Ir a la versión castellana |
Necessitaràs
l'Acrobat Reader |
Si no el tens encara... | ![]() |
Només text | |||
Explorador recomanat: Mozilla Firefox | Consells de lectura | I uns consells del segle XIV... | Si és la teva primera visita... |
|
ENSENYAR A L'IGNORANT...La primera de les "set espirituals"
|
|
![]() |
||
ENSENYAR A LEONARDO BOFF...Tots seran ensenyats per Déu
|
||
Se deja tocar y ungir los pies
por una conocida prostituta, Magdalena. (Lc 7,36-50).
Las mujeres en la vida de Jesús
y su compañera Miriam de Magdala El seu article setmanal del 02.03.2018 Si el voleu llegir... |
Possiblement en Leonardo Boff ens diria que ell no confon la dona de Lc 7 (encara que l'anomeni "Magdalena") amb la Maria Magdalena dels evangelis canònics, a qui anomena "Maria / Miriam de Magdala". Ja he dit abans que el problema rauria en el nom escollit per la dona de Lc 7.
Sóc -com ho porto manifestant llargament- dels que pensen que de Jesús en podem dir molt poques coses. Menys coses podrem dir -històricament parlant- dels altres personatges dels diversos documents evangèlics.
I menys coses podrem dir si aquests personatges no tenen una relevància al llarg de la història evangèlica. Maria / Miriam de Magdala i el seu grup de dones és una "figura" exclusiva del document de la passió-resurrecció i la finalitat d'aquesta figura grupal és relligar tres moments: la crucifixió, l'enterrament i la tomba buida del primer dia de la setmana.
Poc en sabem d'ella
El grup de dones
(Uns textos de Susan Haskins)
Mc ha trobat ja establerta aquesta tradició: apareixen com les representants de la comunitat creient.
Aquesta tradició (el hipotètic document de la passió-resurrecció) està també a la base del relat joànic de la mort-resurrecció.
Explicar la relació entre la llista de Mc/Mt i la que ens ofereix Lluc (Lc 24, 10 i 8, 1-3) ens portaria massa temps ara. Ja en tindrem altres ocasions.
Podeu veure ara:
Les dones de Jesús
Maria Magdalena, en els sinòptics
Maria Magdalena, a l'evangeli de Joan
Maria Magdalena a Lc 8, 1-2 (opinió de John P. Meier)
Voler presentar una "foto" de "Maria / Miriam de Magdala", ajuntant les dades que trobem en els documents canònics i les que trobem en els documents gnòstics, és, al meu entendre, oblidar el que ens deia el mestre a l'escola del poble: no es poden sumar peres amb pomes. Però cal menjar peres i cal menjar pomes. A François Bovon (Le prestige pascal de Marie-Madeleine) que...
...dice notar cierto "desdén oficial" por María Magdalena en los escritos canónicos y "ortodoxos" de los siglos I y II, mientras que los escritos gnósticos y "heréticos" tienden a exaltar su figura.
John Meier (no creguéssiu que sóc un fan d'ell) li diu:
A mi entender, las fuentes permiten observar más claramente lo segundo que lo primero.
John P. Meier
Un judío marginal, II/II
Pag 776, nota59.
No són necessaris els documents gnòstics sobre Miriam de Magdala per admetre la possibilitat d'una relació de parella entre Jesús i Maria Magdalena. Si no recordo malament John Shelby Spong, el bisbe, amb la simple lectura dels evangelis canònics ja la postulava.
En el cuarto evangelio hay otros indicios que podemos explorar. Sólo en Juan se cuenta la historia de la fiesta de boda en Caná de Galilea (Juan 2, 1-11). Se trata de una historia extraña en muchos sentidos. Jesús aparece viviendo todavía en casa. Según dice el texto, él y su madre están presentes en la boda, junto con sus discípulos. Pero en este momento de la historia de Juan, los discípulos sólo son dos de los discípulos de Juan el Bautista, uno de los cuales fue Andrés, que fue y trajo a su hermano Pedro, y a Felipe, que fue a su vez y trajo a Natanael. Así pues, Jesús, sus cuatro asociados y su madre están presentes en esta boda celebrada en Galilea, cerca del pueblo de Nazaret. Cuando hay dos generaciones presentes en una boda, casi siempre se trata de un asunto familiar. Nunca he asistido a una boda junto con mi madre excepto cuando se trató de la de un pariente. Y la única vez en que mi madre y mis mejores amigos estuvieron presentes en una boda fue en la mía.
