Ir a la versión castellana |
Vols veure les cites bíbliques
en el seu text hebreu i grec? |
Si no les veus,
doble click... ![]() |
Internet Explorer no mostra bé el text grec.
Utilitzeu altres exploradors: Mozilla Firefox, GoogleChrome... |
Només text | |||
Explorador recomanat: Mozilla Firefox | Consells de lectura | I uns consells del segle XIV... | Si és la teva primera visita... |
Aquest serà -em penso- el darrer capítol (però dividit en dues parts) d'aquesta "catequesi sobre l'error del Déu encarnat". Ara presento la primera part i si vols veure tots els capítols anteriors
(febrer 2010)
(novembre 2014)
(febrer 2015)
(març 2015)
(març 2015)
(abril 2015)
(juny 2015)
(maig 2015)
(octubre 2015)
(novembre 2015)
(desembre 2015)
Podem ara (I) donar una resposta més definitiva a la pregunta inicial i (II) oferir, en un pròxim i darrer capítol, -com conclusions- unes reflexions.
We can now attempt a more definitive answer to the questions posed in the opening chapter and offer some concluding reflections.
Les preguntes inicials
How did the doctrine of the incarnation originate? Was it original to Christianity, a unique claim unparalleled in the religious beliefs of the time and indebted only to Christian revelation for its central assertion? or an idea, a concept taken over from earliest Christianity's Hellenistic environment? or some kind of syncretistic amalgam of many diverse aspirations of the religious spirit of the time for redemption from corruption and sin?
How and when did it first come to expression? As a new and unheard of development in christology made by second- or third-generation Christians? or an explicit unfolding of something implicit in Christian faith in Jesus from the first, perhaps even Jesus' own claim for himself?
What precisely was it that was being expressed in these initial statements which now speak to us so clearly of incarnation? What meaning would the original authors of these statements have intended their readers to hear? How would the first readers have understood them?
What does it mean to speak of 'the pre-existence of Christ' in the NT? That the NT writers thought of Jesus himself as having existed in heaven before his life on earth, Or of Jesus as the embodiment/incarnation of a heavenly being other than God, Or of Jesus as God himself come to earth? Or do such distinctions fail to appreciate the sophistication of their thought, Or at least its difference from our own? Do the NT writings throw any light on the value or otherwise of using the word 'myth' to describe the doctrine, whether in its beginnings or in its subsequent formulation?
|
How did the doctrine of the incarnation originate?
Va començar a sorgir quan es va parlar de Crist en termes extrets del llenguatge imaginari del judaisme pre-cristià sobre la Saviesa.
...quan el Crist fou vist com aquell que havia acomplert totalment d'una manera completa i final el paper assignat a la Saviesa en efectuar i mantenir la relació entre Déu i el seu poble, i com aquell que havia realment manifestat el misteri del propòsit primordial de Déu per al cosmos i la criatura.
The doctrine of the incarnation began to emerge when the exalted Christ was spoken of in terms drawn from the Wisdom imagery of pre-Christian Judaism,
...when Christ came to be seen as the one who had filled and fulfilled in a complete and final way the role of Wisdom in effecting and sustaining the relation between God and his people, and the one who bodied forth the mystery of God's primordial purpose for cosmos and creature.
Els principis d'aquest procés poden ser datats en els passatges sobre la Saviesa de les cartes de Pau, però és només en el període post-paulí que sorgeix una clara comprensió de Crist com havent pre-existit amb Déu abans del seu ministeri a la terra, I només en el Quart Evangeli podem parlar de una doctrina de l'encarnació.
How and when did it first come to expression?
The beginning of this process can be dated to the Wisdom passages in Paul's letters, but only in the post-Pauline period did a clear understanding of Christ as having pre-existed with God before his ministry on earth emerge, and only in the Fourth Gospel can we speak of a doctrine of the incarnation.
A finals del primer segle i principis del segon apareixen de forma sobtada diversos fronts d'idees sobre figures divines redemptores de les quals s'afirma la seva pre-existència en el cel abans de la seva aparició sobre la terra
What lies behind this emergence of a doctrine of the incarnation in the Fourth Gospel?
I am referring to the rather sudden appearance (or so it would seem) at the end of the first century and beginning of the second century on several fronts of ideas of divine redeemer figures who can be said to have pre-existed in heaven prior to their appearance on earth.
En les tres últimes dècades del segle I la conceptualització d'una pre-existència real d'éssers celestials redemptors va aparèixer (en diferents llocs i al mateix temps) a la superfície del pensament religiós.
...no d'una manera abrupta, sinó en part com una natural progressió del pensament sobre la Saviesa divina i sobre la predestinació divina i en part com una resposta als desafiaments que els esdeveniments de l'any 70 van plantejar a la fe, que va trobar una renovada esperança en l'especulació centrada en l'escriptura apocalíptica i en la possible intervenció dels herois de la fe d'Israel, en el retorn dels quals es creia.
The more likely explanation I suggest is that in the last three decades of the first century the conceptualization of the real pre-existence of heavenly (redeemer) beings came (in different places at the same time) to the surface of religious thought.
...not in any abrupt way, but partly as a natural progression of thought about divine Wisdom and divine predestination, and partly as a response to the challenge to faith which the events of AD 70 posed, which found renewed hope in speculation focused on the earliest apocalyptic writing and on the possible intervention of Israel's translated heroes of the faith.
En aquest procés que va donar lloc a una ruptura en el pensament religiós, la fe cristiana en Crist va jugar un paper crucial:
En particular, l'ús de Pau del llenguatge sobre la Saviesa per avaluar Crist, i la seva descripció del significat de Crist en termes del paper de la Saviesa en la creació.
En els escrits de Pau i de Joan nosaltres veiem el pensament cristià a l'avantguarda d'un moviment de pensament més ampli i més incipient i jugant un paper decisiu i proporcionant un estímul decisiu dins d'aquest moviment del pensament. Aquí veiem com s'arriba al punt de transició, el pensament gairebé impensable, que Joan posteriorment va expressar tan clarament.
In this process, it has become increasingly clear. Christian faith in Christ played a crucial role
it would probably be Paul's use of Wisdom language to assess Christ, and his description of Christ's significance in terms of Wisdom's role in creation. Here we see conceptualization approaching the transition point, the thought almost thinkable that John subsequently expressed so clearly.
Resumint, fou probablement els intents cristians d'expressar la realitat de Crist i formular el seu significat els que obriren un camí, en el pensament religiós més ampli d'aquell temps, per generar noves idees de la relació de Déu amb els homes i formular noves expressions del seu anhel de salvació.
In short, it was probably Christian attempts to express the reality of Christ, to encapsulate his significance in particular formulations, which opened the way for the wider religious thought of the time to generate new ideas of God's dealings with men and to formulate new expressions of their yearning for salvation.
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 2 febrer 2016 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |
Temes teològics Temes bíblics Temes eclesials Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000) Catequesi eucarística (2006) Catequesi sobre el Parenostre (2012) Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro Resumint pàgines de Georges Morel Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014) Sants i santes segons Miquel Sunyol
Spong, el bisbe episcopalià (2000) Teología Indígena (2001) Fernando Hoyos (2000-2016) Amb el pretext d'una enquesta (1998)