EL DOMINI .CT PER A INTERNET

Tema del Xat del dijous 5/12/96

El text ha estat redactat per Ricard Vaqué. El debat comptarà amb la participació de Carles Gascón (co-fundador de l'ISO-CAT) d'una banda, i Ricard Vaqué i Josep Payo (ànimes del domini-ct.org) d'una altra.

"A Internet no existeixen les fronteres. La navegació pel ciberespai no exigeix passaport. Els estats es desdibuixen i les cultures, les persones i les entitats prenen el relleu que els era natural. Al món dels àtoms, seguirem sent espanyols mentre la Constitució ens ho ordeni, però al món dels bits podem optar per ser súbdits virtuals del nostre país.

Per això sol.licitem als Governs de Catalunya i de l'Estat espanyol que promoguin urgentment l'homologació de l'identificatiu universal català sota l'abreviatura .ct a les llistes d'estandarització ISO/DIN 3166 de codis per a la representació de noms de països"

--------

L'any 83, davant el'inesperat creixement de la xarxa Arpanet -embrió de l'actual Internet-, es va decidir ramificar el sistema de denominació d'adreces, creant-se el que avui coneixem per DNS (Domain Name System).

El DNS afegia unes lletres al final d'aquestes adreces: el domini (TLD o Top Level Domain), i s'estructurava en dos grups diferents:

- Els dominis temàtics

- Els dominis territorials

El domini temàtic consta de tres lletres (com, org, gov, mil, net, int) i ens parla del tipus d'activitat o àmbit en que s'adscriu aquella entitat.

El domini territorial consta de dues lletres i, en principi, pretenia fer referència al lloc on està ubicat aquell servidor.

Evidentment, l'esperit globalitzador d'Inet va trencar l'esquema del domini territorial, atès que no té massa importància el lloc on s'ubiqui el servidor. Tanmateix, aquest tipus de domini s'ha implantat de forma important i és el que s'atorga per defecte.

Sigui com sigui, el cas és que, ara per ara, un ciutadà espanyol està sota el domini .es encara que resideixi a les Canàries o a Ceuta (continent africà).

Observem que, en canvi, un ciutadà francès pot disposar de 5 dominis diferents: la Guiana, la Polinèsia, els territoris del sud i les àrees metropolitanes estan sota dominis diversos.

I aquest no és un exemple aïllat. De fet, hi ha molts dominis que corresponen a una regió, i no a un estat (és paradoxal el cas del Nepal, un país que té el govern a l'exili, que està sota el control d'una dictadura que prohibeix l'accés a Internet -el xinès-, però que disposa d'un domini propi.

Per tots aquests motius, el 14 d'octubre, varem decidir iniciar una campanya en favor de l'obtenció d'un domini específic per a la comunitat catalana, que va prendre forma en una pàgina web:

http://domini-ct.org

Més de 1000 internautes d'arreu del món s'han adherit ja a la proposta, mitjançant el formulari d'adhesió d'aquesta web.

La intenció és, doncs, aconseguir difondre el nostre signe (.ct) arreu de la xarxa, per comptes de difondre, com ho estem fent ara, unes lletres amb les què no ens sentim identificats (.es)

Però hi ha tot un seguit d'aspectes que encara cal aclarir, definir...:

-Perquè discutim sobre un domini territorial si abans hem afirmat que Inet no té fronteres?

-Perquè discutim sobre un domini de 2 lletres si ben aviat es farà necessari establir dominis de 4 o més lletres?

-Perquè no sol.licitem un domini per a tots els Països Catalans?

-Què és exactament la comunitat virtual catalana? Podem trobar una definició? És necessari trobar una definició?

-Quina utilitat pot tenir un domini CT? Perquè CT i no CAT?

-etc.

Ricard Vaqué 5/12/96