El nostre
repertori està format per cançons catalanes i de tot el món, àfrica,
sud-amèrica, amèrica del nord, europa, nova zelanda... cançons
populars, espirituals, religioses, clàssiques, de jazz, de gospel,
tradicionals, rítmiques... i en conjunt evoquen tots els nostres
sentiments: amor a la nostra terra, a
la diversitat, a la pau... i sobretot a la
música.
Aquest són els concerts
temàtics que hem anat preparant al llarg de la nostra
trajectòria com a coral enmig de ja centenars de concerts realitzats
ens diferents llocs de la nostra geografia. La nostra trajectòria ens
ha dut a consolidar-los i a poder-los anar repetint-los, i d’alguna
manera o altra han marcat o marquen etapes de la nostra història que
ens fan sentir orgullosos de la nostra tasca, reforçant el que
anem aprenent als assajos.
MOZART!
(Estrena: el 28 de juny de 2015 - Centre Cultural Municipal
de Valls)
vol ser una breu
reflexió sobre la mú sica i la vida de Wolfgang Amadeus Mozart,
utilitzant com a idea central i com a síntesi, la
manifestació feta per alguns dels seus biògrafs, musicòlegs i
historiadors, referent a la puresa d’aquesta música. Aquesta puresa,
que es manifesta tant en les seves obres religioses com en les
profanes, és la que fa que la música de Mozart arribi profundament a
qui l’escolta independentment de la seva cultura musical. Això ha
portat alguns experts a manifestar obertament que la música de Mozart
connecta directament l'esperit humà amb la vibració de l'Univers.
.
Al
començament i cap al final del concert podrem escoltar una mostra de
les obres religioses. De fet, la primera composició religiosa, el motet
“God is our refuge”, compost a Londres el juliol de 1765, quan només
tenia 9 anys i l’última, si exceptuem l’inacabat “Requiem”, el motet
“Ave verum”, compost el juny de 1791, pocs mesos abans de morir.
Entremig, l’aparent senzillesa, només aparent, dels nocturns i uns
fragments de l’òpera “Le nozze di Figaro”, on queda palès un tema
recurrent en gairebé totes les seves òperes, el perdó i la clemència.
OH! FREEDOM! (Estrena: el 3
de
novembre de 2013 - Teatre Principal de Valls)
Vaig
alliberar un miler
d'esclaus. N'hauria pogut alliberar
un
miler més si haguessin
estat conscients que eren esclaus.
Harriet
Tubman (1820-1913)
Oh,
Freedom! és un concert d'Espirituals Negres i Gospel. És un relat de
l'evolució de la música negra americana i del camí cap a la llibertat
dels seus protagonistes.
La veu
de Harriet Tubman, nascuda esclava i una de les activistes més
rellevants de l'Underground Railroad (el Ferrocarril subterrani), una
organització que es dedicava a preparar la fugida dels esclaus dels
estats del sud cap a estats del nord i el Canadà, ens introduirà el
concert.
Escoltarem
alguns dels primers espirituals negres, que s'utilitzaven com a cants
de treball, pregàries i consignes per la fugida. "Swing low, sweet
chariot" o "The gospel train" tenien dues lectures diferents: pels amos
blancs eren una mostra del fervor religiós dels esclaus. Pels esclaus,
en canvi, eren un avís que a l'altra riba del Mississipí, l'Underground
Railroad ho tenia tot a punt per la fugida. Carros, cases, amics...
Amb la
Proclamació d'Emancipació d'Abraham Lincoln, el 1863, s'abolia
"oficialment" l'esclavatge tot i que molts negres no eren realment
lliures per a fer el que volguessin. Cent anys més tard, el 1963, amb
la Marxa dels Drets Civils, en Martin Luther King reclamava aquesta
llibertat i feia famosa el seu conegudíssim anhel: I have a dream!
