Ermita de la Mare de Deu de la Roca
L´ermita és molt antiga. Un testament atorgat a Reus L´any 1299 menciona un llegat de 6 diners, perla Mare de Deu de la Roca.
Durant la guerra de la Independencia passaven molts combois per la carretera de Valencia, i un día alguns homes de Mont-roig van pendren als francesos unes 60 carreges de farina que seguidament van portar a la L´ermita de la Roca, i la van amagar en una de las coves de la muntanya.
Aixo ho van dir al general Suchet i, aquest, el día 13 de Juni de 1811, va trametre a Mont-roig algunas companyies de soldats francesos, els qualss´encaminaren a l´ermita, van agafar lafarina i despres de calar foc al Santuari, van retornar al poble, on van cometre moltes barbaritats.

Acabada la guerra, es reconstruil´ermita que havia quedat en gran part destruida. La imatge de la Verge fou traslladada aquí, el día 8 de Setembre de 1816.

A la guerra civil del 36, van cremar totes las imatges de l´ermita i el día 8 de Setembre de 1940, la nova imatge de la Verge fou entronitzada al seu santuari, pero el 9 d´octubre de 1979 van robar la dita imatge i el 8 de Setembre de 1980 va tenir lloc la reposicio de la nova i actual imatge de la Verge de la Roca, al seu santuari.

L´any 1965 es va construir la carretera que va a l´ermita.

Llegenda de la relliscada del rei moro

Una vegada hi havia un rei moro, que amb el seu cavall, va anara l´ermita de la Roca. Va pujar a dalt l´ermita de Sant Ramón i va robar la llantia d´argent que havia alli. Va baixar, va entrar a l´esglesiai allí va robar les joies de la Mare de Deu. Mentre robava, van començar a sortir nuvols, es feia fosc, i se sentien trons i llamps. El rei va sortir a la plaça, va pujar a dalt del cavall i va marxar, portant tot allo que havia robat. Pero el cavall en sentir l´espetec dels trons i llamps que no paraven, es va desbocar, i quan era a la "baixada del rei moro", va relliscar, i cavall i rei van caure a baix d´e un barranc fondo que hi ha al costat i allí van morir. En la dita baixada encara es veuen les relliscades del cavall.

Hi ha qui diu que encara espotveure la silueta del rei moro i la del cavall, a l´altrecostat del barranc, pero si no ho tapen les herbes.

Ermita de la Madre de Dios de la Roca

Mont-roig

El santuario está situado enla cima dela montaña de 292 metros de altitud sobre el nivel del mar, formada de roca rojiza cuyo origen geológico se remonta a la era primaria.

Hace unos 600 millones de años, nuestro territorio era un inmenso océano en el fondo del cual se depositaron arcillas y otros materiales más finos.

Con el transcurso de los siglos y después de un largo periodo de cataclismos, el mar se fue retirando y apareció nuestra montaña, las variaciones climatológicas a lo largo de todo este tiempo han ido pincelando su forma actual tan característica. 

Por lo que se refiere a la imagen de la Mare de Déu de la Roca , consta que fue halladahacia el año 1153. Hay un testamento datado del año 1230 en el que se hace expreso un donativo, destinado al culto de la Mare de Déu de la Roca.

La construción original del santuario seremonta a últimos del siglo XII y primeros del siglo XIII. En un principio, fue un castillo feudal del que se conservan restosde las antiguas construciones como la muralla, que se puede ver a la izquierda según se entra en el recinto del Santuario.

Las fechas de 1655 que podemos ver encima del arco de piedra roja, a la derecha de la fachada de la ermita y la del año 1786 encima de la puerta actual de entrada a la misma, nos confirman el hecho de que en el transcurso de los siglos y motivado por muchas peregrinaciones que se hacían incluso desde los pueblos vecinos, fuera necesaria la ampliación de la primitiva iglesia.

A lo largo de los siglos han ocurrido muchos acontecimientos, alguos de los cuales están relacionados directamente conla Ermita. Podemos recordar el hecho del día 13 de Junio del año 1811, cuando un grupo de soldados franceses saquearon y quemaron la ermita.Todo se convirtió en una inmensa hoguera.

