Ir a la versión castellana
Necessitaràs l'Acrobat Reader
Si no el tens, doble click...
Per a obtenir el Acrobat Reader Internet Explorer no mostra bé el text grec.
Utilitzeu altres exploradors: Mozilla Firefox, GoogleChrome...
Només text
Explorador recomanat: Mozilla Firefox Consells de lectura I uns consells del segle XIV... Si és la teva primera visita...
oscar5 (7K)
UN "OSCAR"

PER A MONSEÑOR ROMERO
corona_sant2 (5K)

Encara no fa un parell d'anys, amb ocasió de la massiva beatificació dels "màrtirs in odium fidei" que va tenir lloc a Tarragona el 13 d'octubre 2013, em vaig sentir obligat a escriure un article a la premsa (Víctimes de la pròpia Església), publicat a MÉS DIARI el 3 d'octubre 2013. Més tard, algun grup em va demanar una "xerrada" sobre el tema.

En aquesta xerrada deia:

Al llarg de tots aquests darrers anys, quan hi ha hagut una canonització o una beatificació, jo sempre he fet el mateix comentari: són com "els oscars" de Hollywood i mai no m'he aixecat a mitja nit per seguir la retransmissió de la gala dels oscars. Tampoc mai no m'he sentit obligat a fer un escrit al diari contra "els oscars".

De la mateixa manera que les estatuetes es donen segons els criteris que en aquell moment imperen a l'Acadèmia del cinema (l'oscar a la millor pel·lícula no vol dir que hagi anat a parar a la millor pel·lícula de l'any), els sants, santes, beats, beates també segueixen els criteris que imperen en un moment donat a la direcció de l'Església Catòlica Romana. Potser per això, l'església llatinoamericana de l'alliberament es va veure obligada a fer el seu propi martirologi, seguint criteris diferents als que imperaven a Roma.

Entre ells en Fernando Hoyos, antic alumne de San José de Valladolid, jesuïta, que va morir amb el fusell a les mans, militant en el Ejército de los Pobres, a Guatemala.

Ara, quan ja portem uns dies de l'anunci de l'inici del procés de beatificació/canonització d'en Monseñor Oscar Romero, em pregunto:

¿SE LI FA UN FAVOR A

oscar_romero (2K)
MONSEÑOR OSCAR ROMERO

posant-lo en la mateixa llista a on ja està

JOAN PAU II

( si vols recordar alguns dels seus pecats)

i a on es trobarà amb gent com

BERNAT DE CLARAVALL

predicador de "creuades"

ROBERTO BELARMINO

responsable de la condemna, empresonament
i execució pública de Giordano Bruno,
cremat viu al Campo dei Fiori,
i llençades les seves cendres al Tíber.

Abans de col·locar gent "honesta" en aquesta llista,
¿no caldria fer una certa neteja?

¿No estava ja bé en el

MARTIROLOGIO LATINOAMERICANO

a on seguiria xerrant
amb el seu Rutilio Grande
i, potser també, amb Fernando Hoyos?

Aprofito aquesta avinentesa per presentar un text d'en Alfredo Fierro, extret del seu llibre después de cristo, publicat per editorial Trotta l'any 2012

¿Mártires?

La iglesia católica no se ha purgado nunca de la bilis histórica acumulada cuando fue víctima de persecuciones. De la ideología martirial y el victimismo ha hecho seña propia de identidad, descriptor útil para su autoimagen y lavado de cara que contribuya a hacer olvidar sus propias actuaciones sangrientas…

En la iglesia católica el léxico martirial ha persistido incólume hasta hoy, también en sectores progresistas, haciendo un mártir de toda víctima cristiana. Cronistas confesionales llaman mártires al arzobispo salvadoreño Óscar Romero, defensor de los pobres, de los campesinos, asesinado mientras oficiaba misa (marzo 1980) y a los jesuitas muertos en la Universidad Centroamericana de San Salvador (noviembre 1989), militantes sin duda, de una causa justa y víctimas de una violencia injusta, pero no catalogables bajo la rúbrica de martirio.

Y hablan así no sólo periodistas católicos, ni solo con respecto a personas que sabían de antemano los riesgos que corrían. Juan Pablo II ha canonizado, sin otros antecedentes que una intachable conducta, a centenares de asesinados durante la guerra civil española, los de un frente solamente, el insurgente contra la República legítima. Esta iglesia romano-católica, que se precia de representar a Dios sobre la tierra para todos los humanos, computa como mártires solamente sus víctimas.

Alfredo Fierro
Después de Cristo
Pág. 99

Una pregunta que em faig. ¿És apropiada la frase "in odio alla fede" (in odium fidei) utilitzada en el Decret de la Congregació de la Causa dels Sants? Potser entre els autors intel·lectuals i materials del seu assassinat hi havia més d'un que anava a missa.

Ahir em va arribar, en un correu enviat pel Colectivo de Curas Obreros, un "link" a

Tres curas aragoneses en la guerrilla colombiana

¿No els canonitzarem? ¿I a Fernando Hoyos? ¿I a aquell pobre catequista? ¿I a...? ¿I els advocats d'Atocha assassinats el 24 de gener de 1977?

Gràcies per la visita
Miquel Sunyol

sscu@tinet.cat
18 febrer 2015
Última actualització: octubre 2018
Per dir la teva Pàgina principal de la web

Altres temes

Temes teològics          Temes bíblics        Temes eclesials          Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000)      Catequesi eucarística (2006)    Catequesi sobre el Parenostre (2012)       Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro       Resumint pàgines de Georges Morel    Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014)      Sants i santes segons Miquel Sunyol
Spong, el bisbe episcopalià (2000)     Teología Indígena (2001)      Fernando Hoyos (2000-2016)     Amb el pretext d'una enquesta (1998)