Els
senzills Espirituals Negres, van donar lloc al Gospel, cantat a les
esglésies en les celebracions religioses. La profunda espiritualitat i
l'energia del gospel l'ha fet trascendir del seu àmbit original i
estendre's arreu, com un vehicle ideal per expressar els nostres
sentiments més íntims.
El
concert ens proposa una reflexió sobre el camí cap a la Llibertat. Però
potser, tal com deia Harriet Tubman, primer cal que cadascú prengui
consciència d'allò que l'esclavitza...
Direcció:
Àngel Aguilà
Músics:
Piano: Josep Mateu
Bateria: Xavi de la Salud
Contrabaix: Lluís Chabuch
Narradors:
Carme Rovira, Antoni Vilaplana i Pilar González.
Cantaires: Coral Terpsícore
Collage (Estrena: 7 de juliol de 2013
- Teatre Principal de Valls)
Aquest concert
està format per obres de
procedència i temàtica diversa, amb molts colors i matisos diferents,
talment un "collage", i vol ser un cant a la riquesa de la diversitat,
una crida a la tolerància i un clam per la Pau.
Ja fa alguns
anys, arran dels esdeveniments de
l'11 de Setembre del 2001, vàrem estrenar "Mosaic",
un concert a la Col·legiata de Santillana del Mar i, dos mesos més
tard, aquí a Valls, amb aquesta mateixa intenció. Lamentablement, la
situació, lluny de millorar, ha anat empitjorant dia a dia, any rere
any, fins al punt que cal un compromís solidari de tots per reconduir
la situació.
La música ens
mostra un camí.
Cançons
d'estils diversos, en diferents
idiomes, de diferents èpoques, no només poden conviure en un concert,
sinó que juntes, cada una d'elles agafa més força, intensifica el seu
color, formant en conjunt una obra rica i vibrant: Krinitsa (popular
ucraïnesa), Maitia, nun zira? (estimada, on ets? popular del Pais
Basc), O voso galo comadre (Galícia), Dormite mi niño (Veneçuela),
Songoro Cosongo (Cuba), Bullerengue (Colòmbia), La reina del placer
(Havanera), What a wonderful world (Nord Amèrica), Go down, Moses
(espiritual negre), Soon and very soon (gospel, arranjat per Ramon
Escalé), Nga I wie (popular maorí - Nova Zelanda), Zangalewa (cançó
africana), Pirineu (Cançó d'Amor i
de Guerra)
Dido i Eneas (Estrena: 11 de novembre
de 2012 - Centre Cultural Municipal de Valls)
Per
què una òpera? Per què “Dido i
Eneas”?
Aquests darrers anys, la coral Terpsícore ha rebut la invitació dels
Amics de la Música de Valls per participar en dos grans projectes,
Cançó d’Amor i de Guerra de Rafael Martínez Valls i la Missa de la
Coronació de W. A. Mozart.
A part del repte que això suposava, ens va donar l’oportunitat de
treballar amb grans orquestres i directors, un camp gairebé inèdit per
a nosaltres i que ens va fascinar, a la vegada que compensava amb
escreix l’esforç esmerçat en la preparació de les obres. Ens va seduir
fins a tal punt que ens va portar a plantejar-nos un nou repte, la
interpretació, en versió concert, d’una òpera.
“Dido i Eneas” és una òpera curta, d’una hora de durada, amb una
participació important del cor. De fet, presenta un gran equilibri
entre les parts únicament orquestrals, les intervencions dels solistes
i les del cor. És una joia de la música barroca.
El nostre agraïment als Amics de la Música de Valls, un cop més, per la
confiança i el seu suport en aquest nou projecte (Coral Terpsícore).