Este hecho fue una represaliapor el general francés Suchet, por el ataque de un grupo de soldados españoles entrelos que se destacaban uns vecinos de Mont-roig a un comboy de aproviosionamiento de veinte mulas cargadas con sacos de arina que escondieron en una cueva de la montaña de la ermita y que estaban destinados alas tropas de Napoleón que habían asediado la ciudad de TARRAGONA.

Acabada la guerra del francés, el Santuario fue reconstruido. Durante la guerra civil española, exactamente el día 27 de Julio de 1936, un grupo de hombres de Mont-roig subieron a la Ermita y sacaron fuera todas las imágenes, sillas, bancos y la Imagen de la Virgen que se había librado del saqueo de los franceses e hicieron una hoguera en la misma plaza, quedando todo reducido a cenizas. Acabada la guerra, el pueblo de Mont-roig volvió a reconstruir su Ermita, empezando por colocar una nueva imagen de la Virgen, fiel reproducción de la anterior. Esta nueva imagen fue robada en el año 1979.

De nuevo se hizo otra reproducción por medio de una suscripción popularen el año 1980 y es la que actualmente se venera.

La Ermita está regida por un patronato que se ocupa de su reconstrucción y conservación, gracias a los donativos de entidades oficiales y de todo el pueblo de Mont-roig.
 
 

Leyenda del rey moro

Se cuenta de que un rey moro subió a la Ermitacon su caballo. Subió hasta la hermita de San Ramón robando la lámpara de plata que allí había. También robó las joyas de la Virgen, mientras estaba robando se desató una gran tempestad con tremedos rayos y truenos. El rey montó en su caballo llevando consigo todo lo que había robado, pero el caballo asustado por los rayos y truenos que no paraban, se desbocó, cayendo conjuntamente con el rey en un barranco donde murieron. Se conoce este lugar por "la bajada del rey moro", donde se pueden ver todavía las huellas del caballo.

Hay quién dice también, que todavía se puede ver la silueta del rey moro y la de su caballo al otro lado del barranco, a través de las hierbasquelo cubren.

 
 

                                         Goigs a Lloança

A la Madre de Déu de la Roca venerada en Mont-roig del Camp
Socorreu a qui us invoca
Sens tardar, Verge Sagrada;
Siau la nostra Advocada,
Verge Santa de la Roca..

Roca sou del Cel tallada
per mans de L´ Esperit Sant,
sobre de Mont-roig posada
en aquest temple tan sant;
puig teniu poder bastant
socorreu a qui us invoca:
siau la nostra advocada....

La Pedra, que el món sosté
de tal Roca fou tallada,
responenta l´Ambaixada
quan l´Angel Ave us digué;
respongueréu amb gran fe:
ser Esclava a mi em toca:
siau la nostra Advocada....

3.-Tal Roca mai fou partida
del pecat original,
sinó que fou elegida
per Mare d l´Eternal;
tal nit com la de Nadal
dareu fruit a vostra Soca:
siau la nostra Advocada..... 

4.-Resteu Roca molt sencera
abans i aprés de parir,
com el sol per Vidriera
passa sens haver d´obrir,
vingueren-vos a oferir
els tres Reis no poca cosa:
siau la nostra Advocada....

5.-En la Santa Passió
fóreu Vós Roca molt fort,
tenint el Fill a la mort
per nostra Redempció,
procureu salvació
al pecador que us invoca:
siau la nostra Advocada....

6.-Sent el Fill ressucitat,
primer se us va descobrir
en el Cos Glorificat,
com claramet es pot dir;
veiem, que el sol a l´eixir
primer a la Roca toca:
siau la nostra Advocada....

7.-En eixa Roca assentada
us trobaren, Verge Pura,
per nostre bé davallada
d´aquella suprema altura;
isca de tota tristura
el pecador, que us invoca:
siau la nostra Advocada....

Socorreu a qui us invoca
Sens tardar, Verge Sagrada;
Siau la nostra Advocada,
Verge Santa de la Roca.
 
 

Preguen






Feu, si us plau, o Déu omnipoten, que els vostres fidels que posen la seva joia en el nom i en el patrocini de la Mare de Déude la Roca, es mantinguin ferms en la Fe i estiguin encesos d´Amor.

Per Crist, Senyor Nostre. Amén.