centre d'estudis canongins ponç de castellví
ELS TRANSPORTS 1990
![]() |
![]() |
EL COTXE DEL BARCELÓ
La primera constància
que trobem quant a transport per carretera fins a Tarragona és de
1916 i en aquest cas es tractava de tracció animal mitjançant
una tartana propietat d'en Josep Alberich i que popularment era coneguda
per "la tartana del Pàmies". Aquest senyor realitzava diàriament
dos viatges a Tarragona en un dels quals portava el correu. Més
endavant s'establí el transport mitjançant l'auto de línia
gràcies a un autobús marca GRAY, propietat del Sr. Andreu
de Tarragona, en el qual s'hi encabien unes disset o divuit persones. Uns
anys més tard l'empresa passà a mans d'Antoni Gasol. Som
als voltants de 1924. Primerament desava el seu autobús als baixos
de La Raval núm. 61 i més endavant en un ampli magatzem del
Pauet Barbarà, cantonada Ravaleta i Carrer Nou, fins que finalment
es construí l'actual garatge a l'Avda. de la Pineda, Realitzava
dos viatges diaris a Tarragona transportant també el correu fins
que finalment va venir en tren. El preu del viatge era de dos rals i donades
les peculiaritats de l'època la puntualitat de sortida estava més
en funció de les persones que no pas del rellotge. Els dilluns a
la tarda fletava l'autobús en direcció a Reus per tal d'anar
al mercat i pel fet de portar un seient a la teulada els viatgers havien
d'anar ben provistos contra les inclemències del temps àdhuc
els de l'Interior a causa d'alguna gotera. |
![]() |
EL
TREN, El traçat del ferrocarril de la Companyia "Caminos de Hierro del Norte de España" fou inaugurat l'any 1856 i tot i passar pel terme canongí el poble no gaudia de cap avantatge quant al seu transport. No fou fins a 1911 que la companyia aprovà la construcció d'una estació definitiva per a ús dels canongins i això fou possible gràcies a les gestions administratives de l'Ajuntament local davant d'aleshores procurador Sr. Pau Camps, casat a La Canonja, però afincat professionalment a Reus. Els terrenys foren cedits gratuïtament pel canongí Joan Anguera i des de llavors la vella estació ha format part entranyable del record col·lectiu del poble. Com a detall curiós cal dir que pels volts de 1925 un viatge en tren a Tarragona costava 35 cèntims. Aquest baixador, anomenat també
popularment "l'apeadero". veié transitar per les seves andanes generacions
de canongins com els que hí ha a la fotografia,- en Quimet Martorell
i amb bicicleta l'escultor Salvador Martorell-, els quals successivament
han anat consumint en l'espera molts anys de carbó, vapor, electricitat
i gas-oil, fins que a finals de la dècada dels seixanta van veure
acomiadar-se el popular "quefe" Marcelino Vidal, clausurar les velles portes
i les finestretes de despatx dels bitllets, per motius de reestructuració
del servei, segons RENFE. Tot i això l'estació no morí
del tot perquè fins fa pocs anys encara s'hi aturava algun tramvia.
Però la manca d'ús i la millor comoditat d'utilització
de la de Tarragona per part dels canongins obligà la companyia a
suprimir les poques parades de trens que quedaven i finalment a enderrocar
l'edifici el 1989. FOTOS: Postal editada per
H. Vallvé i postal editada per 'Exclusivas Sebastian Guinovart'
(1963) |
![]() |
|
![]() |
EL
TROLEIBÚS El troleibús de l'empresa FIRTESA cobrí, a partir de 1953, el trajecte Tarragona-Reus i viceversa, fins que fou substituït progressivament per moderns autobusos cap als anys 70. El color blavós indiscutible
de la seva sorollosa carrosseria contrastava al llarg de la carretera amb
els populars pals de ciment que sostenien una doble línia elèctrica
aèria la qual proporcionava l'energia per al funcionament dels vehicles
alguns dels quals eren de doble pis. L'estació central, amb transformador
i sala d'espera, estava situada a La Florida on els canongins acostumaven
a pujar al troleibús després d'un passeig accelerat. El fet que només existís
una sola línia elèctrica i dos vehicles que sortien simultàniament
de Tarragona i Reus, obligava forçosament a efectuar a un d'ells
una parada a mig camí per tal de desconnectar el respectiu trolei
en el moment que passés l'altre. El punt on es produïa aquesta
operació era a La Florida i el vehicle obligat a esperar era sempre
el que venia de Tarragona, perquè s'aturava en baixada. El cobrador
era sovint l'encarregat d'efectuar la desconnexió del trolei mentre
la paciència dels soferts viatgers era posada diàriament
a prova. Les fotos reproduïdes pertanyen al
suplement del "Diario Español" del mes d'agost de 1954. La de La
Florida amb el respectiu transformador ha estat cedida per Miguel Millan. |
![]() |
ELS
CAMIONS.- El primer camió de transport va ser un Ford T a pedals i amb rodes massisses que durant l'any 1923 va adquirir el comerciant Antoni Bofarull. A començaments dels anys 30 hi havia a La Canonja quatre camions, els propietaris dels quals eren: Josep Bofarull, Josep Llop, Francesc Fortuny i Emili Boronat. El camió de cal Llop
era un Dodge blau matrícula T-3786. Fou comprat per Josep Llop Dols
el 1929 i s'utilitzava bàsicament per al transport de fruits secs
i grans, en el comerç dels quals s'ocupava el seu propietari. Cap
