Davant la vastitud de la realitat que podem
observar mitjançant els sentits i la dificultat
per comprendre-la d'una manera global, gairebé
totes les tradicions culturals i filosòfiques
han desenvolupat sistemes i estructures per
explicar d'una forma coherent tot allò que es
sent i es percebeix.En el transcurs de la
seva història la cultura hindú, i també la
tibetana, han generat una sèrie d'estructures
psico-físiques per comprendre i diferenciar els
aspectes de l'ésser humà.
Una de les
escoles de pensament hindú que més ha treballat
i desenvolupat aquests sistemes ha estat el
Tantrisme.
El Tantrisme ha
produït una gran quantitat de textos, anomenats
"tantres", que volen complir
amb aquesta tasca de discernir i estructurar
d'una forma lògica i experiencial tots els
àmbits de l'existència humana.
Una de les
expressions més conegudes a occident del
tantrisme, i que més s'ha incorporat a les noves
formes de comprendre la dimensió humana, és el
sistema de les rodes energètic-subtils,
anomenades "xacres".
Així doncs,
traduïm el mot sànscrit "cakra"
per roda o bé, catalanitzant-lo, l'anomenem
"xacra".
Si volem
entendre el que signifiquen aquestes rodes o
xacres hem d'acceptar que posseïm un cos subtil,
o psíquic, que te un funcionament particular.
Ens pot ser
més fàcil de comprendre si analitzem l'home com
un conjunt d'esferes o àmbits d'activitat i de
consciència.
|

|
Cadascun
d'aquests àmbits es correspon amb una roda
subtil, i el podem lligar amb la imatge
simbòlica de l'espai de l'existència al voltant
del qual girem. Units a aquests conceptes de rodes o
xacres trobem els dels conductes o nadis
que son els camins d'unió entre els xacres, o
les formes d'intercomunicació entre aquestes
esferes o àmbits vitals.
Els textos
tàntrics parlen de 72.000 nadis entre els quals
n'hi han tres de principals: Sushumna,Ida i
Pingala, que si els volguéssim fer
correspondre amb quelcom més material en el cos
humà, ho podríem fer amb les tres grans
estructures nervioses: el Sistema Nerviós
Central, el S. N. Simpàtic i el S.N.
Parasimpàtic.
|
O
bé, a nivell cerebral, amb els diferents
hemisferis, dret i esquerre i amb el lòbul
frontal i la medul·la espinal. Així doncs, el
tantrisme estableix una estructura psico-física
dividida principalment en set espais de
consciència, els xacres, que tenen una
determinació pròpia i unes vies o camins de
relació, els nadis.
|
Muladhara
La primera
divisió es refereix a la consciència de la
realitat profunda de la matèria i a la potència
inherent a la matèria.
També a
l'esfera de la voluntat bàsica de l'existència.
En resum, a tot
allò que ens uneix a la terra.
El nom d'aquest
xacra és Muladhara, i te aquest
significat, mula = arrel i dhara = suport.
Aquesta roda
ens situa doncs, en la consciència del suport de
les nostres arrels.
La seva
correspondència amb el cos físic la podem
situar, a nivell nerviós, amb el plexe
sacre-coccigi; a nivell glandular , amb les
glàndules suprarrenals; i a nivell
orgànic-funcional, amb els òrgans d'excreció,
els peus i les cames.
Com podem
veure, ens referim a l'espai de la nostra
activitat que es relaciona amb tot allò que dona
un suport a la nostra vida mitjançant:
l'estabilitat del moviment (peus, cames), la
lluita per la supervivència (glàndules
adrenals) i la eliminació de tot allò que ens
sobra (òrgans excretors).
El seu element
és la Terra.
|

