HISTORIA DELS NANS
DE REUS DE L’ESBART AMICS DEL FOLKLORE I LA SEVA TRAJECTÓRIA
L’Esbart
Montserrat del Centro de Lectura de Reus va estrenar una versió del Ball de Nans
de Reus amb una coreografia ideada pel a llavors dansaire Robert Miralles i
Gutiérrez, molt reeixida que s’estrenà pel mencionat esbart en un festival al
Teatre Bartrina, l’any 1953.
L’Esbart
Montserrat de Reus era filial de l’Esbart Montserrat de Barcelona i el seu
director n’era l’eminent folklorista Joan Comas i Vicenç que degut a l’amistat
amb la Sra. Maria Forcada ens venia a ensenya danses i també va aprendre el
nostre Ball de Nans. Amb la creació a Barcelona de Ballets de Catalunya pel Sr.
Comas, es van confeccionar uns caps grossos a semblança als Nans de Reus i vers
l’any 1957 incorpora aquest Ball al seu programa i el ballà en tota propietat a
la Ciutat Condal.
Degut a la
desaparició de l’Esbart Montserrat de Reus, part del seus components passaren a
l’Esbart Amics del Folklore continuant amb l’ajuda del Sr. Comas, el qual ens va
cedir els motlles de guix per poder confeccionar els Nans. El seu trasllat va
ser una odissea. Els anàvem a buscar i tornar a Barcelona de dos en dos, en un
“Biscuter” propietat de un membre de la junta de l’Esbart en Francesc Corbella.
Amb penes i
treballs es van confeccionar els caps dels nans omplin els motlles cartó pedra,
i amb l’ajuda desinteressada de l’escultor Sr. Francesc Ollé i Juanpere, que els
va pintar i decora. Els vestits els van confecciona una colla de mares i
familiars de l’esbart comandats per la Sra. Maria Forcada “La Sra. Maria dels
ballets”.
Foren estrenats el 12 març
de 1960 amb un acte amb motiu del Xè. Aniversari del Esbart, al Teatre del
Bravium i a l’endemà en un festival a la plaça mercadal. En foren els padrins de
la parella de catalans el matrimonis Martí – Llauradó, i de la parella de
mallorquins Colet – Vanrell. Al desaparèixer l’esbart i al cap d’un temps al
recollir el material es va troba els armaris rebentats les caixes del nans
trencades, el caps per terra mig destrossats, una pena, i sort que en un reco
vam trobar alguns duplicats de unes copies sense acaba. Es recollir tot i es
portar a casa del dansaire i col·laborador Josep Giménez. Al cap de un temps es
decideix de refer-los tots, i es posa en marxa la iniciativa, es consulten
llibres especialitats en el tema, s’accepten consells de professionals i un
curset accelerat sobre confecció de figures de cartó pedra, es reparen i es
guarden al local del “Pep”.
Essent-ne Director
de l’Esbart Ramon d’Olzina de Vila-seca En Josep Bargalló, es torna a ballar
l’any 1979 el Ball de Nans de Reus varies temporades en els seus corresponen
retocs. Desprès d’això tornen a quedar inactius.
L’any 1988 es
torna a posar en programa en els
festivals a la Torre Vella de Salou, any que coincideix amb el XIIè. Aniversari.
Posteriorment van anar d’un magatzem a l’altre, casa dels obrers, i final ment
completament oblidats, i mig destrossats en una ruïnosa estança en el primer pis
del Centre Catòlic.
Finalment l’any
2011, i amb gran encert per part de
la junta actual, es decideix
restaurar-los a càrrec de l’Ajuntament de Vila-seca amb la condició de que
participin en les festes del poble
i s’encarrega a un professional de prestigi, la seva execució.
La part artística
es perfecte, però han deixat molts punts per solucionar d’acord amb la seva
estructura. Tractant-se d’uns caps que serveixen per ballar, s’han tapat molts
forats de ventilació, barretina del català molts forat d’orelles i ulls que
dificulten la respiració dels que els porten. També s’han eliminat per complet
les betes que subjectaven els caps amb els balladors, i no han deixat els forats
per posar-ne de noves ja que la coreografia del ball exigeix tenir les mans
lliures per aguantar-los ja que s’evoluciona amb les mans i no es poden aguanta
com altres ja que els caps van sota la camisa dels homes i sota el gipó de les
dones. Caldrà doncs un nou repàs per adequar-los a les exigències del ball.
Si be la
col·leccció dels vuit caps grossos amb els corresponents vestits estan
custodiats per l’Esbart, la seva
propietat son del arxiu del mestre Josep Bargalló i Badia. Crec que l’Esbart ha
de ser curós al presenta el ball tant amb el que fa referència al vestuari com
en la coreografia. Aquests caps grossos seran cedits a l’ajuntament de Vila-seca
com a part del seu arxiu. Cal que tothom conegui aquest fet per que puguin
comprendre el seu valor històric,
moral i material.
Josep Giménez
Piñoi