El Centre Catòlic i l'Agrària | ||
![]() |
||
IGNASI MARTÍ ESTRADA
|
![]() |
![]() |
![]() |
||
1SOLÀ 1998, pàg 331-333. 2Segons BERTRAN 1989, pàg 13, el 1900 hi havia 2.643 habitants, el 1910, 3.141 i no s'arriba a sobrepassar els 4.000 fins el 1933. 3SALCEDA 1988, vol. 1, pàg 63-64. 4Hi ha referencies orals que podrien fer pensar que el Centre Catòlic era conegut popularment com a Café del Manso."El Carnaval", Full divulgatiu de cultura tradicional i popular de Cambrils núm 1. 5QUINTANA 1932, pàg
65. 11Op.cit.9 14Entrevista
a Josep M. Estrada (membre de la junta de la Congregació de Maria
Immaculada i St. Lluís Gonçaga). Un any es va anunciar que
se sortejava un fregaplats i un cop venuts els tiquets va resultar que
no era res més que un gat que van agafar del carrer.
|
La formació de l'Estat liberal espanyol fa que a partir de mitjan
segle XIX es consumi una transformació de la societat burgesa catalana
que comportà canvis que van incidir en el món de l'associacionisme
del moment. Aquest nou model d'associacionisme burgès presenta
tant un interès per l'esbarjo i les festes com una voluntat educadora
-davant les mancances de l'Estat en aquest tema- o, en altres casos, transmissora
de missatges ideològics1. És
en aquest context que a Cambrils, tot i no ser un important nucli urbà,
també apareixen diferents exemples acreditatius d'aquesta nova
forma de sociabilitat burgesa2. El lligam del Centre Catòlic d'Obrers amb d'altres entitats que
professaven aquest proselitisme religiós es palesa amb l'organització
per part de la Congregació de la Immaculada i Sant Lluís
Gonçaga de diferents activitats al local de la societat. El 1914,
el 1918 i el 1930 van organitzar unes tómboles benèfiques
en el decurs de les quals va actuar la banda de música local Armonia
del Camp5. Les projeccions de cinema mut al Centre Catòlic anaven acompanyades de tot tipus de comentaris o de la lectura de textos en veu alta per part del respectable -cal fer esment que el 1910 a Cambrils hi havia un índex d'analfabetisme del 49%-10. A més, cal afegir-hi que la censura religiosa es podia excercir de forma directa, com ens ho demostra el testimoni que ens diu: "La mà de mossèn Pere, vicari del poble, si era necessari, censurava l'objectiu del projector en aquells trossos de pel·lícula on algun actor gosava fer un petó o una carícia" acció que era contestada per multitud de crits i xiulets. A finals de la dècada dels anys 20, el Centre Catòlic va encarregar la filmació d'una pel·lícula que tractés diferents aspectes de la vida del poble i de l'entitat que es va projectar de forma repetida al local del carrer de Sant Plàcid11.
En aquests anys l'Església estava fortament arrelada a la societat cambrilenca, situació que es va trencar amb l'adveniment de la República el 1931 i que va suposar un distanciament de les noves autoritats locals republicanes amb l'estament religiós15. És en aquest moment que, davant el laïcisme oficial de la República i l'anticlericalisme existent, el Centre Catòlic decideix canviar-se el nom pel d'Unió Agrària16. Això només era una operació de maquillatge sense intenció de variar massa l'activitat que havia dut fins aleshores. La nova entitat, constituïda el 10 de gener de 1932, es declarava defensora de la propietat, de la causa de l'ordre i dels ideals autonomistes, i es mantenia adherida a la Lliga Autonomista de Cambó. L'Agrària -nom amb el qual serà més coneguda- es defineix de "la tradició, la família i inspira la seva actuació social i moral a les doctrines de la religió católica". Curiosament des del més de juny de 1931, l'aleshores encara Centre Catòlic tenia uns veïns força oposats a la seva ideologia, perquè al costat mateix, al núm 22 del carrer de Sant Plàcid, s'hi va instal·lar la Unió Republicana, coneguda popularment com El Polvorín, societat que defensava els ideals republicans i que esdevindrà el centre neuràlgic del moviment d'esquerres a Cambrils. L'Agrària tenia una secció d'assegurances d'animals i va mostrar una especial dedicació en el tema de les propietats agrícoles. Els seus socis també podien constituir una mutualitat als efectes de la llei d'accidents aplicada a la indústria i a l'agricultura. El seu primer president fou Josep Grau Roig, amb Joan Ardèvol com a tresorer17. L'activitat cinematogràfica així com la lúdica no es va aturar i s'han conservat programes de mà de les pel·lícules que es projectaven, entre les quals hi ha títols com: Y el mundo marcha, Hombres de hierro, Amantes, El remolque o Más allá de la sierra18. Però tot va acabar amb el cop militar del juliol de 1936 i la consegüent Guerra Civil, que va comportar una radicalització de les autoritats republicanes: un centre dretà i conservador, partidari d'un partit com la Lliga Autonomista, que col·laborava amb els colpistes, tenia les hores comptades. La societat va ser dissolta i el local va ser expropiat per ERC19. Aquesta situació va durar fins a l'estiu de 1938, quan, en un dels bombardejos de l'aviació feixista que va patir la població, el local de l'Agrària20 i el Polvorín van quedar destruïts. Desapareixen així dos dels centres socials més actius i emblemàtics d'un període tan fructífer en el moment associatiu com va ser el primer terç del segle XX21. El Nuevo Estado franquista instaurat posteriorment tenia com a objectiu eliminar tot l'associacionisme lliure i a Catalunya qualsevol indici de catalanitat era vàlid per il·legalitzar l'entitat22. En el cas de l'Agrària potser ja no va caldre el decret que de ben segur hauria eliminat una entitat vinculada a un partit regionalista com era la Lliga Autonomista23 a causa de la desaparició física del seu local, encara que això si n'evitava la reestructuració. Així, de cop, es posava fi a la llarga i intensa activitat del Centre Catòlic d'Obrers, l'estudi del qual és indispensable per conèixer i entendre la societat cambrilenca d'aquells anys.
21Un informant local assegura que l'avió bombarder ja marxava de la població quan un il·lús guia situat al terrat de la casa que hi ha entre el carrer Immolats del Setge i el passeig La Salle va intentar abatre l'aparell amb el seu fusell. L'avió va fer mitja volta i en intentar tocar el tirador va llançar tot un seguit de bombes seguint tot el carrer de Sant Plàcid en direcció a la riera d'Alforja. 22SOLÀ 1996,
pàg. 11-19
|
|||
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
|
Arxiu Històric de Tarragona Arxiu Històric del Centre d'Estudis Cambrilencs |