MOVIMENT DE MESTRES
DE LES TERRES DE L'EBRE
PER A LA RENOVACIÓ PEDAGŇGICA
retrocedir E-mail MRP Terres de l'Ebre

Presentació

 

Prenem unes paraules del llibre Diàlegs sobre la meravellosa història dels nostres mots, del Dr. Joan Bastardas i iniciem aquesta breu presentació: "L'ensenyament hauria d'ajudar a fer del nostre lèxic un patrimoni estimat. Però no és fàcil. La vida actual i l'actual situació lingüística fan que la transmissió de la llengua no tingui un nivell de fluïdesa satisfactori, ni a casa, ni a la guarderia ni a l'escola". És clar que el medi immediat de culturització de la societat és el medi escolar. L'alumnat passa, ben bé, 13 anys de la seua vida en l'entorn acadèmic i cal que el reconega com una extensió més de la vida diària, sense un trencament amb la seua realitat. L'escola ha de tindre en compte l'entorn. I en aquest entorn hi té un paper molt important, ningú ho dubta, l'entorn lingüístic. Ara bé, tenim prou en compte el cabal lingüístic que l'alumnat porta de casa? Ens dediquem a culturitzar els xiquets i les xiquetes substituint-los paraules genuïnes normatives per altres? L'escola de les nostres terres viu la catalanitat amb normalitat? No és un bon símptoma de salut lingüística que els nostres arbres ja no tinguen raïls, que les palomes o les palometes siguen una espècie en vies d'extinció, que no puguen veure volar moixons o pardals, que les raboses s'hagen exterminat dels nostres camps, que no puguem menjar abadejo, ni pastís de maçana o mançana...
Aquests exemples serveixen per a mostrar que l'escola no ha d'estar d'esquena a la realitat del lloc on es troba. I part d'aquesta realitat, evidentment, és la realitat lingüística. L'escola tè un paper molt important de dignificació cultural. Amb aquesta intenció hem concebut aquesta Jornada sobre el nostre vocabulari, a la qual us invitem a participar.

Àngel Ismael Hierro
President MRP Terres de l'EBRE

 

 
MRP Terres de l'Ebre © 2002