QUARESMA | ||
40 dies de penitència, austeritat,
recolliment i oració
|
Il·lustració extreta del Costumari
Català de Joan Amades |
De la mateixa manera que Carnaval no s'entén
sense la Quaresma, aquesta tampoc pot ser entesa sense la Setmana Santa
i la Pasqua, el moment més important del calendari litúrgic
cristià. La Quaresma esdevenia moment d'austeritat i penitència
després dels excessos i pecats del Carnestoltes, finalitzat ja
el seu regnat el dimarts amb la seva mort i enterrament. L'endemà,
Dimecres de Cendra, comença la Quaresma, i ho fa amb les paraules
"pols ets i en pols et convertiràs" dites pel sacerdot
mentre realitza el senyal de la creu al front, ritus clarament identificador
del període que comença, marcat antigament per la reflexió
i la serietat que feren sorgir del poble expressions com aquesta, que
podem trobrar en diferents publicacions: Carnestoltes quinze voltes Ens adonem que el viure la Quaresma d'una determinada manera, no només
implicava als més creients, que evidentment sempre ho han viscut
amb més convicció, sinó que també als escèptics
en qüestions de religiositat, els quals respectaven l'abstinència
de carn pels divendres de Quaresma, anaven a missa com a mínim
un cop a l'any o participaven en la preparació de les processons
de Setmana Santa dins les diferents congregacions. Els més devots
participaven en els sermons de temàtica quaresmal i, per exemple
els membres de la Congregació Mariana, assistien als excercicis
espirituals les primeres setmanes de Quaresma. També era força
practicat el resar el Rosari amb família després de sopar:
"...apagàvem el llum i amb un llum de ganxa davant del
foc es resava el rosari, quan va vindre la televisió i la ràdio
es va perdre", segons afirma un informant.
A partir del Dimecres de Centra i durant la Quaresma, sobretot els diumenges
o per Sant Josep, era obligat fer el compliment pasqual, precepte religiós
que manava als fidels anar a combregar i confessar-se una vegada, com
a mínim, durant l'any. S'aprofitava el temps de Quaresma per acomplir
aquest precepte, sobretot els homes. D'això se'n deia anar a
fer creu. Un cop el fidel havia complert entrava a la sagristia on
el capellà o l'escolà prenia nota del seu nom en un registre.
El primers dimenge de Quaresma era quan a molts locals socials del poble,
d'abans de la Guerra Civil, celebraven el Ball de la Pinyata (o
també dit de la Pinyeta). A la vila es feia a La Cadira
i a L'Agrària, i, a
la platja, primer a cal Gatell i després a la Sala del
Pòsit. Era un ball molt peculiar: el ballador demanava a la
noia per ballar el Ball de la Pinyata. Al mig de la sala hi penjaven
una o dues cistelles, una per a casats, i una altra, per a fadrins. De
cada cistella hi penjaven unes cintes en les quals els organitzadors del
ball hi lligaven un obsequi (una figureta, una pastilla de sabó,
etc...) A la mitja part els nois eren cridats i anaven a buscar la seva
balladora la qual estirava una cinta. D'entre aquests regals podia sortir
la toia, que era el regal més especial. El fet de ballar
no comprometia a res a la parella. En algunes cases no permetien l'assistència
a aquest ball perquè es feia dins la Quaresma i era considerat
un esbarjo massa alegre.
|
|||||
Plats de Quaresma Aquests plats es cuinaven amb els productes permesos durant la Quaresma i típics de l'època. Alguns han perdurant fins a l'actualitat. - Escudella fresca - Bacallà a la cassola - Bacallà amb patata - Bunyols de bacallà amb all i julivert - Bunyols de cigrons - Cigrons al forn - Bunyols de ceba - Truita d'espinacs - Espineta - Sardina de la costa - Bunyols de vent |
Les prohibicions alimentàries són els preceptes més
coneguts i característics de la Quaresma. La família, els
col·legis religiosos i els sermons previs eren els principals difusors
de les prohibicions, però en darrer terme i en alguns casos l'abstinència
de menjar carn era una opció personal. Els informants no són
massa precisos amb el significat del dejuni i l'abstinència. Per
una banda s'entèn que no complir els preceptes era falta o pecat
i que després calia confessar-se. Un informant afirma: "...deien
que era pecat, però t'ho creus o no t'ho creus". Si es
transgredia la prohibició. Per altra banda, el sentit de l'abstinència
era el sacrifici i la penitència que preparava l'arribada de la
Setmana Santa.