Muladhara
xacra, amb les seves divinitats: Brahma nen,
i Dakini
|
Com
a dada particular, cal observar que els textos
que parlen de Muladhara , situen dintre
d'aquest xacra a Kundalini. Kundalini , la
podríem relacionar físicament amb l'A.D.N., el
principi orgànic més elemental.
Els tantres
diuen que Kundalini es com una serp
enrotllada tres vegades i mitja sobre si mateixa,
i que tanca amb el seu cap l'entrada del nadi
principal Sushumna.
Veiem també,
com l'A.D.N. se'ns presenta a manera de serp que
es cargola sobre ella mateixa.
|
L'alliberament
de Kundalini del seu confinament porta al
desenvolupament de qualitats superiors, tant en
l'aspecte físic, com en el psíquic o
l'espiritual. Això ho podríem traduir com si la
comprensió de les arrels genètiques pròpies i
la capacitat de modificar-les conscientment ens
permetés que es puguin superar les tendències
humanes involutives que son la causa de
degeneracions i comportaments erronis que frenen
una evolució creativa de l'ésser humà.
|
Svadhisthana
La segona
divisió està lligada a la consciència de
l'esperit de lluita, del moviment, de la
reproducció i de l'impuls sexual.
El segon xacra
s'anomena Svadhisthana.
La partícula Sva
significa "allò que és el jo; allò
que pertany al jo" i Dhisthana és
"el seu lloc real".
És correspon
amb el plexe nerviós hipogàstric i amb les
glàndules sexuals.
Aquest xacra es
representa amb un lotus de sis pètals que,
segons D. N. Bose, es corresponen amb els sis
principals nervis que es dirigeixen cap a
l'intestí gros, el recte, els ronyons, la bufeta
i els òrgans sexuals.
A nivell
orgànic, està relacionat amb el sistema
genito-urinari, el limfàtic i els ronyons, ja
que de tots ells depèn el bon funcionament dels
líquids del cos.
El sistema
limfàtic, regulador d'una gran part dels
líquids del cos, te molta importància en
l'eliminació de les impureses i amb el combat
que s'estableix entre els limfòcits (glòbuls
blancs) i els bacteris o microbis que infecten la
sang (eliminació).
|

Svadhistana
xacra amb les divinitats:
Vishnú i Sakti Rakini
|
El
seu element es l'Aigua. Els líquids, en la seva
manifestació externa, son una expressió de la
nostra emotivitat. Així, quan tenim una
alteració d'aquest tipus, podem notar que la
sang es remou ("ens bull" i s'activa,
"ens quedem gelats" i s'atura, etc.),
que suem, plorem, salivem, emetim secrecions de
tipus sexual, orinem, etc.
Les alteracions
en aquest nivell, o xacra, tenen variades
repercussions en el comportament quotidià i com
es correspon amb un tipus d'energia vital e
instintiva, el seu treball necessita precaució i
continuïtat.
|
|
Manipura
La tercera
divisió te que veure amb el sistema vegetatiu.
Aquest sistema governa allò que podríem
anomenar reaccions de tipus animal, o primàries,
com: el plaer - dolor; l'angoixa vital; les
sensacions i emocions dirigides al benestar
físic i emotiu; la seguretat física i
psicològica, el sensualisme i sentimentalisme i
el psiquisme propi del món subconscient: la
nostra personalitat.
El seu
equilibri i bon funcionament ens dona la
sensació de pau i harmonia amb la vida i amb el
paper que en ella hi desenvolupem; la pròpia
acceptació i la possibilitat d'integrar totes
les experiències que la vida ens aporta sense
prejudicis; la vitalitat i la passió.
|

