El camí de Sant Jaume en BTT

El dimecres 2 de juliol, sis integrants del Club Ciclista El Morell, vam començar a fer “El Camino de Santiago” en bicicleta tot terreny, amb les alforges plenes de tot el material necessari, vam fer el Camí des de Roncesvalles a Santiago, en 8 jornades fent un total de 804 kms. i unes 48 hores damunt la bici.

Vam començar a Roncesvalles, un petit poble de Navarra, al costat mateix de França.  A partir d’aquí, el camí té el nom de “El Camino Real Francés”.  Seguint les fletxes grogues, no té pèrdua, el 1r. dia vam fer 50 kms., havent pujat el alto de Mezquiriz (960 m.) i  el alto del Erro (801 m.) fins arribar al l’alberg de Cizur Menor (Pamplona).  El 2n. dia només sortir, vam pujar El Alto del Perdón (780m.), vam passar per Puente la Reina, és aquí on s’ajunta el Camí que ve de Somport, tot seguit vàrem fer unes quantes pujades més fins arribar a Navarrete (Logroño) fent un total de 112 kms.

El 3r. dia vam pujar el Alto de San Anton (715 m.) vam passar per Santo Domingo de la Calzada i també vam pujar el Alto de la Pedraja (1165 m.) i el Alto de Atapuerca (1050 m.), després de fer 129 kms. arribarem a Rabé de las Calzadas (Burgos).  El 4art. dia es va fer per les planúries de Castilla, només es va pujar el Alto de Mosterales (920 m,) fent un total de 156 kms fins arribar a Mansilla de las Mulas (León). El 5è dia era un dels més esperats: pujar el punt més alt del Camí “La Cruz de Ferro” (1505 m.) i la tradició diu que tiris una pedra, portada de la teva terra, cosa que vam fer; es va acabar el dia a Ponferrada, havent fet 126 kms.

El 6è dia també molt esperat, vam entrar a Galícia pujant el port més temut per tots: El Cebreiro (1320 kms.) amb rampes que superen el 17% de desnivell i 8 kms de pujada, vam arribar a l’hora de dinar, per la tarda dos ports més: El Alto de San Roque (1275 m.) i el Alto del Poio (1330 m.), però no tant durs com el primer. Vam arribar a Triacastela (Lugo) després de fer 85 kms. El 7è dia: les “Correidoires” (senderons de puja i baixa, on a més es tenia d’anar en compte de no xafar les deposicions de les vaques), es va pujar El Alto de Riocabo (870 m.), San Silvestre ( 530 m.), Peruscallo (670 m.), Couto ( 660 m.), Ventas de Narón ( 710 m.).  i és aquí on la mala sort del viatge va aparèixer: un dels components, en una caiguda, es va trencar la clavícula. El varen curar a l’ hospital de Lugo i el altres continuarem el Camí fent aquest dia 88 kms. a Melide ( A Coruña ). L’últim dia es varen fer 55 kms. fins a Santigo de Compostela.

A l’arribar, i com mana la tradició, davant la Catedral, a la plaça de l’ Obradoiro, es va xafar la Pedra, on marca que l’ UNESCO, l’ any 1985 concedí al Camí la Distinció de Primer Itinerari  Cultural Europeo, Patrimoni de la Humanitat.( La història del Camí comença l’any 1122, quan el Papa Calixto II, va concedir a la Ciutat de Santiago el lloc per guanyar-se el jubileu, i el anys en que el 25 de juliol caigués en diumenge declarar-lo Any Sant Compostelà)

Després es va seguir el ritual, tal com mana la tradició: Anar a  la Casa del Dean, on es porten les Credencials del Peregrino, amb tots els segells que han posat els llocs per on s’ha passat, és aquí on es lliura la Compostelana (un document en llatí on figura que s’ ha fet el Camí), després en segon lloc es passa a la Catedral i després d’admirar el Pòrtic de la Glòria, s’entra a dins, on es posen els 5 dits de la mà al pilar que hi ha al mig, donar dos cops de cap a la figura del davant, demanant un desig, per després anar darrera l’altar i passar a abraçar al bust del Sant Apòstol.

Els sis ciclistes que realitzaren el “Camí” foren:  Josep Mª. De Miguel (47 anys), Lluís Garriga (46 anys), Josep Mauriz (43 anys), Sisco March ( 42 anys ), Anton March ( 38 anys ), i Xavi March ( 34 anys).