L’obra
Henry Purcell va compondre “Dido i Eneas” basant-se en un llibret de
Nahum Tate , qui al seu torn s’inspirà en el llibre IV de l’Eneida de
Virgili. L’obra s’estrenà el 1689 a l’Escola per a Joves Dames de
Chelsea, dirigida per JosiasPriest, mestre de dansa. Per aquest motiu,
les danses foren una part important de l’escenificació. Nosaltres hem
volgut mantenir aquesta idea original i hem incorporat les coreografies
que l’Ariadna Casañas, directora de l’escola de dansa PAS,ha creat
especialment per l’ocasió i que seran interpretades per ballarines de
l’escola.
L’argument
Eneas, heroi troià, fill del noble Anquises i de la deessa Venus, rep
l’encàrrec dels déus, després de la destrucció de Troia, d’anar cap a
Hespèria (Itàlia) i fundar allí una ciutat que donarà origen a un nou
imperi.
Acte I
L’obra comença quan Eneas, camí d’Hespèria, arriba a les costes de
Cartago i s’enamora de la reina Dido, també anomenada Elisa. Dido,
coneixedora de l’encàrrec del déus, sap que és un amor impossible, però
finalment no pot resistir-s’hi i cedeix a l’amor que també sent per
Eneas, animada per Belinda, les dames d’honor i tota la cort, que veuen
en aquesta unió la prosperitat de Cartago. Acte II
La Fetillera i les seves bruixes representen aquí les forces del mal,
que conspiren per destruir Dido i Cartago. Provocaran una tempesta per
malmetre la festa i la cacera que duen a terme Dido, Eneas i tota la
cort per celebrar el triomf de l’amor. Després un esperit, prenent la
forma del déu Mercuri, manarà a Eneas que marxi cap a Itàlia. Acte III
Els mariners es preparen per abandonar Cartago. Això suposarà la mort
de Dido i la destrucció de Cartago, amb la corresponent alegria de la
fetillera i les bruixes, que no satisfetes encara, preparen una altra
tempesta per fer naufragar els vaixells d’Eneas.
Dido, es lamenta del seu destí. Rebutja a Eneas quan aquest manifesta
el seu desig de desobeir a Júpiter i quedar-se amb ella. Finalment,
Dido es suïcida. L’obra acaba amb la intervenció de l’orquestra, el cor
i les ballarines en la magnífica peça “WithdroopingwingsyeCupidscome”
(Amb les ales caigudes veniu Cupidos)
Repartiment
Solistes:
Dido (Elisa) - Rosa Tamarit
Belinda - Núria Besora
Fetillera - Isabel Torroja
Dama, bruixa, mariner - Anna M. Ollet
Bruixa, esperit - Clara Brunet
Eneas - Albert Pàmies Orquestra Euphonia:
Violins I: Daniel Bertomeu, David Guzmán, PedroGilabert
Violins II: Isabel Cánovas, Carme Sanchís, M. Carmen Gellida
Violes: David Matheu, Roger González
Violoncel: Mariola Moliner
Contrabaix: Miquel Àngel Luzárraga
Clavicèmbal: Josep Mateu Cantaires: Coral Terpsícore Ballarines (Escola de Dansa Pas): Magda
Casañas, Mar Gràcia, Ingrid Jové, Aïda Martínez, Sandra Moreno, Mireia
Palau, Goretti Pié Coreografies: Ariadna Casañas Tècnic il-luminació i escenografia: Guillem
Lluveras Subtítols en català i assessorament lingüístic:
M. Teresa Aguilà
Direcció:
Àngel Aguilà
i Sans
Gospel... (Estrena: 2 de juliol de
2011 - Teatre Principal de Valls)
Uns
anys després de "l'alè de l'esperit, el
ressò de la música negra", havent passat per l'oratori de
Nadal de Bach, el Somni, la missa de coronació de Mozart, la Cançó
d'amor i de Guerra i les cançons amb la Vella Dixieland, reprenem un
concert ple d'energia i ganes d'encomanar-ne a tothom... amb els músics
més nostres, el Pep i el Xavi... amb qui sempre és un plaer compartir
moments com aquests.
Gospel...
