En aquest apartat
es presenten tot un conjunt de curioses recomanacions i consideracions
que el Pare caputxí Andreu de Palma de Mallorca, impulsor i
fundador de l'Associació Pessebrista de Tarragona, va escriure
l'any 1927 a la publicació "Manual del Pessebrista"
. L'obreta, tal com la denominava l'autor, consta de tres parts:
A) Història
del Pessebre
B) Fonament bíblic de l'art pessebrista
C) Tècnica del Pessebre
Tot seguit transcrivim alguns dels capítols del la tercera
part.
CAPÍTOL X
Els tres factors del Pessebre: A) La Naturalesa
El què hi ha d'haver al pessebre, el què hi pot
haver i com ha de representar-se. - Els tres factors del pessebre.
- La naturalesa. - El cel.- La terra. - L'aigua. - La vegetació.
- La fauna.
La teoria del pessebre queda reduïda
a tres qüestions capitals: el que hi ha d'haver als pessebres
(l'essencial), el que hi pot haver (el secundari o complementari),
i con ha de representar-se el pessebre (el rigorisme bíblic
i litúrgic).
¿Què és el que hi ha d'haver al pessebre? L'element
essencial o el que, en altres termes, s'anomena: els tres factors
del pessebre són: la naturalesa del panorama que es reprodueix;
l'arquitectura relativa al lloc topogràfic reproduït plàsticament;
i les figures que donen vida i alegren els passatges de la plàstica
del pessebre. Això, deixant apart el "Misteri", del
qual parlarem més endavant.
¿Què és el que hi pot haver al pessebre? Les
escenes complementàries.
¿Com ha de representar-se tot el que fa referència al
pessebre? Segons les indicacions i normes del present Manual del Pessebrista.
Anem per parts:
La Naturalesa.
Els elements naturals representables
al pessebre són els següents: el cel, la terra, l'aigua,
la vegetació (el verd) i la fauna (els animals).
1. El cel
El cel no pot faltar mai en el pessebres.
La glòria de Deu a les altures ha de traslluir-se a l'escenari
plàstic que representi el Naixement del Salvador. Els astres
que poblen l'immens firmament són, per altra part, els determinants
de les diferents llums del pessebre; això que en diríem
el moment del pessebre. Llums que donen lloc, certament, a una classificació
pessebrística.
Pessebres de mitja nit i amb lluna plena. Els pessebristes
aleshores escullen per a representar el moment del pessebre -segons
diu bellament En Joaquim Renart- "l'hora de l'Adveniment del
Diví Infant, que el cel sembla més gran i s'omplena
l'espai de cants d'àngels".
Pessebres de plena llum. Els pessebristes fugen de tota llum
nocturnal gelosos que l'ombra de la nit no els amagui detalls interesantíssims
de la seva concepció artística.
2. La terra
Un altre element natural indispensable
en els pessebres és la terra: el lloc topogràfic on
es vol representar plàsticament el Naixement del Salvador.
A base d'aquest caire topogràfic ens trobem amb una segona
classificació justificada de pessebres:
Pessebres bíblics. Així s'anomenen quan l'escenari
de la representació plàstica del pessebre és
Betlem, la regió de Judà... la Palestina. L'artista,
segons els medis i l'espai de que disposa, va reproduint amb tota
fidelitat els llocs sagrats de Terra Santa, i altres relacionats amb
l'Adveniment de Jesucrist.
Pessebres extra-bíblics. Quan l'escena de la representació
plàstica atanyent al Natalici és un lloc topogràfic
ben diferent de Palestina, en aquest cas ens trobem amb pessebres
extra-bíblics. La topografia, aleshores, o bé pot esser
un panorama imaginari, no representatiu; o bé representar llocs
comarcals de la regió, ciutat, o poble de quina pertenència
és la llar cristiana del pessebrista (Catalunya, la província
de Barcelona, els voltants de la ciutat).
3. L'aigua
L'aigua no és pas un element
indispensable. Més, així com en la naturalesa real,
generalment, l'aigua dóna vida i alegria al panorama; el mateix
cal remarcar en la reproducció de la naturalesa en el pessebre.
Rius, torrents, cascades, llac, fonts, etc., vet aquí un enfilall
de retalls que ha de tenir present el pessebrista per donar vida a
la representació plàstica, obra de la seva concepció
i del seu enginy.
