Ir a la versión castellana | Pàgina preparada per
a una resolució de 1024 x 768 |
||
Versió per a imprimir | |||
Consells de lectura | I uns consells del segle XIV... | Si és la tevau primera visita... |
Paul Knitter, de confessió catòlica, entrà amb força en el món teològic l'any 1985 amb el seu llibre "No Other Name?" ("¿No hi ha cap altre Nom?"), en referència a la frase dels Fets dels Apòstols 4,12 tan citada pels teòlegs exclusivistes, "Déu no ha donat als homes cap altre nom que pugui salvar-nos"). El llibre, encara no traduït ni en català ni en catellà, es va convertir en una mena de manifest programàtic inicial de la teologia pluralista.
Knitter ha publicat després molts altres llibres, tots ells de no menor importància, un dels quals, l'any 1996, és "Jesus and the Other Names" ("Jesús i els altre noms"), els noms en virtut dels quals també podem ser salvats, els noms dels fundadors d'altres tradicions religioses.
L'Editorial Nhandutí (Brasil) acaba de traduir-lo i publicar-lo, "Jesus e os Outros Nomes. Missão cristã e responsabilidade global" (2010), i Servicios Koinonia ha obtingut el permís de reproduir el seu capítol IV, sobre "Unicidade de Jesús revisada". A partir d'aquest text he extret cinc punts, que no volen ser una condensació o resum de tot el capítol, però poden animar i ajudar a la seva lectura i, posteriorment, a la compra del llibre.
En els principis d'aquest web vaig (maig del 99) publicar un "requadre" amb unes quantes afirmacions. Algú el va anomenar com un "requadre provocatiu". Al llarg d'aquests anys algunes d'aquelles afirmacions han anat rebent una explicació més serena. A una carta de 1998 a un amic, quan els noms de Hick, Sanders, Knitter, Haight m'eren totalment desconeguts, li deia: "El requadre no afegeix res al text del quadernet, en el qual queda prou clar que Jesús -per a mi- no és l'única solució, ni la recapitulació de totes les coses, ni l'exclusiva ni definitiva manifestació de Déu, ni el "Fill de Déu"… queda també clar en el text que no em molesten les nostres afirmacions dogmàtiques sempre que no vulguin ser contradictòries amb les que altres poden fer… No em molesta que tu ho diguis, ni em sento obligat a no dir-ho mai, però que no em vulguin obligar a ensenyar a altres que Déu és d'aquesta única manera".
Un teòleg-creient cristià no pot en primer lloc elaborar una cristologia i després pensar com ella es relaciona amb un diàleg autèntic entre cultures i religions. Més aviat, la realitat de les altres tradicions religioses i la necessitat del diàleg han de ser el punt originari de les pre-condicions per comprendre qui és Jesús.
El pluralisme religiós és una part inherent d'una cristologia que vulgui començar amb la vida i l'experiència cristiana en el nostre món d'avui (Roger Haight)
1 | Els cristians podem i devem afirmar que totes les coses meravelloses que el Nou Testament diu sobre Jesús s'apliquen a ell veritablement, però no únicament. |
El seguidor de Jesús pot i deu dir que Jesús es veritable i efectivament l'instrument de la Divina Presència a la vida d'ell. Per ell, Jesús és veritablement el Fill de Déu, el Salvador, la Paraula de Déu, el Messies.
Quan una persona sap que Jesús és veritablement salvador, no sap que ell és l'únic salvador i no té cap obligació de saber-lo per ser fidel a Jesús (el que pugui haver-hi altres salvadors no és un impediment per a un seguiment fidel a Jesús)
2 | Si els cristians es prenen seriosament la possibilitat de que Jesús no és l'única auto-manifestació de Déu i no és l'única encarnació de la veritat i gràcia de Déu, deuen revisar (i fins i tot suprimir) tres adjectius normalment utilitzats al parlar de la revelació de Déu en Jesús: completa, definitiva, insuperable |
A finals dels anys 80 escrivia: "Certament que Jesús seria una anella d'aquesta cadena. La més important, tal volta (però potser no sempre per a tots). Però no és la primera: ni l'última i definitiva."
|
|
3 | Els cristians, fidels al testimoni del Nou Testament, deuen proclamar a Jesús com la veritable presència salvífica de Déu en la història: deuen seguir proclamant el "veritablement". Aquest "veritablement" comporta: |
L'any 92 em va tocar llegir un comentari sobre Efesis d'en Schlier per a preparar amb en Ferran Bonnin la reunió de "Capellans Obrers dels Països Catalans" i vaig ficar aquest requadre:
Per ara m’agrada la intuïció d’evitar divisions entre els homes per motius religiosos, i per arribar a aquesta unió cal deixar els preceptes més sagrats del grup (és curiós que arriben a aquesta categoria els preceptes més identificadors del grup, més particulars, encara que en un principi no tinguessin res a veure amb Déu).
I afegia: La condició de possibilitat de que Jesús
continuï "ressuscitat" en el món pluricultural i intercultural
d’avui és que acceptem el caràcter temporal i geogràfic
de l'expressió "fill de Déu" i que renunciem a exclusivitats
i a "manifestacions de Déu" definitives.
avnakefalaiw,sasqai
...fer la unitat
I l’altra seria la de la Carta als Hebreus 7, 27, l'escrit del Nou Testament més revolucionari. evfa,pax el "semel" llatí,
|
Com Gandhi va descobrir, un hinduista pot trobar una veritat convincent en els Evangelis, i Merton va poder dir el mateix del Tao Te Ching i dels escrits de Chiang Tzu |
4 | Jesús no és la veritat total, decisiva i insuperable de Déu, però comunica un (no el) missatge universal, decisiu i indispensable |
De fet, si Déu és com revela Jesús (un salvador universal) devem suposar que hi ha altres mediacions històriques d'aquesta salvació
5 | Jesús és una Paraula que només pot ser compresa en diàleg amb altres Paraules |
Els cristians ens hauríem d'esforçar tant per compartir el que és exclusiu al cristianisme com per apropiar-nos el que és exclusiu a altres tradicions. (John Cobb)
Per fidelitat a Crist és precís estar obert als altres... Es precís estar disposats a aprendre, encara que el que aprengui pugui amenaçar les meves creences actuals... No puc determinar com de radicals seran els efectes d'aquest aprenentatge... No puc ni tan sols saber si, després de ser transformat pel que aprengui, continuaré considerant la meva fidelitat a Crist com la meva vocació, si continuaré sent un cristià. L'obertura total vol dir: estar preparat, per fidelitat a Crist, a deixar la fidelitat a Crist. (John Cobb)
També podeu llegir sobre la mateixa temàtica:
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 2 octubre 2010 Actualitzada: desembre 2019 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |
Temes teològics Temes bíblics Temes eclesials Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000) Catequesi eucarística (2006) Catequesi sobre el Parenostre (2012) Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro Resumint pàgines de Georges Morel Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014) Sants i santes segons Miquel Sunyol
In memoriam Spong, el bisbe episcopalià (2000) Teología Indígena (2001) Fernando Hoyos (2000-2016) Amb el pretext d'una enquesta (1998)