BREU SITUACIÓ HISTÒRICA:
A la mort de Salomó (c. 922 aC) el regne es divideix: Roboam,
fill de Salomó, regna a Judà (el regne del Sud), i Jeroboam,
fill de Nebat, retorna del seu exili polític a Egipte i es proclamat
rei a Siquem per les tribus del Nord. El succeeix, a la seva mort, el seu
fill Nadab, qui dos anys més tard és mort per Baixà,
qui elimina a tota la família de Jeroboam. Després de 24
anys de regnat, en continues guerres amb Judà, el seu fill Elà
regnà durant dos anys, el qual en una nit de borratxera fou mort
per Zimrí, un dels seus oficials, qui exterminà a tota la
seva família. Set dies va durar com rei fins que Omrí, general
en cap de l'exercit, fou proclamat rei. Comença una guerra civil
en el regne del Nord. Això passava als voltants del 870.
Fou un dels grans governants d'Israel, malgrat la indiferència
de l'autor bíblic envers ell. Comprà la muntanya de Samaria
i allà erigí una nova ciutat com a capital del regne, ciutat
que seria possessió personal del rei. Reforça les relacions
comercials entre Israel i Fenícia amb el matrimoni polític
del seu fill Acab amb Jezabel, la filla del rei de Tir, personatge enèrgic
que va voler imposar la seva religió, cultura i maneres de governar,
obrint el país a una "modernitat". La reacció contra ella
la van encapçalar els profetes Elies i Eliseu, els quals amb el
concurs del cabdill militar Jehú, van reeixir a acabar amb la seva
dinastia a sang i foc (840 aC)
LA DINASTIA D'OMRÍ
Omrí segons la Bíblia:
Les tropes assetjaven Guibeton, que estava en poder dels filisteus,
i sentiren a dir que Zimrí havia conspirat i havia matat el rei.
Aquell mateix dia, al campament, tots els d'Israel van proclamar rei Omrí,
el general en cap de l'exercit (1 Reyes 16, 16).
Omrí començà a ser rei d'Israel. Va regnar dotze
anys. Sis anys va ser rei a Tirsà. Després va comprar la
muntanya de Samaria per sis mil peces de plata, la va fortificar i va construir-hi
una ciutat, que anomenà Samaria, pel nom de Xèmer, el propietari
de la muntanya. Omrí va ofendre el Senyor amb el seu comportament
i va ser pitjor que tots els seus predecessors (1
Reyes 16, 23-26) .
Omrí segons les notes de la Bíblia Catalana Interconfesional
El text explica molt breument el regnat d'Omrí, tot i que aconseguí
de fundar una dinastia que es va mantenir gairebé cinquanta anys
en el tron d'Israel, en una època en què els canvis eren
continus. Omrí serà un dels reis políticament més
importants del regne del Nord, però l'autor del primer llibre de
Reis el tracta amb total indiferència a causa de la seva actitud
religiosa, semblant a la dels seus antecessors.
Omrí segons el "Atlas histórico Westminster de la
Biblia"
Por 876 a. de J.C. el trono de Israel fue ocupado por un oficial del
ejército llamado Omri (1Re 16,15ss), quien llegó a ser uno
de los más ilustres gobernantes de Israel, apesar del hecho de haber
reinado solamente doce años, la mitad de los cuales fue estorbado
por una guerra civil en su territorio. Fue tan bien conocido que durante
más de un siglo el nombre oficial de Samaria en los registros de
Asiria, fue "Casa de Omri", mientras Israel pudo llamarse "la
tierra de Omri", aunque su dinastía fue barrida del trono en
la revolución sangrienta Elías-Eliseo-Jehú, por 842
a. de J.C. Uno de sus primeros actos fue la compra del Monte de Samaria,
y allí inició la erección de una hermosa capital nueva.
Con esto creó una ciudad que, como Jerusalén, la "ciudad
de David", era posesión personal del rey y podía ser
totalmente utilizada para propósitos gubernamentales.
Siguiendo la política de David y Salomón se establecieron
estrechas relaciones comerciales entre Israel y Fenicia y se reforzaron
con el matrimonio político de Acab, hijo de Omri, con Jezabel la
hija del rey de Tiro.