Josep Mateu - Piano
Xavi de la Salud - Bateria i perussions
Direcció: Àngel Aguilà
Concert del 20è Aniversari: Coral
Terpsícore i La Vella Dixieland (Estrena: Novembre 2010 - Teatre
Principal de Valls)
El
nostre regal d'aniversari...
Cançó d'amor i de guerra - Sarsuela
catalana en dos actes (Estrena:2010 )
Cançó
d'amor i de guerra
és una sarsuela catalana en dos actes, que es va estrenar el 16 d'abril
del 1926 al Teatre Nou de Barcelona, i es va convertir en el primer
gran èxit del compositor valencià
Rafael Martínez i Valls. El text és de Lluís Capdevila i
Víctor Mora. Creada l'any 1926 en plena dictadura de Primo de Rivera,
es titulà inicialment Els soldats de l'ideal, però
la situació política feu que l'obra es prohibís abans de l'estrena.
Sembla que aquest nom (l'ideal era la revolució republicana francesa)
no va agradar gens al governador civil, el general Milans del Bosch, i
en una reunió presidida per l'autoritat, els autors de la sarsuela van
decidir canviar-lo pel que ara coneixem. Després de la guerra civil va
ser prohibida, però malgrat tot, va ser una de les obres vernacles de
teatre que més aviat va aconseguir poder-se representar.
Argument:
Contextualitzat en una farga del Vallespir,
l'any 1793, en plena Revolució Francesa. L'argument de l'obra es basa
en la història d'amor entre dos joves, l'Eloi i la Francina, que veuen
com els seus destins se separen a causa d'un inesperat encontre amb
l'infortuni, ja que el fill del batlle Ridau es proposa com objectiu
maridar-se amb Francina costi el que costi. D'aquesta manera la trama
principal descobreix les disputes i contrarietats que es produeixen
dins aquest triplet amorós, al mateix temps que il·lustra l'agitat
moment històric que convulsionava la França de finals de segle XVIII.
Font documental (Wikipèdia)
Missa de Coronació de Mozart KV317 DoM
(Estrena: Desembre 2008)
La Missa KV 317 de Mozart figura entre les primeres obres realitzades
al retornar del seu viatge a París, quan Mozart va arribar a Salzburg
el 15 de gener de 1779 i el van anomenar Organista de la Cort. Això
l'obligà a dedicar-se pràcticament de manera exclusiva a la música
d'església, encara que només fos per acompanyar els cants o improvitzar
petits interludis a l'orgue. Per això els darrers anys a Salzburg estan
plens d'obres religioses: dues misses, dues vespres, un Regina Coeli,
tres sonates d'església...
La missa en Do Major, K 317, "Krönungsmesse" (o de la Coronació) té
data de 23 de març de 1779. Aquesta petita obra d'art ens revela el
domini que Mozart va adquirir en l'ordre dramàtic, gràcies als seus
viatges. Dramàtic en el sentit escènic, ja que Mozart va arribar amb
moltes ganes d'escriure òperes, cosa que no va poder fer per falta de
llibrets, de manera que va dedicar aquestes ànsies a la música
d'església.
Indubtablement destinada a la litúrgia pasqual (tot i que la tradició
ha volgut que s'associés a la Coronació de la Verge Maria), la Missa
K317, tot i el seu plantejament ambiciós i imponent, pertany al gènere
de la missa breu: els sis episodis litúrgics clàssics (kyrie, gloria,
credo, sanctus, benedictus i agnus dei), deixen inamovible el marc de
la missa tradicional salzburguesa. Com a curiositat cal comentar que la
tradició pretén que la Missa K317 sigui una obra composta i executada
per a commemorar la Coronació de la imatge miraculosa de Maria al
Santuari de Maria Plain, als afores de Salzburg. La coronació havia
succeït durant el període de la guerra, el 1751, el Papa havia
consagrat la simbòlica corona, de manera que al Santuari de Salzburg es
celebrava cada any el 27 de juny l'aniversari del miraculós episodi.
