Tarragona s'institueix el 1573
introduïda pel cardenal Cervantes. La nostra ciutat va ser pionera
a l'estat en aquesta celebració que en els seus orígens era
vinculada a la Setmana Santa.
- RECOLLIDA DE MISTERIS: Els diferents
passos que intervenen en la processó són recollits pels armats
a partir d'un quart de 5 de la tarda del Divendres
Sant i conduits a la plaça del Rei. Els punts de recollida han
anat variant amb el temps, però per exemple veiem els de 1950: "Oració
de l'Hort" i "Vetlleu i
Pregueu" ho eren a l'extrem oest de la Rambla Nova; la "Segona
caiguda" i el "Natzarè"
a Casa Salas, a la Rambla Nova; Nostre
Pare Jesús de la Passió a la cruïlla de la Rambla
amb el carrer de la Unió; el Sant
Enterrament a Casa Castellví, a la Rambla Nova; "El
Retorn del Calvari" a casa Rossell a la Rambla Nova; la "Pietat"
i el Sant Sepulcre a l'església
de Sant Llorenç; l'Ecce Homo
a la Mercè, antiga Beneficència; i la
Soledat i el sant Crist a Natzaret.
- RECORTS: Uns nois anunciaven el significat dels misteris
i les indulgències que tenien concedides amb una mena de cantarella.
Van ser suprimits el 1858, en alguns pobles encara es conserven.
- RELÍQUIA DE LA PASSIÓ: A la Catedral antigament
es conservaven algunes relíquies de la Passió com la Santa
Fímbria, que era un trocet de la túnica de Nostre Senyor.
Actualment tenim un reliquiari amb la Santa Espina i un reliquiari amb la
Vera Creu.
- ROGATIVES: Processons de pregàries
o actes litúrgics itinerants que pretenien obtenir el favor de Déu
en ocasió de períodes de sequera, pesta, plagues o situacions
desesperades. A Tarragona van ser molt freqüentes en època medieval
i moderna, arribant ben bé fins al segle XX. En elles hi intervenien
sovint gremis, confraries
i imatges relacionades amb la Setmana Santa. Però sobretot es vinculaven
a les principals advocacions tarragonines: la Mare de Déu de la Misericòrdia
i la del Claustre o Santa Tecla. La darrera rogativa que es va fer encara
que de característiques molt diferents a les antigues va ser la de
1962 quan es va organitzar un Via Crucis per
demanar a Déu la seva intercessió en el Concili Vaticà
II.
- ROSARI DEL DOLOR: El 1952 va sortir per primer cop el Rosari
del Dolor. Aquest acte va ser proposat pel Dr. Jeroni Claveras a l'Agrupació
d'Associacions, i en el mateix hi havien de participar els 5 misteris
de Dolor del Rosari. El 1963 aquesta processó va ser suprimida per
impediments governatius a causa de la prohibició d'emprar aparell
acústics pels carrers. Aquest acte de la Setmana Santa es restablí
el 1991 per acord de l'Agrupació d'Associacions
de Setmana Santa encarregant-se a la Germandat
de Nostre Pare Jesús de la Passió l'organització
del mateix.
- SAETA: Cant amb nul·la tradició
a la processó de Tarragona. La reglamentació de l'Agrupació
prohibeix que es produeixin aturades de la mateixa a causa del cant de saetes
o similars. Si en alguna ocasió es cantaren saetes a la processó
de Tarragona això fou de la mà de persones nouvingudes que
desconeixedores de les tradicions locals creien que era possible trasplantar
aquesta tradició d'altres terres a la nostra.
- SAGRARIS: Els sagraris exposats
al públic el Dijous Sant, corresponen
actualment a les principals esglésies, parròquies i capelles
de la Ciutat. A inicis de segle però eren: la Catedral, Sant Joan,
Sant Francesc, la Trinitat, Sant Pere, el Seminari, Sant
Llorenç, Sant Miquel del Pla, L'Ensenyança,
la Mercè, l'Hospital Militar, les Germanetes dels Pobres, Natzaret,
l'Hospital Civil, els Carmelites, els Convents de Santa Teresa, Caputxins,
Carmelites de la Caritat o "Orfenes", Descalces, Terciàries
o de la Vetlla, Escoles Cristianes o la Salle,
Jesús i Maria, Oblates, Sant Agustí, monges de la Teula, Carmelites
Tereses de Sant Josep (carrer de Mar) i Santa Clara.