Acab segons la Bíblia
Acab, fill d'Omrí va regnar vint-i-dos anys a Samaria. Amb el
seu comportament va ofendre el Senyor, més que tots els seus predecessors.
No en tingué prou d'imitar els pecats de Jeroboam, fill de Nebat,
sinó que, a més, es va casar amb Jezabel, filla d'Etbaal,
rei dels sidonis. Acab donava culte a Baal i l'adorava; li va erigir un
altar en un temple que li havia dedicat a Samaria. Acab va fer també
el bosquet sagrat. Irritava el Senyor, Déu d'Israel, més
que tots els reis d'Israel que l'havien precedit. (1
Reyes 17, 29-33)
Realment, no hi va haver mai ningú que, com Acab, es llancés
a fer el mal que ofèn el Senyor. La seva dona l'havia seduït.
El seu comportament va ser del tot abominable: donava culte als ídols
repugnants, tal com ho feien els amorreus que el Senyor havia expulsat
de davant dels israelites (1 Reyes 21, 25-26)
Jezabel segons la Bíblia
Jezabel segons les notes de la Bíblia Catalana Interconfesional
Personatge nefast. Filla del rei de Sidó, va influir en el seu
marit, Acab, en la implantació del paganisme a Israel, tant pel
que feia al culte als Baals com en els costums. El seu gran antagonista
va ser el profeta Elies. La veiem implacable en la mort i expoliació
del pobre Nabot, però també valenta quan ho té tot
perdut davant l'usurpador Jehú, adorador zelós de l'únic
Déu veritable, que la defenestra i fa complir la profecia segons
la qual els gossos havien de devorar el seu cadàver. La seva filla
Atalia, reina de Judà, va ser en tot com ella.
D'on treu l'autor d'aquestes notes
que en Nabot era un "pobre"? |
|
Jezabel, que era fenicia, i estava acostumada al despotisme
dels reis del seu país, no comprèn que el seu marit, essent
rei, es resigni a la negativa de Nabot, perquè la monarquia hebrea
era limitada per la Llei de Déu. Ella resoldrà l'afer aplicant
el dret mateix d'israel, però manipulat amb falsos testimonis.
Jezabel segons el "Atlas histórico Westminster de la Biblia"
Siguiendo la política de David y Salomón se establecieron
estrechas relaciones comerciales entre Israel y Fenicia y se reforzaron
con el matrimonio político de Acab, hijo de Omri, con Jezabel la
hija del rey de Tiro. Ella era persona extremadamente enérgica,
que intentó imponer sobre Israel su propia religión y los
métodos totalitarios de Tiro. La reacción contra ella fue
dirigida por los profetas Elias y Eliseo que no descansaron sino hasta
que se hubo desterrado todo vestigio de la dinastía de Omri y se
estableció una nueva bajo un caudillo militar llamado Jehú.
Azahià segons la Bíblia
Azahià, fill d'ACab, va regnar dos anys a Israel. Va fer
allò que ofèn el Senyor, es va comportar com el seu pare
i la seva mare, i com Jeroboam, fill de Nebat, que havien fet pecar els
d'Israel. Donava culte a Baal i l'adorava, i irritava el Senyor, Déu
d'Israel, igual com havia fet el seu pare (1
Reyes 22, 52-54)
Jehoram segons la Bíblia
Ahazià va morir; tal com el Senyor havia dit per boca d'Elies.
Com que no tenia fills, el va succeir el seu germà Jehoram. Va regnat
dotze anys. (2 Reyes 1, 17).
Jehoram ofenia el Senyor amb el seu mal comportament, per bé
que no tant com el seu pare ni com la seva mare, ja que va fer retirar
el pilar sagrat de Baal que el seu pare havia erigit. Però va continuar
aferrat als pecats que Jeroboam, fill de Nebat, havia fet cometre a Israel;
no se'n va apartar. (2 Reyes 3, 2-3)
Jehoram segons les notes de la Bíblia Catalana Interconfesional
Segons altres fonts només va regnar vuit anys
Jehoram segons el "Atlas histórico Westminster de la Biblia"
Hacia 842 a. de J.C. tanto Moab como Edom se habían rebelado
con éxito contra Israel y Judá respectivamente (2 Re 3, 4ss
y 8, 20ss) y habían llegado a ser independientes. Mesha el rey de
Moab conmemoró su triunfo levantando una estela en su capital, Dibón.