Manipura
xacra, amb les divinitats: Rudra i Lakini
|
Aquest
xacra s'anomena , es tradueix com "la ciutat
(pura) de la joia (mani)". Curiosament, en català,
la paraula "joia" significa, a més de
adorn o peça de joieria (que és el significat
atribuït a mani), una gran alegria.
És,
precisament, l'alegria la característica
principal del desenvolupament harmònic d'aquest
xacra i, oposadament, la tristor ho és del seu
bloqueig.
Les seves
correspondències són a nivell nerviós: el
plexe epigàstric i el sistema nerviós autònom.
També es
correspon amb el sistema circulatori i el
digestiu.
|
A
nivell orgànic-funcional ho fa amb l'estómac,
l'intestí prim, la melsa i el
pàncreas.L'element associat és el Foc. Aquest element el podem
observar amb l'analogia del foc gàstric, que
redueix els aliments que introduïm al cos d'un
estat elaborat a un altre més primari capaç de
transmetre al cos l'energia que necessita.
Segons la
tradició tàntrica, i també la Taoista, en el
plexe solar es situa el foc de la vida que
s'alimenta de les secrecions (amrita) que
emanen del la part alta del cos .
La bona
combustió, alimentació i no apagament d'aquest
foc, és la clau de gaudir una salut plena i
satisfactòria.
Segons els
Shiva Samita: "El investigador que medita
constantment en aquest xacra Manipura obté el
poder anomenat Patala, que li atorga tots
els demés poders.
El dolor i la
malaltia es destrueixen, tots els desitjs es
realitzen, el temps es vençut i el iogui pot
penetrar en els cossos dels demés.Obté el poder
de fer or o d'altres matèries precioses.Coneix
les plantes medicinals i pot també descobrir els
tresors".
Com podem
veure, aquest text és una bona perífrasi de la
salut.
|
Anahatha
La quarta
divisió te que veure amb el sentiment del Jo i
la consciència del jo vital.
L'amor propi;
l'orgull; l'amor altruista; la consciència
central i d'unitat de la vida
|

Anahatai
les seves divinitats: Isha i Kakini
|
S'anomena
aquesta roda Anahatha, i el seu significat
és: "el del so que dues coses fan sense
xocar" , és a dir, allò que és pur i
harmònic. Les seves passions son la ràbia i la
còlera i la seva virtut la serenitat.
Es correspon
amb el plexe nerviós cardíac, els seus òrgans
són el fetge i la vesícula biliar; la seva
glàndula el timus.
La glàndula
timus te una estreta relació amb la vida
cel·lular i amb la sang.
Encara que no
del tot compresa la seva funció orgànica, es
coneix la seva funció inmunològica i se la
relaciona amb les activitats de tipus emocional.
Els seus
sistemes associats son: el respiratori, el
cerebre-espinal , el muscular i quelcom del
circulatori.
|
El
seu element és l'Aire . Anâhata està
considerat en moltes tradicions com la seu de la
vida i la porta de l'ànima o consciència
espiritual.
És el xacra
central en el home i és el lloc on es poden
unificar les energies que venen dels xacres
psico-emocionals inferiors i dels
mental-espirituals superiors.
El seu símbol,
una estrella de sis puntes, simbolitza la unió
d'aquestes forces.
És el
assentament del nostres sentiments més profunds
i vius, i, a les hores, la porta que ens permet
entrar en contacte amb la part més universal de
la nostra ànima.
|
Vishudda
El cinqué
nivell es correspon amb l'expressió de: els
nostres sentiments; les idees matisades per les
emocions; la capacitat creadora superior:
intel·lectual, artística o moral; l'aspiració
i l'inspiració; la comunicació.
El seu nom, Vishudda,
significa "pur".
L'element es akasha:
l'èter o l'espai.
L'èter és
l'element més subtil , a partir del qual es
formen els altres, i representa la força de
l'esperit.
L'èter ve a
ser com l'espai on els altres elements hi
manifesten la seva activitat.
|

