Sortida a la Mola de Colldejou

Data: 24 de novembre de 2001

Hores totals: 5,30

Participants (18): David Arias, Àngel Bascuñana, Antoni Boqué, Pilar Carrasco, Meli Carrilero, Lluís Díaz, Lola Ferrandiz, Joan Gassol, Josep Mariné, Joan Marquès, Joan Víctor Marquès, Pablo Marquès, Maria Cinta Prats, Angus Robles, Josep Salafranca. Invitats: Pere Gibert, Paco, Divina.

Itinerari: La Torre de Fontaubella – Canal del Mig – Pla de la Mola - Torre de guaita – Portell de la Cova – Coll Roig - Camí Vell Torre de Fontaubella a Colldejou – Font de la Pepa – La Torre de Fontaubella.

A les 7 del matí ens trobem al peu de les escales de la Fira de Reus. Amb els cotxes en direcció a Falset pugem el coll de la Teixeta i per Pradell fem cap a La Torre de Fontaubella amb les primeres llums del dia. Fa fred, no massa graus pel damunt del zero. Per sort no fa vent. Cap a les 8 iniciem la caminada.

Agafem el camí en direcció sud  que surt del poble directe a la Mola, que cobreix tot l’horitzó el poble per aquesta banda. Sembla molt amunt. Pugem entre bosc i el fred passa aviat amb l’exercici. Com que estem al vessant nord i enclotats per la serra de l’Argentera a l’est, no tenim la sort de rebre l’escalforeta del sol.

La pujada es fa evident i el senderó de vegades és força costerut. Davant nostre apareix la muralla nord de la Mola, aparentment infranquejable. Però un tall al cingle ens indica un punt feble, la Canal del Mig.

Un tarteram de pedra força emprenyador  i ens deixa al peu del cingle. Un vent glaçat bufa com si d’una xemeneia es tractés. Deixem a l’esquerra les marques que ens portarien a la canal Fosca i pugem per terreny fàcil. Hi ha algun pas en què hem de posar les mans però és divertit i sense perill. Els nens obren la marxa impacients per veure on acaba això.

Gairebé dalt de tot la visió s’eixampla i podem albirar a la plana assolellada el poble de La Torre i al fons la serra de Montsant. Nosaltres volem sortir quan abans millor d’aquest túnel fred i arribar al solet de la plana de dalt.  Portem bastant desnivell acumulat i tot i el fred anem suant.

Dalt però, a més del sol i ha el vent que sempre bufa a la Mola, nit i dia, qualsevol dia de l’any. Com que hem acabat l’esforç de la pujada. Ens hem de tapar fins les celles amb tota la roba d’abric. El panorama és magnífic.

Busquem un recer a prop del castell, al portell del Llamp, i podem gaudir d’una bona estona de descans, de la xerrada i de l’esmorzar. Què faríem en aquestes sortides familiars de caminar tranquil sense un bon esmorzar!

Ja de baixada pel grau de la Cova, s’atansem un moment a la porta de la cavitat per tal de fer-nos la foto de grup. Només hi falta el Josep Mariné, què va fer de fotògraf. A partir del coll Roig, seguim a l’esquerra la carretera fins que al km 18 trobem una pista a la dreta que poc després esdevé sender. És l’antic camí de Colldejou a La Torre, encara empedrat en molts punts.

Abans de les 2 de la tarda som de nou al poble. Per completar la sortida, agafem els cotxes i l’organitzador Pep Salafranca ens porta a la propera ermita de Sant Gregori, a les envistes de Falset. Un lloc insòlit entaforat al cingles de saldó on la petita ermita penjada al cingle sembla presidir un espai de calma i bosc. Les llums de la tarda fan lluir encara més les torturades formes erosionades dels innumerables racons de pedra rogenca.