Les butlles eren uns documents que es compraven a l'església als inicis de la Quaresma per poder menjar carn i derivats en els dies d'abstinència. En aquests fulls hi anaven impreses tota mena d'explicacions sobre la Quaresma i la Setmana Santa. Es van utilitzar abans de la Guerra Civil i van minvar el seu ús a partir de la dècada dels quaranta. També se les coneixia com a les Butlles de la Santa Creuada. No tothom les podia comprar; alguns informants diuen que s'entregava la voluntat, però en altres casos recollim que valien des de pocs cèntims fins a una pesseta abans de la guerra i després, de 5 a 25 pessetes, segons unes categories. La majoria preferien abstenir-se de la carn perquè de fet l'economia d'aquells temps no permetia menjar-ne gaire. Podem parlar de dos tipus de compradors de butlles. Primer els que tenien una fe molt arrelada, on la butlla era un donatiu per a l'església i permetia menjar carn, però de fet aquest benefici no era utilitzat. Per altra banda hi havia famílies benestants que es podien permetre la despesa estraordinària de comprar-les i menjar carn. En aquest cas, la butlla era signe d'ostentació i motiu de comentari popular. Recollim que alguns fidels consideraven les butlles com "un cuento i una ridiculesea". El fet de pagar uns diners per estar dispensat d'un precepte religiós era motiu de discussió i crítica per part d'un sector de la població, o fins i tot dins el nucli familiar. |
|||||
La versió més
estesa de la cançó d'anar a serrar la vella és la
següent: |
Serrar la vella era una activitat que antigament realitzaven grups
de xiquests per una banda, i grups de xiquetes, per una altra. Aquests,
agrupats en colles de 5 o 6 i proveïts d'un cistell, un boscall i
una serra o xorrac, passaven per les cases del poble, preferentment per
les cases dels parents i veïns, per demanar a la mestressa de la
casa si volien que els serressin la vella. En el cas de resposta
afirmativa, els xiquets amb els estris ja esmentats, començaven
a serrar el boscall mentre cantaven una cançó de melodia
enganxadissa, que hem pogut recuperar amb diverses versions i variacions
lingüístiques.
La Quaresma no només era una preparació espiritual per Setmana Santa i Pasqua. Esdevenia també el moment de prepara els actes i celebracions més importants del calendari litúrgic. A la parròquia de Sant Pere, el tercer diumenge de Quaresma, es reunien els membres (tot homes) de la Congregació de la Puríssima Sang. Decidien per sorteix qui portaria la imatge del Sant Crist durant la processó de Divendres Sant i els dos acompanyants. A la parròquia de Santa Maria era el Diumenge de Passió, una setmana abans de Diumenge de Rams, quan els membres de la Congregació de la Puríssima Sang d'aquesta parròquia realitzaven el mateix sorteig. Actualment, les dones membres de la Cofradia dels Dolors de la Parròquia de Santa Maria, es reuneixen el divendres abans de Diumenge de Rams, dia de la Mare de Déu dels Dolors i anomenat Divendres de Passió. Una informant ens comenta que "Va durar una temporada que va ser molt maca la Cofradia dels Dolors. Divendres de Passió anaven totes a missa, pagaven les quotes i sortejaven els dies de la Marededeueta dels Dolors, tres mesos en una casa, tres mesos en una altra". Aquesta imatge avui en dia encara és present a torns per les cases de les cofrares. També actualment la Cofradia dels Dolors realitza el mateix Divendres de Passió el sorteig de les persones que portaran el pendó durant la processó de Divendres Sant. Una altra de les preparacions que es feia era, abans de la Guerra Civil, l'assaig de les caramelles. Durant la II República a totes les societats del poble hi hagué caramelles: La Cadira, El Polvorí i l'Agrària. Les caramelles es cantaven, en aquella època, el Dissabte Sant al vespre i servia per recollir aliments que es menjaven en colla el Dilluns de Pasqua. Sembla ser que per les ganes que tenien els caramellaires de fer una bona actuació havien de començar a assajar molts dies abans, tot i que fos Quaresma i com ja hem dit, no era ben vist. Tot i això, les caramelles tenien llicència i es constituïren en grups estables que practicaven el cant coral. |
|||||
El Diumenge de Rams acaba
els quaranta dies de Quaresma i dóna pas a la Setmana Santa. Aquest
dia té lloc l'acte litúrgic de la benedicció de rams.
Actualment una gran quantitat de creients s'aplega al voltant de l'Ermita
de la Mare de Déu del Camí, a la Parròquia de Sant
Pere i a l'església de Santa Maria de Vilafortuny per commemorar
l'arribada de Jesús a les portes de la ciutat de Jerusalem |
L'element protagonista del Diumenge de Rams són les palmes i els
rams. Actualment dos tallers mantenen viva, al nostre poble, aquesta tradició
artística derivada de la cistelleria, i que ha estat transmesa
de pares a fills. Malgrat la dificultat per concretar el període
històric on sorgí l'art de la palma a Cambrils, tenim referències
sobre l'existència d'un petit taller a mitjans del segle passat.
en un dia no establert, tal com passa amb la pàssia (palma
més elaborada portada pel mossèn). Serà, precisament,
de cremar la pàssia i una mica de llorer d'on sortirà
la cendra que serà utilitzada per fer-ne la imposició el
dimecres de cendra. En el cas dels rams de llorer, les fulles eren aprofitades
per a cuinar. Avui som sant Diumenge Amb motiu de l'acte de benedicció de rams, sempre hi havia algú que estrenava una peça de roba aprofitant el bon temps, però el que es feia més sovint, era renovar el calçat de la canalla. Actualment, la gent aprofita aquest acte per canviar la muda d'hivern a estiu tot i que a vegades el temps no hi acompanyi.
|
|||||||||
|
|||
|
|
|||
|