Así, Juan nos dice que a esta boda asistieron Jesús, sus discípulos y su madre. ¿De quién era la boda? La narración no lo dice, pero sí afirma que la madre de Jesús estaba bastante preocupada al ver que se agotaban las reservas de vino. ¿Por qué habría podido constituir eso una preocupación para la madre de Jesús? ¿Acaso los invitados a una boda se preocupan por esa clase de detalles?
No, aunque ciertamente se preocuparía por ello la madre del novio, que sería la anfitriona en la ceremonia de recepción de los invitados. En esta escena, el comportamiento de María sería totalmente inapropiado si no estuviera actuando precisamente en ese papel. ¿Se trata de un eco de la tradición del matrimonio de Jesús que no llegó a ser totalmente suprimido?
Per les possibles relacions concretes entre Jesús i Maria Magdalena, segons John Shelby Spong, podeu veure el capítol 13 (Supongamos que Jesús estuvo casado) [pàg 117-123] d'aquest mateix llibre (Jesús, hijo de mujer). No cal dir que no estic d'acord amb totes les seves opinions, però, almenys, no "suma peres amb pomes" i, des d'una lectura "canònica", pot postular relacions matrimonials (de carn i sexe) entre Jesús i Maria Magdalena.
També John Meier, de qui ja he dit que no en sóc un fan, dedica un capítol a la pregunta "¿Estaba casado Jesús?". Com una opinió a tenir en compte, copio el resum que ell fa d'aquest capítol:
En suma, no podemos tener una absoluta certeza sobre si Jesús estaba o no casado. Pero los varios contextos, tanto próximos como remotos, en el NT lo mismo que en el judaísmo, señalan como hipótesis más rerosímil la de que Jesús permaqneció célibe por motivos religiosos, probablemente interpretando su celibato como necesidad impuesta por su misión profética, totalmente absorbente, orientada a Israel para hacer del diviido y pecador pueblo de dios un todo purificado en preparación para la llegada final de Dios como rey. Es, por tanto, posible que Jesús -quizás con tono irónico- se cuente a sí mismo entre "quienes se hacen eunucos por el Reino de Dios". El total silencio sobre una mujer y unos hijos de Jesús en contextos donde son mencionados varios familiares suyos bien puede indicar que nunca estuvo casado. Pero el lugar y significado del celibato en su vida anterior al comienzo del minsterio público son cuestiones que están fuera de lo que nuestras fuentes nos permiten conocer. Cualquier especulación ulterior rebasa los límites de la hipótesis histórica para pasar al ámbito de la novela.
Estic molt d'acord amb Meier quan afirma la "diversitat" existent en el judaisme:
El judaísmo de aquella época mostraba una considerable riqueza y complejidad en la variedad de su pensamiento y expresión. Cabe dudar de que Phipps aprecie suficientemente esta amplia diverssidad, puesto que construye un judaísmo bastante monocromático amalgamando material perteneciente al AT, Filón, Josefo, los esenios, los rabinos. Éste es un punto crítico, porque bien pudo ocurrir que la corriente del judaísmo del siglo I que salió triunfante en el judaísmo rabínico posterior acaso no fuese representativa de todas las tendencias en lo referente al sexo y al matrimonio. No podemos asegurar a priori que, por ejemplo, el judaísmo farisaico tenía la misma idea del celibato y del matrimonio que las varias corrientes esotéricas, proféticas, apocalípticas y místicas existentes en el judaísmo de la epoca de Jesús.
John P.Meier
Un judío marginal (I).
Pag 344.
A on Meier parla de Phipps, jo podria parlar de molts companys i companyes i de molts que escriuen llibres que no fan suficient apreci d'aquesta "amplia diversidad" existent a la societat jueva del temps de Jesús, i parlen d'ell com si fos un "llanero solitario". I aquí fa molt bé Meier quan es preguta
¿Con qué secta, rama, corriente o tendencia del judaísmo del siglo I estuvo Jesús en "continuidad" o "discontinuidad", y en qué aspecto?
Pregunta que, com podeu suposar, tindrà diversitat de respostes ("Tants caps, tants barrets") i que a mi em dona l'oportunitat de plantejar un cop més la següent pregunta:
¿Per què el Nou Testament parla de fariseus, saduceus, zelotes
i mai dels essenis?
