Constantí – Centcelles – Pont de les Caixes  (Tarragonès)

 

Data: diumenge 1 de juny de 2008

 

Assistents (58): Sisco Anguera, Magda Pino, Josep Salafranca, Lola Ferrándiz, Josep Fàbregas, Dolors Boada, Jaume Andreu, Joan Aubia, Joan Marquès, Maria Alías, Josep Miquel Argentó, Joan Fernàndez Falguera, Marcel Fortuny, Susana Álvarez, Joan Gassol, Encarna Hidalgo, Pilar Hidalgo, Angus Robles, Enrique Molina, Alba Molina, Josep Mariné, Maria Cinta Prats, Daniel Ros, Amèlia Salvat, Pili Inostroza i Toni Coll. Invitats: Lluís Maria Olivé, Maria Carme Navarro, José Lozano, Concha Beltran, Joanna Albarado, Ramon Fernández, Carme Baubí, Javier i Albert Fernández, Robert Franquet i vint-i-un participants més del Centre d’Estudis de Constantí.  

 

Itinerari: Caminada per l’antic terme de Centcelles de Constantí, “Mausoleu” de Centcelles, Pont de les Caixes i ruta dels molins. Excursió guiada pel Sr. Josep Maria Sabaté, del Centre d’Estudis de Constantí i pel Sr.  Josep Anton Remola, del Museu Arqueològic de Tarragona.

 

A les 9,15 hores del matí els participants ens apleguem a la plaça de l’església de Constantí, el senyor Josep Maria Sabaté ens dóna la benvinguda, ens explica el recorregut i els llocs que visitarem. Tot seguit ens fem la foto de grup a les escales de l’entrada a l’església i poc desprès iniciem la passejada cap a les restes de Centcelles. Sortim de Constantí  i  anem pel camí de les Sorts, camí dels Molins i pel camí ral de Montblanc.

 

pont de les CaixesPels vols de les deu hores del matí accedim al recinte de la vil·la de Centcelles on ens espera l’arqueòleg senyor Josep Anton Remola per tal d’explicar-nos detalladament les principals característiques del conjunt de Centcelles i en especial de la gran sala de la cúpula i dels mosaics que adornen el seu interior.

 

Posteriorment visitem la zona de banys o termes i desprès continuem l’excursió seguin l’antic camí ral de Montblanc fins la costa i el torrent de la Ferrerota, on ens apropem al Pont de les Caixes.

 

Aquest Pont forma part d’una conducció hidràulica que es nodreix del riu Francolí. Capta l’aigua per desviament a una alçada d’uns 60 metres i recorre uns tres kilòmetres abans de retornar al  riu Francolí. Tenim noticia que ja a l’Edat Mitjana i fins el segle passat, en el seu recorregut  movia les moles de quatre molins fariners i d’un paperer.

 

pont de les CaixesDins l’estructura del Pont veiem les restes d’una conducció romana apareguda recentment a causa de l’esllavissada d’un tros del parament de còdols que  reforçava les seves parets. Josep Anton Remola ens explica la importància d’aquesta descoberta.

 

Desprès iniciem el retorn, ens apropem al mas de la Ferrerota per veure’l per fora, i tot seguit als Molins fariners de Constantí i de Reus i al Molí paperer.

 

Aproximadament sobre les 13,30 hores arribarem novament a Constantí on finim l’excursió  amb un “pica-pica de camp” sota el pinar de la plaça de les escoles.

 

 


Actualitat

 

Pàgina principal