Però hi ha diferents elements que contradiuen aquesta tesi, com les
diferències entre les dates de finalització de l'obra i la de la
festivitat. A més sembla que fins el 1873 la "Missa de la Coronació"
era l'obra K337 però que es va transferir aquest "títol" a l'actual
K317.
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus
Benedictus
Agnus Dei
La coral Xalesta i la Coral Terpsícore assajant a
Valls pel concert
SOMNI (Estrena:
2005): 15
anys.
"Ara,
de fosc, flamarada d'estels embolcalla presagi i comença la festa. Tots
els llums rebatent la claror pels portals que, entreclosos, no
endevinen la nit ni el brogit de la gent que festeja plaguejant a la
fresca d'estiu. Miro el cel. També fa revetlla. I pregunto pels camins
del somni..."
I have
a dream! Jo tinc un somni! Així
es manifestava en Martin Luther King en ocasió de la Marxa pels Drets
Civils a Washington l'any 1963. El seu somni era aconseguir uns drets i
unes llibertats per tota la gent discriminada per qüestions racials.
Aquest era el seu somni, però tots en tenim de somnis. Somnis que ens
poden portar a no conformar-nos amb el present sinó a cercar noves
perspectives pel nostre viure. Perspectives que continuen incloent
paraules ja tan conegudes com esperança, solidaritat, llibertat...
Somnis que ens poden conduir a emprendre nous viatges fins arribar a
albirar nous horitzons i que al mateix temps potser ens faran
desprendre de moltes d'aquelles coses que no són essencials i que ens
llastren el camí per arribar a noves fites. Al llarg d'aquests 15 anys
de la nostra Coral hem fet realitat alguns somnis que s'han
materialitzat a través de la música. Noves cançons, nous concerts han
satisfet expectatives creades. Nosaltres hem fruït cantant i el públic,
segurament, escoltant, sempre amb el desig d'aportar un minúscul gra de
sorra per a fer un món millor. Però el temps no ha minvat la nostra
capacitat de somiar, d'imaginar, de veure que encara es necessita
avançar molt en tots els àmbits per fer realitat somnis tan antics que
donin sentit a l'esperança, la solidaritat, la llibertat....
per això el concert d'avui.
Cançons
habituals del concert:
Fanfarra
Dormite
mi niño
Tot
fent maletes
A
l'horitzó
Com
la mar
What
a wonderful world
I'm
a believer
Free
at last
Ooh,
Ooh child
Oh,
happy day
Freedom
Una foto dels quinze anys
ORATORI DE
NADAL - J.S. Bach (Estrena:
2003) : Una
de les obres més representatives de l'època de Nadal.
Estrenada a Leipzig el
1734, aquesta obra és una de les més representatives de l'època de
Nadal. Mostra la narració dels esdeveniments que van des de l'edicte
d'empadronament fins a l'adoració dels mags. Es basa en els textos dels
evangelis segons St. Lluc i St. Mateu. Per la temàtica de l'obra i
tenint en compte una de les premisses més importants de la música
barroca, reforçar els sentiments que expressa el text, Bach introdueix
el text literal de l'Evangeli mitjançant la figura de l'Evangelista
qui, en un cantat recitatiu, exposa el tema central i al
voltant d'aquest, cors, àries i corals serveixen per reforçar i
aprofundir els sentiments que desvetlla aquella situació.
PART I - Pel
primer dia de Nadal
PART V - Pel
primer diumenge de l'any
PART VI - Per
la festa d'Epifania
Hem fet aquest
concert conjuntament amb l'Orquestra Barroca Transemble, i els solistes
del Grup Vocal
Transemble
sota la direcció de
Markus Schikora.
L'oratori
de Nadal a Mollerussa
L'ALÈ
DE L'ESPERIT, el ressò de la música negra (Estrena: 2002) :
Un passeig per la història i les influències d'aquesta
música i el gospel.
