Ir a la versión castellana |
Vols veure les cites bíbliques
en el seu text hebreu i grec? |
Si no les veus,
doble click... |
Internet Explorer no mostra bé el text grec.
Utilitzeu altres exploradors: Mozilla Firefox, GoogleChrome... |
Només text | |||
Explorador recomanat: Mozilla Firefox | Consells de lectura | I uns consells del segle XIV... | Si és la teva primera visita... |
Itinerarti recomanat: Recordar o llegir
Van existir "cristianismes"
sense Jesús de Natzaret?
Umberto Eco a
el pèndol de foucault
ens dóna
una descripció de la seva època
Si la vols veure...
En el segle II / III uns intelectuals cristians van intentar presentar als intelectuals greco-romans del seu temps la doctrina dels cristians sense parlar ni de Jesús, ni de la seva mort, ni de la seva resurrecció. Ni ¡del Regne de Déu!
Són els anomenats "apologetes". Van viure en un ambient urbà i se'ns mostren com autors dels segles XX / XXI: les paraules rebudes ja no serveixen, el Jesús presentat en els evangelis ja no pot ser presentat a una certa cultura del seu temps, una cultura que ja volia desempellegar-se de tota aquella sèrie de déus que morien i ressuscitaven.
Subratllo la frase "una certa cultura del seu temps" perquè no podem esquematitzar aquest temps (segle II / III), convirtint-lo en una cosa monolítica.
¿Com podien ells en el segle II / III ridiculitzar els mites grecs per presentar tot seguit uns altres mites ben semblants?
¿Estem nosaltres disposats en el segle XX / XXI a renunciar a les nostres narracions evangèliques de naixement, mort i resurrecció, per presentar a una certa cultura del nostre temps la nostra manera de viure en el nostre món com si Déu no existís?
A finals de la primera meitat del segle XX, en mig de tots els horrors de la Segona Guerra Mundial i des d'una presó alemanya, un cristià, el pastor protestant Dietrich Bonhoeffer, recuperant intuïcions de segles anteriors, ens urgia a "viure amb Déu etsi Deus non daretur" (com si Déu no existís, malgrat que Déu no existís).
En aquests anys del segle XXI, un altre cristià, el jesuïta Roger Leaners, ens invita a "viure en Déu sense Déu".
¿No seguien les petjades dels apologetes?
Tacià, el Siri | Atenàgores d'Atenes | Teòfil d'Antioquia | Anònim | Minuci Felix |
Discurs als grecs | Súplica a favor dels cristians | A Autòlic | Carta a Diognet | Octavi |
Ens honren amb la seva presència, ocupant les cadires de la FILA 0, els per tots coneguts
Als qui vulgueu examinar a fons la nostra doctrina, jo us en faré una exposició senzilla i completa (XXX).
I Tacià en aquesta "exposició completa"
Del text es dedueix que era un personatge no cristià, culte, d'alt nivell social, "extraordinàriament interessat a instruir-se sobre la religió dels cristians" i que porta aquesta indagació amb molta "intel·ligència i cura" (I, 1)
"La més fascinant de totes les apologies", ens diu Earl Doherty; una defensa de la fe cristiana que ens pot deixar una mica bocabadats.
Els apologetes segons Adolf Harnack a l'essència del cristianisme (1900)
Els apologetes segons Alfredo Fierro a después de cristo (2012)
Gràcies per la visita
Miquel Sunyol sscu@tinet.cat 9 desembre 2014 |
Per dir la teva | Pàgina principal de la web |
Temes teològics Temes bíblics Temes eclesials Coses de jesuïtes
Catequesi nadalenca (2000) Catequesi eucarística (2006) Catequesi sobre el Parenostre (2012) Catequesi sobre l'error del Déu encarnat (2014-2016)
Fragments de n'Alfredo Fierro Resumint pàgines de Georges Morel Alfred Loisy i el modernisme Spong, el bisbe episcopalià (2000)
Els amics de Jesús ¿pobres o rics? (2014) Sants i santes segons Miquel Sunyol
In memoriam Teología Indígena (2001) Fernando Hoyos (2000-2016) Amb el pretext d'una enquesta (1998)
L'època dels apologetes
¿S'adona de com va ser de gran l'època entre el segon i el tercer segle després de Crist? No pels fastos de l'imperi, que ja declinava, sinó per allò que mentrestant floria a la conca de la Mediterrània.
A Roma els pretorians assassinaven els seus emperadors, i a la Mediterrània floria l'època d'Apuleu, dels misteris d'Isis, d'aquell gran rebroll d'espiritualitat que van ser el neoplatonisme, la gnosi... Temps feliços quan els cristians encara no havien pres el poder ni condemnat a mort els herètics.
Època esplèndida, habitada pel Nous, resplendent d'èxtasiss, poblada de presències, d'emanacions, dimonis i cohorts angèliques. És un saber difús, inconnex, tan antic com el món, que prové de més lluny que Pitàgores, que els bramans de l'Índia, que els hebreus, que els mags, que els gimnosofistes, que els bàrbars de l'extrem nord, que els druides de les Gàl·lies i de les illes britàniques.
Els grecs consideraven que els bàrbars ho eren perquè no sabien expressar-se, amb aquells llenguatges que a llurs orelles sonaven com lladrucs. I en canvi s'ha anat demostrant que en aquella època els bàrbars en sabien molt més que els hel·lens, i precisament perquè el seu llenguatge era impenetrable.
L'època dels Antonins... El món era ple de meravelloses correspondències, de semblances subtils, calia penetrar-hi, deixar-se penetrar, a través del somni, de l'oracle, de la màgia, que permet d'actuar sobre la natura i sobre les forces fent moure el que s'assembla amb el que s'assembla. La sapiència es fugissera, volàtil, no hi ha cap criteri per mesurar-la. Ve't ací per què el déu vencedor ha estat Hermes, inventor de totes les astúcies, déu dels encreuament i dels lladres, també artífex de l'escriptura, art de l'evasiva i de la diferència, de la navegació que porta fins a la fi de tot confí, on tot es confon en l'horitzó, de les grues per aixecar les pedres de terra, i de les armes, que canvien la vida en mort, i de les bombes d'aigua, que fan levitar la matèria pesada, de la filosofia, que crea il·lusions i enganys...
El missatger dels déus, mediador, comerciant, ignorant de la diferència entre el bé i el mal.
Umberto Eco
El pèndol de Foucault
Pàg. 250