11è Tomb de tardor a la vall del riu Brugent (Muntanyes de Prades)

Dates: dissabte 7 i diumenge 8 de novembre de 2009

Participants (19): Susana Álvarez, Joan Aubia, Meli Carrilero, Toni Coll, Lluís Díaz, Alícia Domínguez, Marcel Fortuny, Joan Gassol, Encarna Hidalgo, Pilar Hidalgo, Pili Inostroza, Alba López, Aleix López, Antonio López, Josep Mariné, Cinta Prats, Dani Ros, Amèlia Salvat,  Joan Sentís.

Itinerari dissabte: Mont-ral – PRC20 – Farena – La Bartra – Rojals – El Pinetell – la Riba.

Hores totals: 9,30     Km aprox.: 19

Sortim de Mont-ral a les 8 del matí del dissabte amb temperatura baixa i prenem el PRC20 en direcció Farena que baixa entre bosc. Passem vora el mas d’en Verd amb vistes a la Cadeneta i la Mola d’Estat. Arribem a Farena i parem a la font per fer una breu esmorzar. Comença a tapar-se el cel i a bufar el fort vent que ja estava anunciat. Agafem el sender que puja a la vall del riu Sec i després a la Bartra. Els núvols negres passem ràpid i deixen escapar algunes gotes que ens obliguen a treure les capelines. Resseguim el barranc de la Baridana i més endavant pugen per un sender dret i obac que remunta el barranc del Bernat Sec, amb espècies caducifòlies que omplen el bosc de color. Sortim als plans conreats, el vent ja és un vendaval i en poca estona som a Rojals.

passant per Farena

colors de tardor al barranc del Bernat Sec

Ara iniciem la llarga baixada a la Riba. Una pista ens porta cap el mas d’en Marc on ens aturem a dinar, ocasió en que el plugim aprofita una altra vegada per deixar-se notar. La ràpida baixada entre bosc pel coll de Mediona fa que arribem d’hora al nucli del Pinetell, pedania de Montblanc, on fem una breu aturada per visitar la seva bonica plaça. Uns trams de pista i una altra baixada dreta ens transporten al fons de la vall del riu Brugent a l’alçada del Molí de Figuerola. Només ens resta seguir la carretera i arribar a 2/4 de 6 de la tarda al refugi on passarem la nit. El refugi els Masets és propietat de l’ajuntament de la Riba i es troba al costat de la zona d’escalada de la Penya Roja. Està molt ben condicionat i gestionat pels seus guardes, Jordi i Regina, que ens atenen amablement i ens obsequien amb un bon i abundant sopar i esmorzar.

a la plaça del Pinetell

refugi els Masets de la Riba

Itinerari diumenge: La Riba – Font de Pasqual – GR7 – Mas de Plana – riu Brugent – Mas d’en Fort – Mont-ral

Hores totals: 7          Km aprox.: 15

Sortim del refugi a les 8 del matí després d’una nit de fort vendaval que sembla no aturar-se. Una vegada arribats a la font de Pasqual entrem al bosc, que ens protegeix una mica. Pel GR7 passem al costat de Castell Dalmau, enorme roca calcària aïllada on es practica l’escalada. Seguim la llarga pujada fins que sortim al costat del Puig d’en Marc i agafem la pista que baixa al coll de Gràcia, que separa les valls dels rius Brugent i Glorieta. Passem de llarg l’ermita de la M. D. de Gràcia, avui abandonada i buida, en mal estat. Poc després deixem el GR7 i seguim per pista que baixa seguint una bonica zona obaga sota el mas la Torre. Hi ha bones vistes de la vall del Brugent. Passem el mas de Nebot i arribem a la font de la Diana, sorprenent construcció al costat del gran mas de Plana.

a la font de la Diana

creuant el riu Brugent

Un corriol estret ens condueix als penya-segats del riu Brugent a la zona coneguda com l’Esqueix. Més endavant trepitgem la mateixa llera del riu, que haurem de creuar quatre vegades mentre passem pel costals de vells molins. És una zona perdedora i difícil de travessar, reoberta per l’itinerari comercialitzat com ”El Brogit de la Vall” després de que els aiguats del 1994 van fer desaparèixer l’antic camí del riu. Arribats al mas d’en Fort, deixem la pista que ens portaria a Farena i agafem una altra que puja pel torrent de la Coma fins retornar-nos a Mont-ral, on donem per acabat aquest Tomb amb un bon dinar.

els quinze que vam sortir de Mont-ral el dissabte

Podeu baixar-vos aquí el llibret de la sortida en versió per a imprimir.