Vishudda
xacra amb les divinitats: Sadashiva i Gauri
|
El
nostre coneixement es fa cada cop més profund si
ens obrim a l'espai infinit, a un ample cel on el
blau representa la seva vastitud i és també el
color de Vishudda. Està relacionat amb el
plexe nerviós laringi o faringi.
Les seves
glàndules son la tiroides i les paratiroides.
La tiroides és
l'òrgan de la emoció, també cal tenir en
compte que les suprarrenals extreuen el seu poder
del ferro que els hi facilita la tiroides.
Per això és
tan important cultivar la calma i aquest
sentiment profund de pau, ja que son els elements
fonamentals per a que la tiroides es pugui
desenvolupar harmoniosament.
|
Psíquicament
actua com una mena de controlador ràpid en
l'intercanvi d'impressions objectives y
subconscients. L'oïda és el seu sentit i la pell
l'òrgan associat.
Aquest xacra
és la via d'expressió de les energies que venen
d'altres nivells.
També és el
pont d'unió entre la ment, el físic i les
emocions.
La sinceritat i
la naturalitat en la expressió es la prova del
bon funcionament d'aquest xacra.
Segons diu el
Shiva Samita: " Aquell que es concentra
en aquest xacra es converteix en savi en el
Coneixement Sagrat i príncep entre els ioguis.
Dintre
d'aquest Lotus de Gran Puresa veu les quatre
Escriptures del Saber Etern amb els seus
sentiments secrets com oceà de tresors".
|
Ajna
El sisè xacra
es Ajna.
Aquest mot
significa "comandament"
També se
l'anomena Jnana Netra, o "ull del
saber".
Està
relacionat amb la consciència mental del Jo.
Tanmateix, amb
l'activitat de la ment relacionada amb: el món
físic i psíquic, intern i extern; els processos
pròpiament mentals i els nivells superiors de
consciència com: la creativitat mental, el
pensament intuïtiu, el pensament racional, etc.
És la seu de
"l'ésser intern"
|

Ajna
xacra i la seva divinitat Paramashiva.
|
Es
correspon amb el plexe nerviós cavernós, o
caròtid, i amb la glàndula hipòfisi. Els seus òrgans son: la
vista, els ulls, l'oïda, el nas, els sinus, el
cerebel i el sistema nerviós central.
Les funcions de
la vista i de la intuïció, li son pròpies i
psicològicament li son adients els estats de
calma i tranquil·litat, així com la comprensió
global.
També el poder
veure la part lúcida de la vida i la previsió
per evitar els errors.
No te un
element associat, però, la seva expressió és
la lluminositat i la seva virtut
l'espiritualitat.
|
El
desenvolupament d'aquest xacra ens aporta la
comprensió de l'ésser humà, l'humiliat, i la
comprensió del Cos-Ment-Esperit. A nivell físic, la
hipòfisi o pituïtària és la glàndula te el
comandament del sistema hormonal, fent les
funcions de director d'orquestra de totes les
glàndules del cos.
Diu el Dr. H.S.
Lewis: "L'importància psíquica de la
pituïtària es basa en el manteniment d'una
relació harmònica entre les forces físiques
del cos i les forces espirituals, i en les
relacions de les unes sobre les altres, per a
portar la regeneració als teixits i a les
celludes usades, mantenint en el cos allò que
anomenem harmonia".
"El
llum del cos es l'ull, si el teu ull esta sa, el
teu cos sencer estarà en la llum. Però, si el
teu ull està malalt, tot el teu cos estarà en
mig la tenebra".
Mateu VI - 22.
"Si
vols veure el panorama, deixa de situar-te en el
seu centre".
Aurobindo.
|
Sahasrara
El setè xacra
s'anomena , o també Brahmarandra.
El seu
significat literal és "forat diví".
També es
coneix com "el lotus de mil pètals".
Aquest xacra
és el pol espiritual i positiu de la persona.
Es correspon
amb l'intuició superior, amb l'energia i
voluntat espiritual i amb el món transcendent o
Diví.
Es presenta,
doncs, com un víncul entre l'esperit i la
matèria.
|

|
Es
la font i punt de sortida de la manifestació de
l'energia de tots els altres xacres. El nostre camp
energètic individual, fusionat amb el camp
energètic Universal.
Fisiològicament
es correspon amb el neurocortex i la glàndula
pineal.
També amb el
sistema nerviós central
Les seves
característiques psicològiques son
l'equanimitat, la compassió, la presència en la
vida i l'alegria.
|
La
glàndula pineal està situada en el centre del
cervell, darrera la hipòfisi. Segons H,S.Lewis:
"La glàndula pineal es l'encarregada de
transferir les impressions del món subjectiu al
psíquic, i ella és el transformador que
connecta i transfereix la intel·ligència de la
consciència psíquica a la consciència
objectiva".
Quan un nen/a
desenvolupa molt aquesta glàndula, tenim el que
anomenem un nen/a precoç.
També és la
que manté el contacte i l'harmonia del ser amb
els ritmes còsmics i naturals de llarg abast.
A Sahasrara neix,
el nadi principal, Susumna, que és
l'eix central de la comunicació entre el pol
positiu, Sahasrara, i el negatiu Muladhara.
Al costat de Susumna
hi corren Ida i Pingala, els
nadis femeni i masculi que s'entrecreuen als
anomenats granthis o nusos.
|