No cal advertir -puix salta a la vista- que segons quina sigui la
topografia (bíblica o extra-bíblica) representada en
el pessebre, l'aigua ha d'ésser-hi de sobres; i, de posar-la,
incurririen els pessebristes en un solemne anacronisme.
 |
4. La vegetació
Altre element natural indispensable
en el pessebre: la vegetació.
La vegetació o flora ha de correspondre a la representació
topogràfica, bíblica o extra-bíblica, determinant
de l'escenari plàstic que s'hagi proposat l'artista del pessebre.
Així, per exemple, si el pessebrista vol representar un panorama
palestinenc, o bé un panorama comarcà, la vegetació
ha d'ésser genuïnament palestinenca o genuïnament
comarcana, la pròpia del lloc plàsticament representat.
Han de suprimir-se els anacronismes. Fora pins i tota mena d'arbres
-ni molsa, ni atzavares- en muntanyes que en la realitat són
nues d'arboleda; fora penyals i rocam despullat de verdor, quan la
realitat reclama la representació esplèndida d'una flora
característica: pinar, garriga, esbarzerà, etc.
5.La fauna
La fauna és un element natural
indispensable en el pessebre; però, de la mateixa manera que
l'element natural de l'aigua, dóna vida i alegria al panorama
de la naturalesa representada.
Així, per exemple, les ovelles dels ramats, l'aviram en les
masies, els parells en les terres de conreu, els animals de carga
i altres bèsties similars, relacionades amb la topografia escollida
en la plàstica representació del pessebre, són
les espècies zoològiques que l'artista pot aprofitar
oportunament segons els passatges topogràfics, bíblics
o extra-bíblics, de la seva obra projectada.
CAPÍTOL XI
Els tres factors del Pessebre: B) L'Arquitectura
El pessebre. - Ciutat i pobles. - Masies i molins. - Cases i ponts.
- Cisternes i cínies.
El segon factor de l'art pessebrista
és l'arquitectura. No es concep sens ella la més senzilla
representació plàstica del Naixement del Salvador. Primerament,
l'arquitectura de la Cova o establia de Betlem, el pessebre pròpiament
dit; en segon lloc l'immensa i variada arquitectura complementària
(ciutats, pobles, masies, cases, etc.).
No negarem pas que una representació esculturada del "Misteri",
aïlladament, deixi de constituir un pessebre; però, més
aviat serà una representació escultural que un pessebre
en el vertader sentit de la paraula.
Doncs bé, l'arquitectura és indispensable en tota mena
de pessebres.
1. El pessebre
El pessebre, en l'ample sentit de la paraula, s'entén per tot
el conjunt plàstic de la representació del Natalici.
El pessebre en el seu vertader sentit, és, únicament,
la cova o establia de Betlem. Per això els pessebres també
es diuen "Betlems"; del qual prové que es digui:
art betlemnista, escultor betlemnista, etc.
Al tractar, ara, de l'arquitectura del pessebre, ens volem referir
a l'establia de Betlem i a la seva menjadora.
L'indret precís del lloc del Natalici l'assenyala, a Betlem,
la Cova de la Nativitat dins la Basílica Constantiniana que
s'aixeca a les afores de la població.. Sant Justí, màrtir,
ja parla d'aquesta cova com de la veritable establia, on nasqué
el Senyor. Orígenes i Sant Jeroni, segons hem indicat, refermen
aquesta tradició.
Així, doncs, l'arquitectura del pessebre, no és altra
cosa, que una cova amb menjadora, a tall d'establia; per ço
sempre s'ha dit: "la cova de Betlem", "l'establia de
Betlem".
 |
2. Ciutats i pobles
Si els pessebres són bíblics s'imposa l'arquitectura
bíblica únicament: la de la regió palestinenca;
per tant, la rigorosament bíblica: Betlem, Jerusalem, la Judea...
la Palestina. Tot conforme fotografies i gràfics fidedignes.
Si els pessebres són extra-bíblics aleshores la topografia
escollida imposa una arquitectura corresponent a l'escenari plàstic
representat.
3. Masies i Molins
Dintre de l'arquitectura figurada del pessebre té una importància
capital - més que el Temple de Jerusalem i les Piràmides
d'Egipte - l'arquitectura eminentment popular; sobretot tractant-se
dels pessebres extra-bíblics.
Masies i molins, trets del panorama que es vol reproduir són
més escaients i van més lligats amb les escenes domèstiques
i camperoles representades.
