_La Pantalla
Animada · 2004 |
![]() ![]() |
||
_Agenda >_ Curts de la història del cinema d’animació | |||
_____________ VVAA | |||
_____________Dc.01 des · 20:00h · Gratuït · Auditori Caixa Tarragona | |||
Tesoro
escondido Divertit i ‘picant’ curtmetratge de principis del segle XX. Les imatges són una mica pujadetes de to, sense arribar a la pornografia. Ja des d’un principi es feien presents les diferentes utilitats del cinema. Tot un tresor de la història del cinema i de l’animació per adults.
França. 1926 Wladislaw Starevich va inventar les pel·lícules de ninots l’any 1910 i va realitzar gairebé 50 obres fins a la seva mort l’any 1965. Totes eren dirigides inicialment a un públic infantil, però molt més grotesques, tant en personatges com en situacions, i intenses del que avui considerem “apte per nens”. Aquesta història explica les aventures d’una rata que va a visitar als seus amics a la gran ciutat i les seves escandaloses històries al llarg del viatge. Aquest és un sorprenent curtmetratge que enmarca a l’animador Starewicz dins de la història de l’animació. Passen tantes coses coses que és difícil desciure-la. Bàsicament les rates intenten fer una festa, però és interrumpuda per un gat que intenta caçar-les. Les rates ballen, mengen, beuen, condueixen… és una bojeria.
França. 1928 Una crítica burlesca i sofisticada sobre la varietat dels géneres. El curtmetratge institueix una divisió racial en el fet de l’amor, amb un cupido blanc i un altre de negre que competiexen entre ells. Els tres protagonistes d’aquest romàntic maldecap són mascotes que satiritzen a Tom Mix, Charlie Chaplin, i Mary Pickford.
EEUU, 1932-1934 Títols: - Betty Boop en el circo El personatge d’aquesta curiosa vampiresa neix de manera totalment espontànea tal i com la coneixem avui en dia. En un principi el seu creador Grim Natwick havia dissenyat la història sobre dos gossos i les seves aventures, un d’ells va evol·lucionar i va donar forma a Betty Boop, tal i com la coneixem avui en dia. L’altre personatge va passar a ser Bimbo, el gosset enamorat de Betty. Max
Fleisher la va considerar com una barreja explosiva entre En plena guerra entre EEUU i Japó als anys quaranta els militars nord-americans van acollir a Betty com la seva heroïna, acompanyant-los en les tires cómiques i en les pel·lícules que passaven als cuartels, per això en alguna ocasió l’anomenaren la “núvia d’Amèrica” durant la Segona Guerra Mundial. Betty mai va ser especialment ben vista per la sensura, que en més d’una ocasió va acusar-la de massa atrevida en les seves manifestacions més “vamp”, i la convertí en cangur o mestre. De totes maneres el que no va perdre va ser el fet d’envoltar-se d’alguns dels màxims exponents de la música jazz, com Louis Armstrong o Cab Calloway. El carácter del dibuix animat, així com el de l’actor viu, podrien estar simultànemanet en el moviment, l’activitat viva va ser fotografiada primer i es va trans-projectar en un marc a sobre d’un plat de vidfre. Les cèl·lules de l’animació es van posar damunt del vidre i es va fotografiar cada part de la successió del moviment amb un altre càmara de filmar pel·lícula. Max Fleisher inventà així el rotoscopi. Au Feu! Japó, 1967 Els primers dibuixos animats a color no van aparèixer fins al 1955. El futur de l’animació japonesa depenia de l’adopció dels estils d’occident, però els artistas independents mai van desaparèixer. Un exemple és Yoji Kuri, el primer animador japonès en aconseguir renom internacional en els festivals dels anys 60 y 70. Aquest curt ens farà fer un salt al principi del manga. |
|||
Text: David Aragonés (cinemanimat@tinet.org) | |||
... |
|||
Tornar
enrere![]() |
|||