Travessa dels tresmils de Sierra Nevada (Andalusia)

Cims aconseguits (13):

Cerro del Caballo

3.011 m

Data: 6 a 10 de setembre de 2004

Participants (8): Esther Bru, Joan Gassol, Verònica Gilabert, Encarna Hidalgo, Josep Mariné, Maria Cinta Prats, Joan Sentís. Invitat: Tolo

Cim del Cerro Pelao, al fons el Mulhacén.El parc natural de Sierra Nevada, està situat entre Almería i Granada, amb una extensió de 86.200 ha, on es troba l’estació d’esquí més meridional i les carreteres més altes d’ Europa. La travessa que fem passa pels cims més alts del massís i el més alt de la Península Ibèrica: el Mulhacén de 3480 m. La integral dels 3000 surt de Jerez del Marquesado fins a Nigüeldas i l’ hem fet en 4 etapes, la majoria a una alçada de 3000 m, sempre acompanyats de fort vent.

Les dificultats  més  importants són els desnivells que s’han de superar i l’absència de refugis guardats fa que tinguis que carregar tot el material i menjar pels 4 dies. El dia 5 de setembre de 2004, sortim de Reus en direcció a Jerez del Marquesado, a 1230 m d’altitud, típic poble andalús on passem la primera nit i que es troba als peus del Picón de Jerez, cim de 3080 m.

Laguna JuntillasEl dia 6 comencem la travessia i ens acostem al refugi del Postero Alto, a 1880 m i d’aquí comencem la pujada cap el coll de Trevelez per las Lomas d’en Medio carregats amb motxilles de més de 15 kg de pes. Aviat trobem la Pedra dels Lladres, el vent comença a bufar. Després de menjar aconseguim el primer tresmil, el Cerro Pelao,  seguidament fem el Picón de Jerez , Los Cervatillos i el Puntal de Juntilles. Baixem a les Lagunes de Juntilles on acampem i passem la nit,  freda, a 8 ºC.

Cim del Puntal de VacaresEl dia 7 hem d’anar de nou cap a la cresta, a fer el Puntal de Cuartos de 3152 m. El vent és fort, caminem poc a poc per l’ampla carena i superem  l´Atalaya, 3130m, per anar a la Laguna de Vacares on ascendim al bonic cim del  Puntal de Vacares, de 3143 m. La vista que tenim de l` Alcazaba i El Mulhacén es fantàstica.  Baixem cap a la lagunas de Goteron,  aquí ja es pot trobar algun sender. Anem a acampar a las Siete Lagunas, just al costat de la llacuna d`Hondura.

Laguna HonduraAquest és un dels paratges més bonics del recorregut. Després de fer la potabilització de l’aigua i de sopar,  descansem, ja que demà hem de fer el cim més alt de l`integral de Sierra Nevada. Ens aixequem aviat, hem de superar els 580 m de desnivell que ens queden per arribar el cim emblemàtic  de la travessa.  Després de més de dues hores de dura pujada per la tartera, culminem el Mulhacén, de 3.480 m, el pic més alt de tota la península ibèrica.

Cim del MulhacénEl fort vent que bufa no ens deixa admirar la vista que n’hi ha. Davallem cap al refugi de Caldera, en molt bon estat, al costat del llac del mateix nom i per una llarga pista fem cap al refugi de Carihuela on deixem les motxilles mentre ascendim al pic Veleta, de 3.396 m, on també arriba un telecadira i una pista asfaltada. Ens queda anar cap el refugi d´Elorrieta semi-derruït, on veiem els ramats de cabres munteses. Baixem cap a les lagunes de Lanjarón on acampem.

Per la carena cap el cerro del Caballo. Passem aquesta nit atents que el vent no se’ns emporti les nostres tendes. L’ultima etapa va ser la més tranquil·la. Fem el pic Cartujo, de 3150 m, el Bolanos, de 3111m, el Tajo Alto, de 3004 m i per la lloma superem al darrer cim de la integral, el Cerro del Caballo, de 3.011m, on hi ha una bonica vista de la ciutat de Granada. Davallem per la tartera i per una pista cap al cortijo  d´Echevarria on tenim els cotxes, a prop del poble de  Nigüelas.

Ja de tornada a Jerez del Marquesado ho celebrem amb un sopar andalús i gaudim de les festes amb  aquesta gent tan oberta i amable.