al 1967 va deixar de ser utilitzat, tot i que encara es conserva. A cal Mestres comerciaven
en vins i tot sovint es veien "camions-cuba" davant del seu magatzem. El
que ens mostra la foto és un Chevrolet del transportista reusenc
Sr. Llauradó. Podrà observar-se igualment que al davant del
camió hi ha un tricicle "ISSO" anomenat popularment motocarro el
qual fou adquirit uns anys més tard per Antoni Guinovart Solé
per tal de repartir el gel que fabricava Josep Anguera a la seva propietat
situada al costat de la carretera de València. Fou utilitzat per
aquesta finalitat durant els anys 60. Un dels camions de cal Bofarull
va ser un Ebro amb caixa de fusta i cabina vermella. Els parabrises davanters
es podien alçar - com en d'altres models -perquè passés
l'aire a l'estiu. Molts recordaran el soroll peculiar de la botzina quan
repartia el butà. FOTOS: Arxiu Llop í Bofarull i postal editada per "Exclusivas Sebastian Guinovart"(1963) |
![]() |
![]() |
ELS
TRACTORS, Cap al 1930, la Cooperativa va comprar un tractor de rodes de ferro per a llaurar. Només tenia dues marxes: una endavant i l'altra enrera. Posteriorment, cap al 1948,
es va adquirir un Fiat que no va ser gaire utilitzat. L'embragatge li funcionava
al revés: amb el tractor en marxa, el pedal s'havia de prémer
a fons. Però el veritable
empresari de tractors de l'època fou en David Guillemat Sans. El
primer l'adquirí el 1945 i el segon, si fa o no fa, el 1948. Tots
dos, com els anteriors, eren de rodes de ferro, -tal com s'aprecia a les
fotografies-, i per a circular per la carretera, les rodes s'enfundaven
amb cèrcols llisos d'acer. Aquest segon era un Volvo diesel, però
s'engegava amb gasolina, de manera que tenia dos dipòsits, el tractor
tenia un valor de 110.000 pessetes i omplir el seu dipòsit de gas-oil
de 60 l. costava, a l'època, 9 ptes. El tercer tractor d'en David
Guillemat fou adquirit cap al 1950, era el Ford amb motor Perkins que es
veu a la foto gran i el mateix que està sota el rafal de canyes
per tal de fer brandar la màquina de batre a l'era. FOTOS. Arxiu Guillemat Sans. |
![]() |
|
![]() |
ELS
COTXES PARTICULARS
Podem assegurar que el primer
automòbil de turisme que hi va haver al poble va ser un cotxet Opel,
del pastisser Joan Llop. Era segurament l'any 1925. Més endavant,
durant l'any 1931, en Josep Bofarull va adquirir un "Citroën" de 8
seients que havia fet de taxi a Barcelona i que a La Canonja, fins al juliol
del 1936, també se li'n donava aquest ús moltes vegades. Més cap aquí,
sobre el 1956, en Josep M. Qué i en Josep Canadell van adquirir
d'un militar del camp d'aviació, un Ford de color verd, descapotable
i amb seients de fusta, les marxes eren al pedal d'embragatge i l'accelerador
s'accionava a mà. A l'any següent compraren un Ford vermell,
capotat, amb seients més tous però encara amb el canvi al
pedal D'aquest últim no en tenim cap prova gràfica. Reproduïm també,
d'en Josep M Qué, la seva moto "Torrot" matrícula T-1802
i d'en Josep Llop Ferré, la seva "Gillete" de finals dels quaranta,
fotografiada a la carretera de Tarragona. El 30 de maig de 1967, un
dels cotxes de línia de l'empresa Gassol va caure del Pont nou del
Francolí. Sortosament, només alguns viatgers en van sortir
lleugerament ferits. El cotxe va quedar de cap per avall A la fotografia,
de Chinchilla pot observar-se que ja l'havien posat dret. FOTOS.- Arxius Josep M. Què, Paco
Vidal i Josep Llop Ferré. |
Bon camí sempre és
drecera.
|
D ues circumstàncies han fet, de La Canonja, un poble tradicionalment ben comunicat: la proximitat a les ciutats de Tarragona i Reus, i la de les grans infrastructures de transport que, tot i no travessar el casc poblacional, hi discorren relativament properes.Així, La Canonja,
és un dels primers pobles d'aquestes contrades on la iniciativa
privada explota una línia regular de transport de viatgers amb autobús:
es tracta de la Companyia d'Antoni Gasol, que cobria -com encara avui ho
fa- el trajecte La Canonja-Tarragona. Els cotxes de línia d'en Gasol
són, doncs, els grans protagonistes de la història del transport
en aquest poble. El ferrocarril era també
normalment utilitzat per als viatges més llargs, sobretot a Barcelona
i a l'interior del país. Ara, a La Canonja, ja no s'hi atura cap
tren i, des de l'any passat - 1989 - ja no hi ha ni el baixador. El troleibús, de
curta existència, els camions dels comerciants per al transport
de mercaderies, els cotxes particulars; les motos, els tractors de rodes
de ferro; tots ells, vehicles de motor d'èpoques passades, objectes
ja curiosos i fins i tot estranys, antigualles produïdes pel progrés,
han estat l'objecte de la nostra recerca. Malauradament, no hem
aconseguit totes les fotografies que preteníem, ja sigui perquè
no les hem sabut trobar o simplement, perquè no existeixen. Amb
tot, creiem haver reunit el material suficient per tal oferir-vos-el mes
a mes durant aquest nou any. |
Que tingueu un feliç viatge i un 1990 ben falaguer.
Bon any!
Refranys extrets per Josep Maria Espasa Martorell
del Cançoner "Folklore de Catalunya " de Joan Amades.
Textos de Josep Llop Tous i Francesc Roig Queralt.