En este monumento Mesha dice que Omri, rey de Israel, había humillado
a Moab durante muchos años porque el dios moabita, Quemos, estaba
airado en su tierra, y que el hijo (nieto) de Omri le siguió y dijo:
"Humillaré a Moab!". Y Mesha acaba diciendo: "En mi tiempo habló
así, pero he triunfado sobre él y sobre su casa, mientras
Israel ha percecido para siempre"
El final de la dinastia segons la Bíblia
Però Jehú, que havia tibat l'arc, va malferir Jehoram
entre les espatlles. La fletxa li travessà el cor i va caure mort
dins el carro. Llavors Jehú va dir al seu escuder Bidcar: "Aixeca'l
i llança'l al camp de Nabot, el jizreelita" (2
Reyes 9, 24-25)
Jehú va arribar a Jizreel. Jezabel, en saber-ho, es va maquillar
els ulls, va arreglar-se el cap i es posà a la finestra. Quan Jehú
anava a traspassar la porta del recinte reial, ella li va dir: "¿Tot
li va bé a Zimrí, l'assassí del seu rei?". Jehú
va alçar la vista cap a la finestra i cridà: "Qui està
a favor meu? Qui?" Dos o tres eunucs van sortir a les finestres, i
Jehú els va dir: "Tireu-la daltabaix!" La van tirar daltabaix
i la sang de Jezabel va esquitxar les parets i els caballs, i aquests la
van trepitjar. Jehú va entrar, va menjar i beure, i després
va dir: "Ocupeu-vos d'aquella maleïda i enterreu-la, que al capdavall
és filla de rei". Van anar per enterrar-la, però només
en van trobar la calavera, els peus i les mans. Tornaren per dir-ho a Jehú,
i aquest va exclamar: "Això és el que el Senyor va anunciar
per boca del seu servent Elies, el tixbita: Al camp de Jizreel, els gossos
devoraran la carn de Jezabel, i el seu cadàver quedarà com
fems escampats pel camp de Jizreel, tant que ningú no podrà
dir: Aquesta és Jezabel" (2 Reyes 9, 30-37)
Els setanta fills del rei estaven repartits entre els principals de
la ciutat, que els feien de tutors. Així que els arribà aquella
segona carta, morts de por, van agafar els fills del rei, els van degollar
tots setanta, van posar els caps en unes cistelles i els enviaren a Jizreel.
Va arribar el missatger i anuncià a Jehú: "Han portat
els caps dels fills del rei". Ell va respondre: "Deixeu-los exposats,
en dos munts, a la porta de la ciutat, fins demà al matí".
L'endemà al matí va sortir i va dir a tot el poble: "Vosaltres
sou innocents. Sóc jo qui ha conspirat contra el meu senyor i l'ha
mort. Que consti, doncs, que res del que el Senyor havia dit, res del que
havia anunciat contra el llinatge d'Acab, no ha deixat de complir-se! El
Senyor ha realitzat allò que havia dit per boca del seu servent
Elies". Jehú va exterminar tots els de la casa d'ACab que quedaven
a Jizreel: tots els seus dignataris, els seus familiars i els seus sacerdots.
No va deixar cap supervivent (2 Reyes 10, 1-10).
El final de la dinastia segons el "Atlas histórico Westminster
de la Biblia"
Su dinastía fue barrida del trono en la revolución sangrienta
Elías-Elíseo-Jehú, por 842 a. de J.C.
La violenta revolución que conmovió a Israel hacia 842
a. de J.C. colocó a otro general, Jehú, en el trono (2 Re
9). La revolución de Jehú rompió las alianzas que
la dinastía de Omri había hecho con Judá, e Israel
no se unió otra vez con Damasco en un intento de resistir a Salmanasar
III de Asiria. El resultado fue que este último no tuvo dificultad
para obligar a las potencias separadas a pagarle tributo en 841 a. de J.C.
El rey asirio pensó tan elevadamente de este acontecimiento que
retrata a Jehú besando el suelo delante de él y seguido por
una fila de israelitas que le llevan el tributo. Este bajo relieve se halla
en su bien conocido "obelisco negro"; es el primer retrato que tenemos
del antiguo mundo de los israelitas.
|