Amb aquest concert volem
convidar-vos a fer un passeig per la història
de la música negra. Una música que rep directament la seva
força del continent africà, una música arrelada a
la terra, que neix cercant la comunió de la petitesa de l'esperit
humà amb la Terra i el Cosmos.
En els seus inicis havia de ser una música senzilla, amb un suport
rítmic molt fort, però a la vegada emotiva i profunda.
A mida que anem avançant en el recorregut veurem com aquest solatge
rítmic apareixerà en els cants dels esclaus negres arrencats
de la seva llar i obligats a viure i a treballar en un altre indret
pels
amos blancs: són els cants negroespirituals. Finalment veurem
l'evolució
d'aquests cants fins arribar al GOSPEL. Amb el temps, aquesta força i
expressivitat influenciaran composicions
i cançons molt diverses: Blues, Jazz, Rock & Roll... La nostra
coral vol embolcallar-vos amb les sensacions i els sentiments
que desprèn aquesta música. En aquest concert ens acompanyen
al piano en Josep Mateu, a la bateria i percussions en Xavi de la
Salud,
i com a narrador en Joan Gasull.
Cançons
habituals del concert:
Kriabe
Zangalewa
Canto
do candouble
Free at
Last
El
camí que feu Jesús
Ooh,
Ooh child
Amazing
Grace
Moon
River
Freedom
Acclamation
This
little light of mineDown
by the Riverside
Oh,
happy day
L'alè de l'esperit a Torís
MOSAIC, un cant
per la PAU (Estrena:
2001) : Un cant
a la diversitat i
a la diferència.
Talment un mosaic, aquest
concert està format per cançons
diferents entre sí però que combinades donen lloc a un conjunt
d'una gran varietat i riquesa de ritmes i colors, fruit de la
diversitat.
Una diversitat que, lluny de ser un impediment, ens permet crear una
obra
viva i peculiar.
És així com entenem la diferència: com una suma que
enriqueix i que ens facilita conèixer i gaudir d'altres músiques
i d'altres paraules.
Aquests nous coneixements són els que ens permetran créixer
i ens faran més savis.
En definitiva, aquesta és l'essència del cant coral, compartir
idees i experiències, conviure, fusionar individualitats en un esforç
comú per crear.
És per això que, davant la inquietant situació mundial,
volem unir les nostres veus en un cant al respecte i a la convivència.
Un cant a la PAU.
En aquest concert ens acompanya habitualment al piano en Josep Mateu, i
com a narrador
en Joan Gasull.
Cançons
habituals del concert:
Eco
Tourdion
No
saps pas com em lliga
Ulls
verds
Maitia,
nun zira?
Krinitsa
O
voso galo
Nga
I Wie
La Coral en ple concert
DEU ANYS, un repte (Estrena: 2000)
: Concert de celebració del 10è aniversari de la formació
com a Coral
Des de
la nostra formació l'any 1990 hi ha hagut un mecanisme d'acció
que al llarg de 10 anys ens ha permès anar assolint noves fites i
aconseguir nous
reptes, tant de tècnica com de repertori, per anar perfilant el
que som ara i aquí, una Coral consolidada i amb identitat pròpia:
la "Terpsícore". El camí
fet no ens fa perdre de vista el que som i el que volem, el goig de
cantar
segueix dempeus i es fa patent durant cada dia a cada
assaig. Cada
nova proposta referma el nostre "ser" per fruir comunicant i fent saber
el que "som": un grup d'amics que fruïm cantant.
Cançons del
concert:
Els
vaixells de Stienkarrassi No
saps pas com en lligaMuntanyes
del CanigóMaitia,
nun zira?Vem
kan segla
El
Nou Món SummertimeLa
Verge tingué un nenGoodnight,
sweetheartLa
Reina del placerBalaio
Nga
i WieZangalewaMar i cel (cor final)El cant dels ocellsLa calma de la mar