- SALLE: El col·legi de la Salle,
antigament anomenat dels Germans de les Escoles Cristianes (i també
del Sagrat Cor) ha tingut d'ençà la seva implantació
a Tarragona un paper important en la processó
del Sant Enterrament. Amb la denominació popular castellanitzant
de "els hermanos", aquesta entitat acadèmica ha participat
a la processó d'ençà 1907. De fet però la Salle
té dues vessants en la seva aportació a la Processó:
la dels alumnes i la dels antics
alumnes, els primers acompanyen l'Oració
a l'Hort i els segons "Vetlleu
i pregueu". Abans de la Guerra aquests darrers acompanyaven la
"Traició de Judes" de Llimona.
- SALPÀS: Benedicció de les cases segons prescriu
el ritual tarragoní en el qual, després de les oracions, es
tira aigua beneita i sal al dintell de la porta de les cases. Això
es feia durant la Setmana Santa i les cases oferien ous per la mona
als rectors i escolans. Aquest ritus recorda el pas de l'àngel exterminador,
que matà a tots els primogènits egipcis, respectant aquells,
les cases dels quals estaven marcats amb la sang de l'anyell que era el
símbol de la nostra Pasqua.
- SANG, LA: Denominació simplificada
de la Reial i Venerable Congregació
de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist de Tarragona.
- SANT
CRIST DE LA SANG: Talla del Sant Crist que presideix la processó
que és obra de Salvador Martorell.
- SANT ENTERRAMENT: Misteri
de la Societat Marítima i Protectora
- SANT LLORENÇ: Església
que és la seu del Gremi de Pagesos
de Sant Isidre de Tarragona. En ella es custodien un retaule de Santa
Magdalena, i els passos del Sant Sepulcre
i la Pietat. No s'ha de confondre amb
l'antiga església del mateix nom avui desapareguda i que es trobava
davant mateix formant part del convent de Carmelites Descalços.
- SANT MIQUEL DEL PLA: Església
que ha d'ésser la futura seu de la Reial
Germandat de Jesús Natzarè, encara en procés d'adequació
i restauració.
- SANT PERE SESCELADES: Església extramurs de Tarragona,
de situació encara incerta que va desaparèixer durant la guerra
dels Segadors. Era la seu del gremi de Sant Pere Pescador, posteriorment
va ser emprada com hospital.
- SANTA MAGDALENA DEL BELL·LLOC: Antiga església
extramurs de Tarragona que va desaparèixer durant la guerra dels
Segadors. Era la seu del gremi dels Hortolans i era punt de peregrinacions
quaresmals i de rogatives
- SANTÍSSIM: Capella de la
Seu en la qual es disposa el monument del Dijous
Sant en la qual queda reservat el Santíssim Sagrament.
- SEGONA CAIGUDA: Misteri també
conegut com "El Cirineu".
- SERMÓ DE LA BUFETADA O DE LA PASSIÓ:
Té lloc a la Catedral a les 6 del matí del Divendres
Sant.
- SERMÓ DEL MANDAT: Entre completes
i matines del Dijous Sant es deia aquest sermó
a la Seu.
- SERMÓ DE LES SET PARAULES: Sermó que té
lloc a la tarda del Divendres Sant i que consisteix
en la lectura i comentari de les set paraules que Nostre Senyor pronuncià
clavat en la creu. Les paraules són: 1ª "Pare, perdoneu-los,
que no saben lo que fan", 2ª "Avui estaràs amb Mi
en el Paradís", 3ª"Ve't aquí la teva Mare.