4. Cases i ponts
El mateix cal dir de les cases, casetes, ponts, runes i altres monuments
arquitectònics aïllats. Han de correspondre al lloc reproduït;
evitant sobretot, els anacronismes d'estil, època i correspondència
bíblica i extra-bíblica.
5. Cisternes i cínies
Als volants de les masies i dels horts, i sobretot en els pessebres
de moviment, les cisternes i les cínies no poden faltar-hi.
Les escenes camperoles reclamen aquestes mostres de primitiva arquitectura,
tan primitiva en la regió palestinenca com en altres panorames
de plàstica extra-bíblica.
CAPÍTOL XII
Els tres factors del Pessebre: C) Les Figures
Els àngels. - Les persones sagrades. - Les persones profanes.
- Els animals.
En els pessebres, únicament,
poden ésser representades les figures que consten en els Sants
Evangelis, o bé aquelles que ens ha conservat una pietosa tradició
autoritzadíssima. Aitals figures ofereixen la següent
classificació:
1. Els Àngels.
Segons els Evangelis poden sortir en els pessebres els següents
personatges angèlics: L'Àngel de l'Anunciata (l'Àngel
del Senyor), i la multitud dels Àngels lloadors del Senyor
(una multitud de la milícia celestial).
2. Les persones sagrades.
Les úniques representables en el "Misteri": Jesús,
Josep i Maria (la Sagrada Família). En les escenes complementàries
que poden reproduir-se en un pessebre (per exemple, en la Visitació
i en la Presentació al Temple) és més justificada
la presència d'altres personatges sagrats del Nou Testament.
3.
Les persones profanes.
a) Els pastors. Són indispensables en
tot pessebre. "Misteri" sense figures no és tal pessebre.
Són la vida de l'escenari plàsticament reproduït.
Conviden a l'espectador anar a la Cova per ofrenar els nostres homenatges
a l'Infant Jesús. Un enfarfegament de pastors treu moltes vegades
tot l'efecte artístic d'un pessebre.
b) La gent del poble. Betlem (si és un pessebre bíblic)
i tota altra població representada (si es tracta d'un pessebre
extra-bíblic) gaudeix del Natalici del Senyor. Aquesta alegria
ha de traslluïr-se en les ciutats de l'escenari pessebrístic.
c) Els habitants de les masies. La nova va corrent com un llamp. Paisatges
i pastors conten als majorals i a les madones l'Adveniment del Crist.
Les masies i els seus habitadors traspuen la gaubança de llur
cor. Molt d'esment amb els enfarfegaments de personal.
d) Els Reis. En número de tres , o cinc, segons les tradicions
i l'iconografia més antiga. Gaspar, Melcior i Baltassar segons
les fonts extra-bíbliques. Prínceps o gent de ciència,
grans coneixedors de l'Astronomia. Tipus tots ells orientals; un d'ells,
el Rei Negre, pel color propi de la seva raça. Tots els pessebristes
segueixen la tradició iconogràfica dels tres Reis.
e) Els servidors del Magues. Amb els prínceps, reietons o savis
Magues de l'Orient, hi anaren gran munió de persones: criats,
esclaus, introductors i guies. Tot això, que hom ha de suposar,
poden fer-ho viure plàsticament en el pessebre, talment si
fos una realitat històrica; procurant sempre evitar enfarfegaments
i anacronismes etnogràfics i d'indumentària.
4. Els animals.
a) El bou i la mula. Poden figurar en el pessebre, i deu perpetuar-se
la simbòlica i pietosa tradició dels dos animals de
l'establia.
b) Els presents dels pastors (ovelles, cabres, etc ...). No ens diuen
res de tot això els dos Evangelistes del pessebre. La tradició
escrita, com també la iconogràfica, presenta sempre,
els Pastors de Betlem portant alguna ovella al Diví Pastor
de les nostres ànimes, Crist, Déu i home vertader. També,
doncs, estan permeses les ovelles en els pessebres, i sobretot, tractant-se
d'aquest paisatge de la visita dels Pastors a la santa Cova.
c) La caravana dels Reis (camells i cavalls). Els Reis de l'Orient
organitzaren una confortable caravana. No hi faltarien camells ni
cavalls. Bon cop d'efecte per il·lustrar millor paisatge pessebrístic,
de la solemnial adoració del Rei de Reis. És de suposar
que cada un d'aquells personatges orientals, portava una cavalleria
per a cavalcar i una altra unitat per al transport de les presentalles
i queviures.
|