Nadis Sushumna,
Ida i Pingala, representació simbòlica.
|
Segons
la tradició Tàntrica, la Kundalini, despertada
a Muladhara, va recorrent en sentit
ascendent el nadi Susumna travessant tots
els xacres fins arribar a Sahasrara, on es
completarà la unió, el Ioga, entre el pol
individual i el pol universal, entre la Terra i
el Cel. La
unió mística.
No és, però,
el únic sentit en el que es pot despertar els
xacres, el descens de l'Esperit, des de Sahasrara
fins a Muladhara també permet la unió,
pot-ser sense unes pràctiques tan elaborades com
les del Tantrisme ioguic.
Aixó sí,
sempre amb la presencia de dues grans forces
espirituals: l'aspiració i l'abandonament al
Diví.
|
Malgrat
tot, la Unió Mística, la Il·uminació, no
deixa de ser un estat que modifica la nostra
consciencia, però, que no ens aparta en absolut
de la realitat. "Abans de la il·luminació, tallar
llenya i treure aigua del pou, després de la il·luminació, tallar
llenya i treure aigua del pou".
Proverbi Xinès.
Hi han altres
xacres importants que es concreten tant en
funcions físiques com psíquiques, o espirituals
i que completen el mecanisme funcional
físic-energétic-espiritual de l'ésser humà.
Com a darrer
comentari, observar que qualsevol treball amb la
referència dels xacres esta marcat per la
globalitat, ja que formen un conjunt del qual cap
element es pot aïllar.
Un treball
físic, energètic-respiratori, mental i sobre
tot de consciència i d'actitud, han estat, i
encara son les eines bàsiques per aconseguir les
fites que ens marquen els textos i els mestres
que ensenyen el camí.
El resultat
d'aquest treball és, sobre tot, un canvi de
consciència, de manera d'observar la vida i
d'actitud davant aquesta.
Per això cal
anar amb compte amb les promeses d'obertures
instantànies de xacres o amb un diàleg fàcil
sobre les possibilitats il·luminatòries
d'aquesta o aquella tècnica o d'aquest o aquell
mestre.
Canviar en un/a
mateix/a tot el que un xacra simbolitza no és
una feina fàcil, encara que si és molt
gratificant, sobre tot si som capaços de no
desanimar-nos i gaudir dels bells paisatges que
solquen el camí.
OM
TAT SAT.
|
|
Mario Balagué
i Teresa Escoda
Tortosa, març de 1996. |
Bibliografia
consultada: TANTRA YOGA. Antonio Blay Fontcuberta.
Ed. Iberia. Barcelona. 1986
FISIOLOGÍA MÍSTICA, Tomo I. Carlos Fiel.
Asociación de Yoga Sadhana. Donosti, 1995.
LOS CHACRAS. Rosa Pérez. Ed. el autor. Tortosa.
1995.
EL ARTE DEL TANTRA. Philip Rawson. Ediciones
Destino. Barcelona. 1992.
TERAPIA CHACRA. Keith Sherwood. Luis Cárcamo
editor. Madrid. 1990.
LOS CHAKRAS. C.W. Leadbeater. Ed. Edaf. Madrid,
1987.
TANTRA, EL CULTO DE LO FEMENINO. André Van
Lysebeth. Ediciones Urano. Barcelona, 1990.
SECRETOS SEXUALES. Nik Douglas i Penny Slinger.
Ed. Martinez Roca. Barcelona, 1982
|
|