-Heus aquí el vostre fill", 4ª "Déu meu, Déu
meu, ¿per què m'haveu abandonat?", 5ª "Tinc set",
6ª "Tot s'ha consumat" i 7ª "Pare, en les vostres
mans encomano el meu esperit".
- SOLEDAT, LA: Imatge de
la Mare de Déu amb la qual es clou la processó.
- SUBPREFECTE: Primera autoritat seglar en el Congregació
de la Sang.
- TABALERS: Dins la comitiva dels
armats són els qui toquen els tabals
o timbals.
- TABERNACLE: Peanya que serveix de
base a una imatge per dur-la en processó. Suggereix el sistema més
antic de portar els misteris o passos
o els sistemes improvisats de dur-los després de la guerra. Tabernacle
també s'aplica al sagrari on es guarda
el Santíssim Sagrament.
- TENEBRARI: Canelobre de grans dimensions
i de forma triangular que subjectava els ciris dels fasos.
- TOC D'ALELUIA: A partir del moment que les campanes de les
esglésies feien aquest toc, el Dissabte Sant,
es podia encetar el programa de festes populars que consistien en excursions,
concurs de caramelles, festa de l'anyell pascual, cós romà,
(o cós blanc) concerts de les bandes militars, aplecs de sardanes
i castells de focs. En algunes ocasions a principis de segle s'havien fet
a partir d'aquest moment i coincidint amb aquesta diada espectacles aeronàutics,
o sessions cinematogràfiques extraordinaries. Com a mostra de joia
fins i tot era tradició que els vaixells ancorats en el port es decoressin
amb banderes i gallardets a part que els edificis públics feien onejar
també les senyeres o banderes respectives.
- TRENTENA: El també anomenat "Consell dels Trenta"
era una comissió dins el si del Gremi
de Pagesos de Sant Isidre que acompanyava el pas del Sant
Sepulcre en la processó.
- TREN ESPECIAL: Antigament, i particularment en les processons
dels darrers anys de la dècada dels 20 s'organitzaven excursions
col·lectives a Tarragona per tal d'assistir a la processó
del Divendres Sant. Els trens sortien de Barcelona a primeres hores
de la tarda i tornaven a la ciutat comtal de matinada.
- VERA-CREU: Reliquiari amb un fragment
de la Creu veritable. També s'aplica a la cerimònia que tenia
lloc a la Catedral de Tarragona a les vespres de les Setmanes de Passió
i Setmana Santa durant el cant de l'himne de "Vexilla Regis".
Durant aquestes setmanes el retaule major estava tapat per una cortina morada
i el presbiteri per una de blanca posada arran la reixa. Damunt l'altar
major es col·locava un artefacte que representava una muntanya amb
tres creus de fusta reixada amb ganxets on es col·locaven candeletes
que s'encenien per aquest acte. L'himne alternaven els versets el cor i
la capella de música que es situava al presbiteri, al moment en que
es cantava el verset "Ho Crux ave..." s'alçaçva
el "bacallà" i apareixia un
canonge amb capa morada i la cara tapada per un vel negre donant la benedicció
amb la Vera-Creu i dos beneficiats amb caputxa
posada i un brandó a la mà agenollats
a les grades. Les candeletes de les creus un
cop acabat l'acte es repartien als assistents.
- VERGUES: Vara o bastó que
duen els arrengleradors a la processó.
N'hi ha de tres classes, les daurades que porten els dos priors
de la Sang, les vermelles que són pròpies
de l'administrador, majorals i secretari, i
les negres que porten els confrares. Fins a
1868 les vergues tenien un ús molt més ampli i podien usar-se
en les processons com les de rogatives.
- VESTA: Hàbit o indumentària que es du a la processó,
que presenta variacions de color i teixit segons la confraria
a la qual pertanyi. La R. i V. Congregació
de la Sang efectua el lloguer de vesta i capuç,
per la processó amb el compromís per part del confrare que
la usi de tornar-la neta i planxada en el termini dels vuit dies següents
a la celebració de la processó. La vesta és obligatòria
per l'assistència a la processó des de l'any 1949, fins l'any
anterior s'havia tolerat com a conseqüència de la guerra civil
que es pogués assistir de paisà. La vesta és també
prenda obligatòria per als confrares
en algunes celebracions com els Via Crucis o
alguns altres actes litúrgics.
