Els circuits entre refugis

 

Un cop passat l’estiu, i degut a la quantitat i qualitat de les sortides que hem fet pel Pirineu, Prepirineu, i Sierra Nevada, Camí dels Bons Homes, Carros de Foc, Cavalls del Vent, Ports de Beseit, Pica d’estats, Veleta, Mulhacén, etc., parlar de qualsevol d’ells pot semblar de babaus, per això crec millor fer un resum, al temps de donar la meva opinió, una opinió molt personal si es vol, d’aquests “Circuits entre Refugis”.

 

En primer lloc, dir que el primer d’aquests circuits es va fer ó crear cap allà l’any 1987, ¿Que creieu què era més nou?, doncs no, ho sento. Si bé, com moltes de les coses del nostre país, se’n varen assabentar abans a l’estranger que a casa nostra, doncs sembla ésser que el primer dels circuits coneguts popularment va ser “Carros de Foc”. Un circuit pel Pirineu, d’uns 70 quilòmetres i que uneix 8 refugis, superant els 9000 metres de desnivell acumulat, amb unes magnifiques panoràmiques dels llacs, estanys i boscos del Parc Nacional de Sant Maurici i Aigüestortes. Va fer autèntic furor a Amèrica. Clar que els americans ho envaeixen tot, com en són tants...

 

No va ésser fins ara fa dos anys, al 2003, que es va donar a conèixer el segon dels circuits, podríem dir si fem cas a la seva popularitat, “Els Cavalls del Vent”. Ideat al prepirineu, fa el tomb a tot el Parc Natural del Cadí Moixeró, la distància a recórrer en aquest cas és de 97 quilòmetres, amb 10.000 de desnivell acumulat. En aquest cas, res de llacs. Però el contrast dels paisatges, i les panoràmiques a banda i banda del Cadí-Moixeró son d’allò més macos, clar que per refrescar-se tant sols ens queda el Torrent dels Empedrats, un lloc encisador una mica abans d’arribar al Refugi de St Jordi, i el Riu Bastareny, un cop hem passat el poble de Gréixer.

 

En quant als 9 refugis, la meva impressió es que estan una mica per damunt dels dels “Carros”, si bé algunn d’ells encara té moltes mancances. Però la quantitat de gent que hi pernocta és menor, els menjadors i dormitoris son més espaiosos i el tracte és més humà.


Abans he dit “el segon per popularitat”, perquè quan es fan aquests circuits reps notícies de coses que desconeixes, és a dir, hi ha un intercanvi d’idees i coneixences, i així ens hem assabentat de dos circuits fins aleshores desconeguts, però que es veu que ja duien força temps practicant-se popularment: El Comadevaca i el dels Tres Refugis

 

Darrerament, i de casualitat, hem captat la notícia de que se’n està preparant un de nou que s’inaugurarà el proper estiu (2005), és “La Porta del Cel”. Però “qui no corre, vola”, i molts estan al dia del que es fa i que es farà; ja he tingut contactes amb gent que aquest estiu ja l’ha fet. No sense problemes i marrades, i duent un GPS, doncs el circuit encara no està marcat amb pintura.

 

El circuit, d’uns 70 quilòmetres, recorrerà 4 refugis i passarà pel cim més alt de Catalunya. Els refugis seran Certascan, Braus, Pinet i Vall-Ferrera. I el desnivell acumulat serà de 10.000 metres. Des de aquestes línies ja us dic ara, que aquest serà un dels circuits que proposaré fer l’any que bé, a veure si ens hi apuntem tots i així fem el grup mes nombrós de tots els que han trepitjat el Pirineu.

 

Particularment, crec que l’èxit aconseguit per aquests recorreguts és pot comparar amb l’èxit obtingut per les “Vies Ferrades”; són articles nous que donen més possibilitats a un tipus de gent a la qual la muntanya els hi feia molt de respecte. En el cas dels circuits, afavorint l’anada a la muntanya a quasi tothom i amb grup, no tenint que patir les conseqüències ni passar per una preparació tan exhaustiva com la necessària per fer el cim com a meta final, poguent, al mateix temps, descansar al final de cada jornada amb més o menys comoditat. En el cas de les Vies Ferrades, apropen a personal que no ha fet mai l’escalada en roca a aquest món, ja que es pot fer sense massa preparació física i tècnica prèvia, al mateix temps que es té la sensació d’un grau de seguretat molt elevat, ¿o no?.

           

Joan Marquès

 


Sumari

 

Butlletins

 

Pàgina principal