¿Per què l'historiador Flavi Josep, al descriure els diversos grups (o sectes o filosofies) existents en el judaisme del seu temps, tant a La Guerra dels Jueus (II,118-166) com a les Antigüitats Jueves (XVIII, 11-25), parla de fariseus, saduceus, zelotes, essenis,
i mai dels cristians?
I com exemple de "rebasar los límites de la hipótesis histórica para pasar al ámbito de la novela" posa aquest:
Lo malo es que Phipps hace precisamente eso [rebasar los límites de la hipótesis histórica para pasar al ámbito de la novela], ideando una conjetura tras otra. Una de las más imaginativas es que Jesús, en la segunda década de su vida, se había casado con María Magdalena. Ella incurrió en adulterio, pero Jesús, manteniéndose constante en su amor, buscó la reconciliación en vez del divorcio y la condujo así al arrepentimiento. La experiencia con su mujer indujo a Jesús a creer que había que rechazar el divorcio.
John P.Meier
Un judío marginal. I
Pag 376 (nota 85).
Ja fa anys una amiga francesa, de l'Església Reformada, una amistat internetera amb qui per desgràcia he perdut la conexió, em manifestava la seva sorpresa:
En este tema de "Las dudas de José" (un dels capítols de la meva Catequesi Nadalenca) Ud. busca la ayuda de diversos exegetas y profesores del Nuevo Testamento, todos ellos de gran reputación. Pero -con gran sorpresa por mi parte- ninguno de ellos le sugiere que vaya a mirar la legislación judía sobre estos temas de matrimonio y de parentesco.
Jo mateix, ja fa uns quants anys, feia la pregunta de si Jesús havia fet una opció pel celibat, a partir de les normes talmúdiques sobre els fills bastards (els manzer): no es podien casar, però això no impediria que s'ajuntessin, mantenint-se exclosos de les lleis de la puresa. Un detall que molts no tenen present quan parlen de que Jesús es saltava les lleis de la puresa.
Si ho vols recordar:
¿Y si Jesús no hizo una opción
por el celibato?
Un darrer apunt de John Meier per fer el pas a la Magdalena "gnòstica":
El texto lucano podría dejar entrever el importante papel misionero de ciertas mujeres en la iglesia primitiva. Hengel (María Magdalena, 248) descubre que, al igual que sucede en la enumeración de Pedro, Santiago y Juan como los discípulos más próximos a Jesús entre los Doce en los sinópticos, y en la de Santiago, Cefas y Juan como los tres pilares de la comunidad de Jerusalén en Gal 2, 9, la mención en primer lugar de María Magdalena podría indicar su autoridad o prestigio dentro de la iglesia primitiva. En cambio, François Bovon (Le prestige pascal de Marie-Madeleine) dice notar cierto "desdén oficial" por María Magdalena en los escritos canónicos y "ortodoxos" de los siglos I y II, mientras que los escritos gnósticos y "heréticos" tienden a exaltar su figura. A mi entender, las fuentes permiten observar más claramente lo segundo que lo primero.
John P.Meier
Un judío marginal, II/II,
Pag 776, nota59
Presento ara un seguit de textos extrets del llibre maría magdalena. mito y metáfora de Susan Haskins.
Una presentació d'aquest llibre a vida nueva
Però, abans de tot, refresquem una mica la memòria:
1897:
Es descobreixen a Oxyrhynchus (ciutat hel·lènica del Mitjà Egipto) uns papirus amb fragments de "sentències" (en els quals avui dia reconeixem l'´Evangeli de Tomàs).
1945:
Descoberta a Nag Hammadi (població de l'Alt Egipte coneguda anteriorment com Khenoboskion) d'una biblioteca gnòstica copta. Entre el material trobat, una col·leccio de sentències de Jesús (l'Evangeli de Tomàs)
1946-1947:
A finals de 1946 o principis de 1947, descoberta dels manuscrits de Qumran
Altres fragments de Susan Haskins
Els gnòstics i les dones
El "masclisme" dels gnòstics
Maria Magdalena, portaveu dels "herètics"
I, per ara, s'ha acabat aquesta catequesi
Agraït per la vostra lectura
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 1 agost 2018 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |
Temes teològics Temes bíblics Temes eclesials Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000) Catequesi eucarística (2006) Catequesi sobre el Parenostre (2012) Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro Resumint pàgines de Georges Morel Alfred Loisy i el modernisme Spong, el bisbe episcopalià (2000)
Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014) Sants i santes segons Miquel Sunyol
In memoriam Teología Indígena (2001) Fernando Hoyos (2000-2016) Amb el pretext d'una enquesta (1998)