Sobre el sistema bipartidista americà
Pregunta: La història dels EUA ha demostrat clarament que cap
dels presidents anteriors ha estat capaç de resoldre la integració.
M’agradaria saber, senyor Malcolm, la seva postura pel que fa a les
darreres eleccions i què pensa vostè, concretament, dels
esdeveniments en el futur sota el govern del president Johnson.
Resposta: No és un president el qui pot ajudar o perjudicar;
és el sistema. I aquest sistema no només ens governa als EUA,
governa el món. Actualment, quan un home aspira a president dels
EUA, no aspira només a president dels EUA; ha de ser acceptable per
a altres àrees del món on governa la influència nordamericana.
Si Johnson hi hagués aspirat ell sol, no hauria estat acceptable per
a ningú. L’única cosa que el féu acceptable va ser que els astuts
capitalistes, els astuts imperialistes, sabien que de l’única
manera que el poble correria cap a la guineu, seria si se li
mostrava un llop. Per això, van crear una horrible alternativa.
I això féu que tot el món –inclosos alguns intel·lectuals que es
diuen a si mateixos marxistes- anhelés que Johnson derrotés a
Goldwater.
He de dir això: aquells que proclamen ser enemics del sistema
estaven esperant en candeletes que Johnson sortís electe, perquè se
suposa que és un home de pau. I en aquest moment ¡tenia tropes
envaint el Congo i Viet Nam del Sud! Fins i tot té tropes en àrees
d’on altres imperialistes ja s’han retirat. Cossos de Pau a Nigèria,
mercenaris al Congo!
Malcolm X
23 de
novembre de 1964
En una reunió promoguda Présence Africaine.
París