- VETLLA PASCUAL: Celebració
litúrgica de la nit del Dissabte Sant.
Comença amb la foguera que s'encen amb un encenedor, el simbolisme
antic de la qual era que Jesús ressuscità i sortí del
sepulcre a través de la roca, per tant la vertadera llum surt de
la roca del sepulcre.
- VEXILLA: Primera paraula de l'himne litúrgic de vespres
que s'entonava a les vespres de les setmanes de Passió i Santa. Acte
de presentació de la Vera-Creu dins la
litúrgia de la Catedral durant el cant del Vexilla Regis.
- VIA CRUCIS: Acte litúrgic
consistent en un itinerari que es pot seguir per l'interior d'un temple
o per carrers i places en el qual hi ha XIV estacions o capelletes que commemoren
els diferents passos de la pujada de Nostre Senyor al Calvari. Els Via Crucis
de la Setmana Santa tarragonina els organitzen les diferents associacions,
essent tradicionals entre els organitzats per la
Sang, el que passa pel passeig
Arqueològic (iniciat el 1927) o el
de Divendres Sant de matinada; i el
de l'Ecce Homo que arriba fins el Llorito. És característic
d'aquests actes el càntic de passió que comença amb
l'oferiment:
Accepteu, Jesús, l'ofrena
d'eix Via Crucis sagrat,
i de mes culpes la pena
perdoneu-me de bon grat.
I que té com a resposta de cada una de les XIV estacions la tornada:
Per vostra Passió sagrada,
adorable Redemptor,
perdoneu altra vegada
a aquest pobre pecador.
I. Jesús víctima escollida
es condemnat a la mort;
per donar-me eterna vida
ell sofreix tan trista sort.
II. Jesucrist la creu pesada
porta al coll per amor meu;
jo mateix li he carregada
al pecar contra mon déu.
III. Jesús per volta primera
cau de cansament rendir;
sa creu tornaré lleugera
si a sos peus caic penedit.
IV. Al carrer de l'Amargura
Mare i Fill s'han contemplat;
miral's bé ¡oh vil criatura,
quin martiri els has causat!
V. A Jesús li dona ajuda
de mal grat el Cirineu;
per mes culpes merescuda
¿no voldré portar ma creu?
VI. Verònica compasiva
eixuga el front sagrat
de la sang, pols i saliba
amb qui jo l'he profanat.
VII. Com la creu és tant pesada
defallit cau novament,
cau Jesús cada vegada
que jo trenco un manament.
VIII. Jesús a plorar convida
a les filles de Judà;
si ploro ma mala vida
Jesús m'aconsolarà.
IX. Jesús tercera vegada
sense forces ha caigut;
¡ai! que cara l'ha pagada
ma obstinada ingratitud.
X. Li arranquen les vestidures
a l'Anyell immaculat;
¡oh faltes mies impures!
vosaltres l'heu despullat.
XI. Amb furientes martellades
és Jesús clavat en Creu;
jo sóc qui les ha donades
amb mes ofenses a Déu!
XII. Després de llarga agonia
el bon Jesús ha expirat;
davant seu ¿no ploraria
el gran crim d'haver pecat?
XIII. Rep Maria amb amargura
el cos de son Fill diví;
amb ma vida tan impura
jo he sigut el seu botxí
XIV. Dins el sepulcre reposa
el cos del meu Redemptor
agraït damunt la llosa
voldria morir d'amor.
- VISITA ALS MONUMENTS: A partir de 1890 el consistori municipal
en corporació visitava els sagraris.
- VISITADOR MAJOR: Càrrec dels antics "montepíos"
com el dels Natzarens que tenia com
a missió vetllar sobre l'abonament dels socors i ajudes als malalts
o inútils de la germandat.
- VITUPERI: Sinònim d'improperi.